Pénz, pénz, pénz

Egyéb

"Aki Rossini Sevillai borbélyát úgy rendezi, ahogy szokták az hülye!" - mondta Szinetár Miklós a bemutató előtti sajtótájékoztatón. "Minden felújításnál nulláról indul a darab, amit mindig a kor szellemében kell alakítani, új formába önteni."
A rendező így is tett, és csapatával Vágó Nelly jelmeztervezővel, Csikós Attila díszlettervezővel, Fodor Gyula koreográfussal megreformálták a Rossini Operát.
Meláth Andrea, Busa Tamás, Kenesey Gábor, Berkes János, elől pedig Kováts Kolos
A színpadon 21. századi technikát és tárgyakat használnak a hagyományos előadás eszköztára mellett. Don Basilio Lap-toppal végzi pénzügyi mahinációit, az összeesküvők mobil telefonnal küldik el végleg melegebb égtájakra az énekmestert. Eközben bankkártyák vonulnak a szemünk előtt, és a jóléti társadalom jelképei jelennek meg a kivetítőn. A pénz pedig csak cseng és gurul, amerre a szem ellát.
De hogy ne gondoljuk, a világnak csak szép és jó oldala van időről-időre (amikor az Erkel ősrégi forgószínpada nyikorogva körbejár) hajléktalanok tűnnek elő szűk kis oduikban kuporogva.
A fény és az árny azonban nem csak látványban, hanem a darab időnként komolyabb, szatírikusabb hangulatában is megjelenik. És sajnos az énekesek teljesítményében is. Hallhat a közönség brilliánsan kiénekelt fantasztikusan precíz áriákat a Rosinát alakító Meláth Andreától, és nagyvonalú dallamíveket is Berkes János Almavivájától. Azt azért meg kell jegyezni, Rossini feladja a leckét operája szereplőinek, és az igen munkás áriákkal alaposan megdolgoztatja az énekeseket. Busa Tamás Figaroja győzi az iramot, Bartolo doktor Kenesey Gábor tolmácsolásában nagypocakú öreguras. Az énekmester, Basilio Kováts Kolos kihasznál minden zenei poént, ahogyan a kiváló zenekar is Medveczky Ádám irányításával.
És hogy a közönség hogyan vette a lapot? Persze ki-ki ébersége és temperamentuma szerint, de egyként felhördülve a Berta szerepét játszó Kalmár Magda fenékre esésén, és harsányan ünnepelve az ezután bravúrosan elénekelt áriáját.