Ováció a FEKETEországnak Nancyban

Színpad

(MTI) - Ovációval fogadta a közönség a Krétakör Társulat Feketeország című előadását a május 5. és 15. között Nancyban zajló Passages (Átjárók) kelet-európai színházi fesztiválon - tájékoztatta az MTI-t vasárnap Gáspár Máté, a társulat produkciós vezetője.

Schilling Árpád csapatának két előadását hívták meg a legjelentősebb franciaországi kelet-európai színházi fesztiválra, amelyet kilencedik alkalommal rendeznek meg közel húsz kelet-európai, többek között lengyel, orosz, üzbég, kazah társulat részvételével. A Krétakör Társulat háromszor játssza a Léonce és Léna, és kétszer a Feketeország című előadását a nancyi Théatre de la Manufacture nagyszínpadán. Gáspár Máté elmondása szerint a szombat esti bemutatón a jó humorérzékű közönség - amely az előadás végén ovációval, állva tapsolt - nagy megdöbbenéssel fogadta a Feketeországot. A Babits Mihály versére utaló darab - amelynek keretét Magyarország ünnepélyes EU-s csatlakozása adja - a 2004-es év politikai és bűnügyi híreire épülő rövid jelenetekben mutat fel szatirikus és keserű képet a magyar társadalomról.

z előadást követően Schilling Árpád, az előadás rendezője és a színészek közönségtalálkozón válaszoltak a nézők kérdéseire. A francia érdeklődőket elsősorban az izgatta, hogy az előadáshoz hasonlóan tényleg kilátástalan-e a társadalmi helyzet az EU-csatlakozás után Magyarországon, és hogy a magyar művészek mennyire érzik magukat csalódottnak a bővítést követően - emelte ki Gáspár Máté. Schilling Árpád válaszaiban elmondta, hogy az előadás elsősorban szembesíteni akar a világgal és mindannyiunk - nemcsak a politikusok - felelősségével, de semmiképp nem kíván megoldásokat ajánlani.

A magyar nézőkhöz képest a francia közönség általában sokkal többfajta stílusú előadást láthat, ezért a produkciós vezető érzése szerint kifinomultabb formaérzékkel viszonyul a Schilling-féle színházhoz, amely műfajában Franciaországban nem kelt olyan megdöbbenést, mint Magyarországon. Mindazonáltal Gáspár Máté szerint a francia közönség reakcióiból kiderült, hogy az előadásban felvetett magyar problémák Franciaországban általános érvényűnek hatnak.

A nancyi nézők nagy része - a márciusi párizsi vendégszereplést követően országos napilapokban megjelent dicsérő kritikákhoz hasonlóan - megjegyezte, hogy a darab a francia társadalmi kérdésekről legalább annyira beszél, mint a magyarokról, viszont Franciaországban nincs olyan társulat, amely mindezzel olyan élesen szembesítené a francia nézőket, mint ahogy a Krétakör Társulat teszi - hangsúlyozta Gáspár Máté.