Ahogy egy film első képei vagy egy könyv első mondatai sejtetni engedik, mi jöhet még, ugyanúgy, ha fölmegy a függöny, az előadás milyensége és minősége ott van a színpadon. A díszlet, a jelmez arcátlanul tárgyiasítja a rendező ízlésvilágát, műveltségét, fantáziájának határait, igényességét vagy igénytelenségét, gyermekkorát és magánéle-tét. |
Mint egy diákszállás, ahol zoknik, gatyák, üvegek és bájos gusztustalanságok hevernek, itt csövek, dobozok, huzalok, papírok és értelmetlen műanyagok meredeznek szanaszét. Csak úgy, odacsapva. Egyétek! Egy magába roskadt játékmackó a homokozó szélén, ahol csukott szemű csecsemőfejek köpködik a kavicsokat, mint a perspektivátlanság szomorú szobrai. Hullák zuhannak ki egy nő hasából, akinek szoknyája egyben színházi függöny is. Szürke deszkából összetákolt WC, ha felkelti a kíváncsiságot, hogy mi van a budiban, hát képek vannak a budiban, színházi előadásokról, szellemesen jelezve, hogy az egész szart sem ér. |
A kocka el van vetve, magyar részről is, pontosabban el van döntve, Csanádi Judit, Horgas Péter, Horesnyi Balázs, Árvai György létrehoztak egy kockát, amelybe be lehet sétálni, de úgy van félrebillentve a kocka, hogy aki gyanútlanul bemegy, eltanyázik, mint egy ólajtó, tök jó az egész, csak bulira kell venni. A hatás azonnali (és drasztikus), fölösleges a gondolat narkotikuma, az indulat elsöprő erejű. Nem kell szégyenkezni, nagy az öröm a látogatók között, a magyar kocka ezúttal a bizonytalanság, a megbillent értékrend jelképévé magasztosult. Vajon milyen előadást lehet benne eljátszani? Lehet tippelni! Aki eltalálja, kap egy pólót! |
A szerzők zömmel Shakespeare és a görögök. Nem véletlenül. Életritmusunk, helykeresésünk, stílusunk leplezetlenül az elemi ösztönvilág felé rohan. Győztes csak egy van, a többi, a sok, mind-mind vesztes. |