Spiró by night

Egyéb

Az Imposztor bemutatóját még a tavalyi évadra tervezte a Pécsi Nemzeti Színház (PNSZ), úgy tudom Jordán Tamás egyéb elfoglaltságai vezettek a csúszáshoz, így történt az a mai színházi tradícióktól eltérő helyzet, hogy egy évadban egy társulat egy szerzőtől két darabot mutat be, hiszen az Elsötétítést is Spiró György írta. Egy #8220;Spiró-est" úgy néz ki, hogy este héttől fél tízig látható az Imposztor, rohammunkában a műszak átépíti a színpadot, s ott megtörténhet a második előadás tíz órától majdnem éjfélig.
Kétszer néztem meg az előadásokat, egy esti főpróbát, illetve a bemutatókat. Nagyon más előadások voltak, az Imposztornak segített a közönség, hiszen komédia, az Elsötétítés főpróbáján a színészek szárnyaltak, a bemutatón némi verdeséssel találkozhatott a premierközönség. (Szükséges megjelölni az előadás napját a kritikához, mivel az aznapi produktumról szólhat a kritikus érvényesen.) Mindkét előadás még az érés folyamatában van, némi utógondozással kifuthatják legjobb formájukat.
Jelenet az Imposztorból
Az Imposztort még gyerekfejjel láttam először, ilyenekre emlékezem: Boguslawski így meg úgy, hogy milyen sokára ismerték fel, hogyan szuszogott, ripacskodott Major Tamás, mekkora merészségnek tűnt, amikor rájöttem, miről is szól a darab. Láttam még egy erdélyi előadásban is, aztán most Pécsett.
Nagyon más a történelmi helyzet, az anekdotikus parabola nem azonos szinten aktuális, mint megírásakor. Nincsen megszállás, viszont megmaradt érvényesnek a hatalom kérdése (gondoljunk a Nemzeti Színházra), hangsúlyosabb lett a pénz világa, s az igaz színház kérdése.
Duró Győző dramaturgi és Hargitai Iván rendezői munkáját együtt dicséret illeti abból a szempontból, hogy mennyire felpörgették a cselekmény sebességét, mennyire áthangszerelték a szöveget, csak egy-két kifejezést változtatva meg, (hirtelen a gubernátor-tábornokra cserélése ötlik eszembe), a történéseket 1980-ba transzponálták, abba az időtlennek tűnő korba, amikor a szovjet hatalom vége beláthatatlan távolságban volt. Az előadáshoz használt gyönyörű függönyre vetített képekből, a Misa maciból, a lelkes felvonulásból lehet pontosan datálni.

A Vilnai Lengyel Színházat élő-mozgó karakterek népesítik be, külön kiemelendő Ottlik Ádám alakítása, ez a fiatal színész egy paróka, egy özönvíz előtti napszemüveg, kopott zakó és nadrág segítségével teljes átváltozásra képes, akárha Zeami mester tanácsait követné egy nó színházi előadásban: kortalan idült alkoholistává lényegül, amit csak mozgásával közvetít, ilyen alak bármelyik színházi büfében fellelhető. A színházi karakterek felmutatásában van az előadás értéke, abban ahogy a színházi állatkertet, a ripacsot (Rogowski-Orgon : N. Szabó Sándor) a büfést (Benyovszki Tamás), díszítőt (Ujláb Tamás), kellékest (Domonyai András) meg sorolhatnám még kiket, kiállítanak.
Ebbe az állatkertbe érkezik Boguslawski (Jordán Tamás), aki mókásan kopott, elnyűtt, mórikálja magát, akadékoskodik, de ha színházról van szó, kérlelhetetlen és diadalmas és persze győz, tesz valami nagyot is, ha már éppen ott van. Jordán játékát nagyon segítette a közönség jelenléte. Amúgy #8220;nem volt nehéz dolga", hiszen kicsit magát alakíthatta, vendégként érkezett a társulathoz, vezető színészként, köré épült az előadás

Jelenet az Elsötétítésből
Az Elsötétítés nehéz darab, a januári Kritikában olvasható. Szokatlan dolgokat vár el a színészektől Spiró, mint például ne mozogjanak feleslegesen, ne érjenek egymáshoz, ne végezzenek pótcselekvéseket. Ezt a Pesti Színházban nem sikerült végrehajtani. A PNSZ előadása sokkal jobb, mint a pesti produkció. A főpróbán megéltem azt, milyen, amikor működik az előadás, a premieren azt, milyen, ha beijednek a színészek.
Ezt a lehetetlen hosszú, unalmas monológokkal megtűzdelt, szinte eseménytelen dumadarabot operaszerűen adják elő, így, a szólamokra különült előadásban színpadszerűvé válik az amúgy meglehetősen gyengécske darab, amely így, mint librettó, megállja a helyét. Számomra Spiró Szappanoperája volt az ilyen típusú darabjai közül a határeset, amit még érdemes színházban bemutatni. Mert a darab hemzseg a hibáktól. Mindez 1941. július 24-én játszódik. Ember akkor így nem beszélt. Sőt, ember így nem beszél, ilyen agyonretorizált szólamokban, ilyen hosszan. De hát nem realista színjátszásról van itt szó. Nem vágnak egymás szavába a színészek, hanem mindegyik belebeszél az időtlenségbe.

A darab mégis aktuális, igaz. Antiszemitizmusról szól, hogy miképpen lappang. Velünk van az utcán (ezt időnként tapasztalom, érdekes, a bemutató éjjelén is ért ilyen #8220;atrocitás" az utcán csatangolva, ez van, ha valaki annak látszik, ami nem), hogy a közbeszédnek is kihagyhatatlan panelje. Nem tudom, Spiró tényleg a manipulációs technikák és az antiszemitizmus működését tematizálta-e, vagy csak a darab döntéshelyzete érdekli.
Mindenesetre Lipics Zsolt és Gráf Csilla képesek kihozni magukból a darab kívánalmainak megfelelő beszédtevékenységet. A darab egyetlen hálás szerepét a Pesti Színházban is remekül oldották meg, ott Hegedüs D.Géza alakította a Barátot, Pécsett ezt Fillár István tette. Hegedűs D. is finom eszközökkel alakította az elpuhult figurát, Fillár is érdekesen oldotta meg. Míg Hegedűs D-t testalkata is predesztinálja az elpuhultság ábrázolására, addig a filigrán Fillárnál már a jelenléte a humorforrás.
Ez az előadás azon áll, vagy bukik, hogy a színészek mennyire képesek betartani az áriák ritmusát, ha megijednek valamitől, nem kellőképpen relaxált állapotban ülnek be a székbe, akkor már az elejétől kezdve nagyon nagy erőfeszítéseket kell tenniük, hogy felhozzák magukat, az előadást egészen addig a színvonalig, amilyenre képesek. Mert a rendező (Balikó Tamás) úgy tűnt, felszerelte az előadást mindazzal, amit már csak működtetni kell.
Amikor a darab vége felé felmegy a nézők előtt a vasfüggöny (a színpadon játszódik az előadás, ott a nézőtér is) s feltűnik háttérként a teljesen üres színházterem, s ahogy a három színész, mint romos épületben ott kóricál, egy kis füst is gomolyog a levegőben - az annyira felemelő, a zárt fekete tér után, a folyamatos eseménytelenség után érthető az utójáték szerepe (ez a Pesti színházban kéretlen ráadásnak tűnt).
A #8220;Spiró-est" komoly színházi teljesítmény, a nézőtől is az. Tanúsítja, hogy a pozitív irányú változás folytatódik a Pécsi Nemzeti Színházban. Amit ugyan a harmadik bemutató nem támogat, de igaznak vélek.

Jelenet az Adáshibából
Szakonyi Károly: Adáshibáját talán öt percig tartottam érdekesnek. Az elején. Aztán hiába minden hűhó. Ez a darab elhalálozott. Ennek már kampec, hiába az előélet, hiába mutatták be 70 országban... Nem dívik ma már a nagycsaládi tévénézés. A kiscsávók dizsiben, meg plázaérzésben szenvednek, s nem izgassa fel őket a Marsra szállás. Nem vibrál a családra ma már a kékes képernyő. Nem izgatja fel a családot a közös tévénézés. Az amúgy is karikatúra figurákat csak túlspilázni lehet, mert mindenki igyekezett, de hát halottnak a csók, mit ér?
Felsorolhatnám az egész társulatot, mindegyikük jó színész: Barkó György, Vári Éva, Füsti Molnár Éva, Lipics Zsolt De túlságosan egyszerű az eseménysor, a rendező (Bezerédi Zoltán) által elvárt figurák élettelenek, hiába az aktualizálás, hiába a szépségflastrom, a darab már nyáron, szabadtéren megbukott.