Rotozaza (UK): Doublethink /színház?!

Színpad

 
A Nagy Britmánia SUPERNOW keretében a British Council és a Trafó bemutatja:
 
Rotozaza (UK): Doublethink /színház?!
 
2007. február 26-28. (H-Sze) 20h
 
Jegyár: 1500 Ft, diákjegy: 1100 Ft, a Trafó bérlet érvényes!
 
 
A fiatal brit csapat három estén át hívja színházi kalandra nemcsak a nézőközönséget, hanem a magyar színházi élet vállalkozó szellemű művészeit! Kihagyhatatlan élménynek ígérkezik a magyar vendégszereplőknek: Ónodi Eszternek, Pereszlényi Erikának, Szalontay Tündének, Dömötör Andrásnak, Haumann Máténak és Kulka Jánosnak köszönhetően estéről estére változó előadás, melyben egy fantasztikus, pszichés szinten zajló "bábjáték" szemtanúi lehetünk. A Rotozaza Doublethink című darabja a színház határaival játszik és lerombolja prekoncepcióinkat, míg megjósolhatatlan fordulatokkal és nem kevés humorral új fényt vet az emberi állapotokra, és ízekre szedi a kapcsolatokról alkotott fogalmainkat.
 
 
 
Két teljesen avatatlan (estéről estére cserélődő) vendégszereplő egy gépi hang utasításait követi. A színpad két térfélre oszlik; a két szereplő nem láthatja egymást, viszont a nézők mindkettőjüket megfigyelhetik, különbségeikkel együtt. Egy hirtelen csavarral megváltozik ez a látszólag egyszerű felállás - két másik, beavatott szereplő jelenik meg, akik saját szerepeiket játszva, titkos utasításokat adnak a vendégeiknek. Egyre fokozódik a feszültség, és virtuózabbá válik a játék, míg látszólag a vendégek kezdik uralni a helyzetet. Egyre nehezebb rámutatni, hogy ki adja az utasításokat és végső soron, kinek a kezében van az irányítás.
 
Ez a rendkívül furcsa folyamat az emberek belső lelki életével állítható párhuzamba: két embert négyként mutat be, akiknek személyisége egy tudatos (avatott) és tudattalan (avatatlan) részből áll. A megértésre (megértetésre) és párbeszédre tett kísérleteik egy hatalmas - hol szórakoztató, hol elgondolkodtató - káoszba szippantják őket... A Doublethink egy bátor történet- és gondolat-kísérlet az egyén szabadságáról, az önismeret látszatáról és arról, hogy olykor jobban szeretjük, ha megmondják, hogy mit csináljunk.
 
A Rotozaza egy londoni székhelyű színházi csapat, akik innovatív előadásokat: színházat, performanszt, installációt, happeninget, és sok minden mást csinálnak. A társulatot Ant Hampton és Silvia Mercuriali alapította. Első sikereiket az Edinburgh-i Fringe Fesztiválon aratták, a brit kritikusok "kult csapatként", igazi kísérletezőkként tartják őket számon.
 
A rotozaza elnevezés Jean Tinguely svájci művész azonos nevű szobrától ered, melyet az alkotó az 1967-es "Túlélés és fejlődés" című futurológiai kongresszuson mutatott be. A szobor-gép botrányt kavaró üzembe helyezését követően Tinguely a következő szavakkal zárta le az eseményt: "Köszönöm a türelmüket, hálás vagyok, hogy elmondhattam Önöknek a történetem." Hasonló iróniával, de mégis alázattal és mesterkéltség nélkül tekint a Rotozaza a színházcsinálásra és tárja elénk saját történetét.
 
 
Az előadás angol nyelven zajlik - feliratok nélkül!
 
 
 
Rendező/Directed by: Ant Hampton
Alkotók/Created by: Silvia Mercuriali, Neil Bennun
Szereplők/Actors: Ónodi Eszter, Pereszlényi Erika, Szalontay Tünde, Dömötör András, Haumann Máté, Kulka János
Kiemelt szponzor: Republic of Art
Támogatók/Supported by: British Council, Arts Council of England, NKA
 
 
 
Two completely unrehearsed 'guest' performers (different every night) follow instructions from a recorded voice, with a divider between them. They can't see each other; the audience see both sides, and their differences. The Hungarian guest performers are well-known actors of various theatres/companies: Eszter Ónodi, Erika Pereszlényi, Tünde Szalontay, András Dömötör, Máté Haumann and János Kulka.
The fascination of this minimal setup is twisted mischievously when two scripted characters emerge who, within a fiction of their own, pass concealed instructions to the two guests via whispers, scribbled notes etc. Through increasing virtuoso and sleight of hand, the guests seemingly gain control; it becomes difficult to know where the commands are coming from or indeed, where the power lies.
This highly unusual process reveals an analogy of inner life: two people depicted as four, each with a rehearsed and unrehearsed side to their 'selves', whose attempts to understand and communicate draw them towards a magnificent and hilarious chaos... Doublethink is an epic story-experiment about freedom, the farce of self-knowledge and the times we prefer being told what to do.
" a fascinating exercise in psychological puppetry
a superb deconstruction of notions of relationship
a triumph of technological and conceptual prowess,
in the guise of bare-bones avant-gardism." -   IRISH TIMES
 
"unpredictable, venturesome and fascinating" - the HERALD