A bejáratnál elhelyezett táblán Várkonyi György tájékoztatója olvasható:
A Schaár Erzsébet szobrászi életművének foglalatát jelentő "Utcát" hagyományos kifejezésekkel meghatározni szinte lehetetlen. Nem kielégítő a műtárgy, a kiállítás, a monumentum, a kompozíció, az építmény terminusa. Kovalovszky Márta négy minőség együttes jelenlétét mutatta ki a műben: a szoborét, a síremlékét, az emlékműét és a pantheonét. |
Schaár Erzsébet a lehető legesendőbb anyagot, a hungarocellt használta fel arra, hogy architektonikus elemekből egymásba nyíló és egymást átható tereket alakítson, melyekben elhelyezte a magyar történelem és kultúrtörténet nagyjairól készült portréinak gipszöntvényeit, s melyek közé beépítette korábban önálló életet élő egyes szoborkompozícióit. Így valósította meg a felkérést, így lényegítette át saját munkáit, így állított emléket önnön szobrászi múltjának. A múlandó anyag, az időszakos kiállítás műfaja és szellemi teljesítmény jelentősége között azonban ellentmondás feszült, mely több mint másfél évtizedes programot adott muzeológusoknak és építészeknek, hivatalnokoknak, restaurátoroknak és kivitelezőknek. |
A székesfehérvári kiállítás után egy évvel, 1975-ben Luzernben az Utca újabb, a magyar vonatkozásokat kevésbé hangsúlyozó változata épült meg. Ebben az évben készült el az Utca részleteit Pilinszky-versekkel társító Tér és kapcsolat című kötet is. Schaár Erzsébet a luzerni kiállítás után meghalt. Halálával műve megmásíthatatlanná, a megőrzés feladata egyértelmű kötelességgé vált. Az utolsó kiállításról készült dokumentációnak köszönhetően a luzerni változat képezhette a pécsi rekonsrtukció alapját. A mű utóéletének egyik legnagyobb dilemmája az anyag kiválasztása volt. Schaár Erzsébet a hungarocellt nem végcélnak tekintette, praktikus munkaköri anyagként szükségből alkalmazta. Tulajdonságait - gyors alakíthatóságát, jellegzetes felületét - ugyanakkor végsőkig kihasználta. Ma úgy tűnhet, Schaár műveinek lényegi sajátossága volt a természetes avulás és a szobor "emlék" minősége közötti ellentmondás. Talán nem véletlen, hogy életében nem talált rá a "véglegesnek" szánt anyagra. |
A rekonstrukció során az döntött a hungarocell hatását szinte megtévesztésig hűen utánzó gipsz javára, hogy Schaár Erzsébet halála után csak az általa készített változat fogadható el hitelesnek. Gipszből készültek el az élő modellre öntött végtagok és fejek. Ebből az anyagból vannak a térbe hasító ajtó- és ablakszárnyak is. Ezeknek az építészeti elemeknek állandósult alkalmazása konkrét élményre vezethető vissza az életműven. S. E. budafoki lakásának variábilis térrendszere volt e motívumok kiindulópontja. Az ismétlődő elemek - az ablak, az ajtó, az ajtó keretében megjelenő figura, a tükör - ugyanakkor a művészet történetének egyetemes érvényű szimbólumai. |
A tér és a fal Schaár művészetének kulcsszavai. Tere egyszerre valóságos és képzeleti, pszichikai és szcenikai, külső és belső, átható és - az elemek léptékénél fogva - áthatolható. Az elemek közt feltáruló nyílások elválasztanak és összekapcsolnak, rádöbbentenek a térben-világban elfoglalt helyünk viszonylagosságára. A figurákra boruló magányt a tükörképek sem oldják. A tükrök megsokszorozzák az űrt, helyzetünk bizonytalanságát fokozzák, ezzel meditációra késztetnek. A látogató mozgása közben folyvást változó terekben emberi kapcsolatokért hangtalan kiáltó figurák állnak. Nem csak a falak választják el őket, melyekből ők is valók. Állapotuk időtlen, gesztusaik - ha vannak is - merevek, tétovák. Elégikus hang lengi be együttesüket, rezeg tova a nyíló ablakkeretekkel szabdalt, szelíd sodrású, ritmikus térben.
Schaár Erzsébet |
1908. júlus 27-én született Budafokon. Apja Schaár Bernát állatorvos. Művészeti tanulmányokat az Iparrajziskolában, majd 1924-től 1926-ig a budapesti Képzőművészeti Főiskolán folytatott, ahol Kisfaludi Stróbl Zsigmond volt a mester. 1966-ban Székesfehérvárott önálló kiállításon mutatta be új kísérleteinek eredményeit. Ugyanebben az évben a bécsi Collegium Hungaricumban kisplasztikáiból rendezett kiállítást. 1967-ben részt vett az Antwepen melletti Middelheimi Szobrászati Biennálén 1968-70-ben készítette el törekvéseit reprezentáló monumentális kompozícióját, a tihanyi Halbiológiai Intézet előtt álló "Tudósok"-at. Fotó: Peti Péter |