A svéd Cirkus Cirkör a Trafóban

Színpad

 
Fiatal svéd artisták egy kis párizsi kávéházban üldögélve beszélgettek: skandináv cirkuszt kellene alapítani! Mivel szívük hazahúzott, 1995-ben Stockholmban megalapították a Cirkus Cirkört, bevezetve a svéd előadó-művészetbe a kortárs cirkusz műfaját. E merész és szemtelen ?cirque noveau? titka az, hogy minden előadásukat ugyanaz a küldetéstudat hatja át: a kortárs cirkuszon keresztül megváltoztatni a világot. Produkcióikban a cirkuszművészet képezi az alapot, és erre más és más művészeti ágak segítségével építik fel a darabjaikat. A neves Cirque du Soleil, az utcatáncok, a különböző utcaszínházak egyaránt hatnak a társulat munkájára, miközben az öt méter magasságban kihúzott kötélen a puszta szórakoztatás és a magas színvonalú művészeti alkotás igénye között egyensúlyozva hódítják meg a világot Európától Ázsiáig.
 
A Viseld koronaként a Cirkus Cirkör testről szóló trilógiájának (melynek első része ? 99% Ismeretlen (2004) ? szintén járt a Trafóban) a befejező része, amely a jobb agyfélteke kaotikus rendszerével gondolkodik. A társulat tagjai ezúttal egy Jean-Pierre Jeunet-szerű (Delicatessen, Elveszett gyermekek városa, Amélie csodálatos élete) mesevilágot jelenítenek meg. A hat furcsa karakter mindegyike azt érzi, hogy nincs nála magányosabb a világon és persze mindegyiknek van egy szokatlan, béna ötlete, hogyan lehetne a többiekkel kapcsolatba lépni ? például pingpong labdával, tapadókoronggal vagy akár láncfűrésszel.
 
 
A cirkuszrajongóknak a Trafó Új cirkusz bérletet is kínál, hogy aki most megnézi a svéd előadást, az kedvezményen láthassa januárban a sokszereplős, mesebeli vietnámi cirkuszt, majd az IETO két akrobatájának kötéltáncát májusban, és végül, de nem utolsó sorban Charlie Chaplin lányának és Jean-Baptiste Thiérrée-nek extravagáns, legendás cirkuszát júniusban.
    
A Trafóban az év végéig még meglepetések, játékok, akciók várják a látogatókat. December 21-22-én pedig a Budapest Tánciskola fiatal táncosai mutatják be új, Ördöglakat című előadásukat: két táncot, amelyet a diákok alkotnak, először csak férfiakkal, aztán csak nőkkel a színpadon, majd egy harmadik darabot, amelyet az iskola vezetője, a táncos-koreográfus Angelus Iván állít színpadra.