Novoflot (D-H): Kommander Kobayashi III. / opera saga

Színpad

A Bipolar német-magyar együttműködések keretében a Sophiens?le és a Trafó bemutatja:
Novoflot (D-H): Kommander Kobayashi III. / opera saga
 
PREMIER!
 
2007. szeptember 28-29. (P-Szo) 20h
 
Jegyár: 1200 Ft, diákjegy: 600 Ft, a Trafó bérlet érvényes!
 
 
A berlini Novoflot új operaformát hozott létre: az operasagát. A rövid  kamaraoperák sorozatából egy kalandos utazás története bontakozik ki: Kobayashi parancsnok és a négy űrutazó a La Fenice űrhajón találják magukat, miközben az idő és az űr elől menekülnek (vagy éppen keresik azt). A Novoflot minden opera megírására más-más zeneszerzőt kér fel, így a felállás, a stílus, a témák és a sztárvendégek operánként változnak. A berlini Sophiens?le és a budapesti Trafó együttműködésében készülő harmadik rész az operasaga sorozat csúcspontja és egyszersmind Kobayashi parancsnok intergalaktikus Európa-körútjának utolsó állomása, amelynek zenéjét Gryllus Samu és Klaus Lang szerzi.
 
Az első rész ősbemutatója - melynek zenéjét többek között Helmut Oehring, Jennifer Walsche, és Moritz Eggert szerezte - 2005 januárjában a Hamburgi Állami Operaházban volt, majd az Ultrahschall fesztivál keretein belül mutatták be a nagyközönségnek. A második részt - melyben Sergej Newski és Aleksandra Gyrka operái voltak hallhatóak - 2006 szeptemberében mutatták be a Warschauer Herbst fesztiválon a Théátre National du Luxemburgban.
 
 
A most bemutatásra kerülő harmadik rész zenéjét egy magyar és egy osztrák zeneszerző írja: Gryllus Samu és Klaus Lang. Ez a rész a csúcspont, mely Kobayashi parancsnok intergalaktikus európai körútjának végét jelenti.
 
SZEPTEMBER 28-ÁN, pénteken az előadás után SZAKMAI BESZÉLGETÉS keretében MOLNÁR SZABOLCS ZENEKRITIKUS, ZENETÖRTÉNÉSZ beszélget az alkotókkal!
 
Operasaga: Rövid operák sorozata, amelyeknek mind más zeneszerzője van. A résztvevők utópikus világokban utaznak, a kortárs opera hibrid univerzumában.

Gryllus Samu: AIOHANA - Az ötödik lét
Sem Moszkva, sem Varsó nem tudta felkészíteni az űrutasokat arra a rémálomra, ami Budapesten vár rájuk. Egzisztenciális problémával néznek szembe: ők fajuk egyedüli túlélői. Szaporodniuk kell, mielőtt túl késő lesz. Az űrutasok mindenre készek, így rábízzák magukat a legendás budapesti mesterre...
 
Klaus Lang: Végül
Kobayashi parancsnok végre megtöri a hallgatását, és teljes hatalmában mutatkozik meg. Az űrutasok fáradtak, egy lépést sem tudnak már tenni. Olyan helyre vágynak, ahol megpihenhetnek, ahol békére és nyugalomra lelnek. A hátsó kijáraton mennek ki, ahonnan már nincs visszaút. Elérkeztek a Véghez. Egy hatalmas, spirituális záróképpel, kórussal és orgonával végződik az operasaga.
 
Sebastian Bark, Tobias Dusche és Sven Holm operasagája nyomán.
 

Rendező / Direction: Sven Holm
Zenei rendező /Musical Direction: Vicente Larranaga
Dramaturg / Dramaturgy: Sebastian Bark
Szövegkönyv / Libretto: Tobias Dusche
Színpadkép és kosztüm / Stage and Costume Design: Elisa Limberg

Világítás / Lighting Design: Jörg Bittner
Produkcióvezető / Production Management: Dörte Wolter
Szólisták / Vocalists: Rupert Bergmann, Sibylle Fischer, Anna Füri, Soichi Kobayashi, Eiko Morikawa, Hanna Dóra Sturludóttir
Az Ensemble Mosaik, Bizják Gábor, Tömösközi László, valamint kórus részvételével.
Ensemble Mosaik:
Christian Vogel - klarinét és szaxofon / clarinet and saxophone
Ernst Surberg  - orgona, keyboard/ organ, keyboard instrument
Karen Lorenz  - brácsa / viola
Dirk Beiße - cselló / cello
Matthias Bauer  - nagybőgő / double bass
Gábor Bizják - kürt és mellophone (basszus trombita) / horn und melaphone
László Tömösközi - ütősök / percussions
Gryllus Samut a Hukkle című film és Palya Bea Pshyhé című lemezének zeneszerzőjeként ismerhetjük elsősorban, de a Trafóban is hallhatóak voltak szerzeményei a Making New Waves Fesztiválon, saját szerzői estjén, valamint a Mozgó Ház Társulás A Kárhozat Kertje című darabjában. Gryllus Samu gyakran feszegeti a performance és koncert határait, sokszor hozza darabjának előadóit váratlan helyzetbe, ahol nemcsak improvizációs, hanem színészi készségeiket is használniuk kell.
 
Klaus Lang korosztályának egyik legsikeresebb osztrák zeneszerzője. Az általa komponált rész az Alpok panorámáját kívánja kitárni elénk egyfajta spirituális záróképként, kórussal és orgonával.
 
Az operasaga harmadik része a Bipolar német-magyar együttműködések keretében készült el. Magyar részről a Trafó vállalta a művészeti koncepció kialakítását, valamint a hazai résztvevők kiválasztását.  Az előadások előtt kiosztásra kerülő kiadvány lehetőséget ad az előző két rész megismerésére, valamint segítséget nyújt a meglehetősen kalandos történetbe való belehelyezkedésre.
 
A projekt a Bipolar német-magyar kulturális együttműködés keretében jön létre. A Bipolar a Német Szövetségi Kulturális Alapítvány kezdeményezése.
 
Támogatók / Supported by: Bipolar, Ernst von Siemens Musikstiftung, Kulturverwaltung des Landes Berlin / Kulturaustausch and the Theaterhaus Mitte (Berlin).