PÁRIZS, A NŐK VÁROSA

Színpad

2003. március 15. szombat, 15.30 Helyszín: Cirko-gejzír mozi, Budapest, V. Balassi Bálint u. 15-17.

A filmet bevezeti Dr. Kovács Ilona francia irodalomtörténész

Párizs, a nők városa (Paris Was a Woman)
angol dokumentumfilm, rendező: Greta Schiller, forgatókönyvíró: Andrea Weiss, operatőr: Nurit Aviv, zene: Janette Mason, 75 perc, angol és francia nyelvű, magyar fordítás nélkül

   A XX. század huszas-harmincas éveiben Párizsban hemzsegtek az emigránsok. Ezeknek számottevő százaléka művésznek mondta magát, vagy legalábbis szívesen dörgölődzött művészekhez, ha a pénze is megvolt hozzá. Az angol és főként az amerikai irodalom történetének jeles legendái közé tartozik a párizsi emigráció korszaka, hiszen a rendhagyó, kísérletező művészetfelfogásuk vagy nemkülönben rendhagyó, kísérletező szexualitásuk miatt hazájukban mellőzöttek hitük szerint francia ég alatt végre szabadon élhettek.
   Az angol anyanyelvűek már csak olyanok, hogy hazájuktól távol is angol nyelvű könyveket kívánnak olvasni. Eme igény kielégítésére hozta létre Sylvia Beach a Szajna bal partján a Shakespeare and Company nevű akkori értelmiségi körökben hírneves kölcsönkönyvtárat. Ide járt a Párizsban időző Ernest Hemingway, T.S. Eliot, Ezra Pound és Gertrude Stein, itt teáztak és beszélgettek arról, hogyan hozhatnának létre olyan irodalmi műveket, amelyek csöppet sem szolgálja az olvasó szórakozását, amelyekkel az irodalom végre felnőttkorba léphet!

Sylvia Beach Beach és Joyce a könyvesbolt előtt
   A könyvtár és könyvesbolt még könyvkiadásra is vállalkozott: itt jelent meg James Joyce sok kiadó által visszautasított Ulyssese 1922-ben, és a boltban olyan betiltott könyvek is hozzáférhetők voltak mint a Lady Chatterley szeretője D. H. Lawrence-től. Persze, amint ez sejthető, anyagilag mindezek a missziók nem virágoztatták fel a céget, de népszerűsége olyan nagy volt, hogy a könyvesbolt életbentartására létrejött Les Amis de Shakespeare and Company társasághoz jeles francia írók - Gide és Valéry - is csatlakoztak. A háború miatt Sylvia Beach 1941-ben zárta be a boltot, és nem is nyitotta újra meg 1945 után sem.

   A párizsi amerikaiak azonban főként Gertrude Stein Rue de Fleurs-i lakásában csoportosultak. Stein kisasszony felső középosztálybeli, meglehetősen tehetős amerikai családba született, és már gyermekkorát is Bécsben és Párizsban töltötte. pszichológiát tanult a Radcliffe College-ban, majd bátyjával, Leoval - aki később művészetkritikus lett - Párizsban telepedett le, és már a kezdetektől szívesen vásárolták - vagy a festőktől ajándékba kapták az akkor még megvetett kubisták - Matisse, Braque, Picasso - képeit. Miss Steint - aki Hemingwayt maga vezette rá az új írás módjára - irodalmi kubistának tartották bírálói, olvasói meg éppenséggel nem nagyon akadtak. "Magamnak írok és idegeneknek" - szögezte le, és ennél aligha van az íráshoz bölcsebb hozzáállás. A hírnév az 1933-ban írt Alice B. Toklas önéletrajza - amely valójában az 1912 óta vele élő partnernője szempontjából írt G. S. önéletrajz - érte el, a kiváltott érdeklődés olyan nagynak bizonyult, hogy a könyv amerikai kiadása nem kevés pénzt is hozott. Amerikai diadalútja után - harminc éve múltán tért akkor először vissza hazájába - meg kellett válnia a Rue de Fleurs-i lakásától, majd hamarosan vidékre költözött, hiszen zsidó származása miatt Párizsban nem volt biztonságban. A háború alatt olyan nehéz anyagi helyzetbe került, hogy kénytelen volt képgyűjteményéből néhány festményt elkótyavetyélni. 1946-ban halt meg.

Nathalie Barney és partnernője, Romaine Brooks
   A művészek már csak olyanok, hogy találkoznak és beszélgetnek szakadásig. A szalonélet koronázatlan királynőjének nem is Gertrude Stein, hanem egy másik leszbikus amerikai örökösnő, Nathalie Clifford Barney, a "l'Amazone" számított. Ő Steinnel ellentétben nem festményeket, hanem embereket gyűjtött, és életművészetre specializálta magát. A Rue Jacob alatt lévő kis tuszkulánumába kacagó gerlék és japán - mások szerint kínai - cselédek fogadták a vendégeket, de csakis péntekenként. Jelen volt mindenki, aki számított, pl. Gertrude Stein római szenátorhoz illő arcélével vagy maga Colette, a francia írónő, aki nem korlátozta egyetlen nemre szexuális vonzereje próbálgatását. Szemtanúk szerint ahogyan az idő telt és a hangulat fokozódott, pezsgőtől és irodalomtól felhevült lányok táncoltak egymással a nagyszalonban.
   Rajtuk kívül még számos nő működött az akkori Párizsban - Gisele Freund, Janet Flanner, Djuna Barnes, Olive Schreiner etc. - a művészetcsinálás gőzétől megszédülve, egy szabadabb világot keresve. Róluk szól a Cirkogejzírben szombaton vetítendő film.