|
Az előadás plakátja |
(MTI) -A színház mozgásterét meghatározza, hogy csak a nagyszínpadon lehet játszani, ezért mindenképpen külső helyszínt kellett keresni a darab számára. A lakásszínház kultúrája már kezd kialakulni Európa több városában, ezért is volt nagy az öröm, amikor egy lelkes színházrajongó felajánlotta lakását a társulatnak - magyarázta Sztarenki Pál, a darab rendezője, aki egyben a színház művészeti vezetője is.
Az új térforma újfajta játékstílust, formanyelvet követel. Spiró György izgalmas története a ház bensőséges hangulatot árasztó apró konyhájában játszódik, szinte karnyújtásnyira a közönségtől. A nézők a színészek legkisebb, legminimálisabb rezdülését is érzékelik, ezért más ihletettséggel, fűtöttséggel, kisebb gesztusokkal kell dolgozni, mint a nagyszínpadon - mutatott rá a rendező.
Szólt arról is, hogy a lakásszínházi előadáshoz olyan darabot keresett, amely kifejezetten a két szereplőre - Ecsedi Erzsébetre és Farkas Ignácra - íródott.
Az előadást a színészek is jutalomjátéknak tekintik, bár mint fogalmaztak, mindketten kihívásként élik meg a szerepüket. Ecsedi Erzsébet azt mondta: nem lehet kívülállóként játszani, akár elfogadja a darabbeli feleség álláspontját, akár nem. A nézőtér elsötétítését világítástechnikailag sem lehet megoldani, így a színészek is közvetlen közelről érzékelik a közönség valamennyi reakcióját.
Farkas Ignác kiemelte: a lakásszínháznak van egy különleges varázsa és a közönség is hálás, hogy közel kerülhet az előadáshoz. A Prahban a nézők "belecsöppennek" egy családi veszekedésbe.
A probléma aktuális, hiszen sokakat érint a pénztelenség, az ebből való kitörési vágy, de a történet szerint a negyvenes éveiben járó házaspárnak a lottóötössel adódik egy lehetősége. A háziasszony éppen főz, amikor megérkezik a férj és bejelenti a lottónyereményt. Először fel sem tudják fogni, aztán tervezgetnek, majd rendre előjönnek a problémák, a 20-25 éve alatt elfojtott érzelmek, elrejtett kis tüskék, félelmek, amelyeket már évek óta csak felszínesen beszéltek meg.
A szerző figyelemfelkeltő befejezést ad a történetnek, de az előadás után a nézők is valószínűleg elgondolkoznak, hogy ők mit tennének a hatszázmilliós nyereménnyel. A felmérések szerint azonban a nagy nyeremény az emberek 80-90 százalékának negatív értelemben változtatja meg az életét - jegyezte meg Farkas Ignác, felidézve az előadás egyik kulcsmondatát: miért nem nyertél kevesebbet?
A Kapukód: 01 címmel indított lakásszínházi sorozat folytatódik Zalaegerszegen - hangsúlyozta Sztarenki Pál. A földszinti lakás a további bemutatók mellett helyszíne lehet az önálló esteknek, monodrámáknak, valamint a "tantermi deszka" előadásainak is.