Ibusárban, a kisvárosi megállóhelyen dolgozik és egy másik életről álmodozik Sárbogárdi Jolán. Operettet, sőt operetteket ír. Mígnem egy "harisnyaszomorú, ám végzetes, őszi nap" éjszakáján Sárbogárdi Jolán föllázad, az ibusári szürke valóság és a habos-tüllös vágyvilág reménytelenül összegabalyodik
- Parti Nagy Lajost kérdezem arról, hogyan született az Ibusár? 1990-ben írtam egy lányregény paródiát, A test angyala címmel, amelynek Sárbogárdi Jolán volt a fiktív szerzője. Később e köré a figura köré írtam egy "huszerettet" a rádió egy meghívásos pályázatára, ez lett az Ibusár. A debreceni színház elkérte tőlem a szöveget, kicsit átdolgoztam, megindult a történet színpadi karrierje. Az egri már a 15. vagy a 16. bemutató lesz. - Kicsoda Sárbogárdi Jolán? Ma már azt mondom: mindig az a színésznő, aki éppen játssza. - Miért "kellett" megírnia? |
Kilenc évig voltam a Jelenkor szerkesztője. Valamelyest megismertem azt az embertípust, mely az írásért életét és vérét is adná, anélkül, hogy felismerné, nem ért hozzá. A dilettánsokról van szó, az irodalom esetlen, tragikomikus peremfiguráiról, akik nagyon el akarnak mondani valamit, de nagyon rosszul írnak. - Minden írása tele van nyelvi viccekkel. Az Ibusár is - ennek ellenére a történet maga nagyon szomorú. Az életben is minden tragikomikus. Az a nyelvi képződmény érdekel, ahol tragikum és komikum együtt van jelen. A katarzis mindig ilyen határhelyzetekben jön létre. Ezzel az előadásokon is szembesülnek a nézők: sokszor megélik azt az állapotot, hogy sírhatnékjuk van, de közben kibuggyan belőlük a nevetés, vagy éppen fordítva. Hiszen, leegyszerűsítve, Flaubert után: Sárbogárdi Jolán én vagyok. Fotó: Peti Péter |