A budapesti közönség talán azért is zsúfolásig megtöltötte a szegediek egyestés bemutatkozását, mert régóta nem szerepel a Magyar Állami Operaház repertoárján A végzet hatalma, de minden bizonnyal sokan voltak kíváncsiak Lukács Évára is, aki néhány nappal korábban az Andrássy úti Dalszínházban ragyogó sikerrel mutatkozott be Desdemonaként. Igencsak szuggesztív kezdéssel indította Verdi operáját Toronykőy Attila rendező, akit látványtervezőként is jegyezte az előadást. A végzet hatalma hagyományos színpadra állítását félredobta az építész végzettségű Toronykőy, s szép, tiszta, egyértelmű fekete-fehér látványba helyezte az opera szereplőit s kórusát. |
Manapság divatos rendezési forma az is, hogy az opera fő dramaturgiai mozzanatait a nyitány alatt megjelenítik - s ezt a formát most hatásosan alkalmazta a rendező. Így jelenítették meg a nyitány alatt például Carlos és Alvaro összecsapását a III. felvonás végéről, a IV. felvonás elejéről. Nagyon megkapó, magával ragadó volt a jelenet megtervezése. Később viszont némi rendezői bizonytalanságot véltünk felfedezni. A rendező fontos dramaturgiai mozzanatokat teljesen figyelmen kívül hagyott, vagy rosszul értelmezett. Toronykőy a saját koncepciója által eléggé szűkre szabott játéktéren egyes jeleneteket naturálisan megkomponált, másokra pedig csak jelzésszerűen utalt. Ilyen volt például az I. felvonásban a szerelmespár szökési-üldözési jelenete, vagy a IV. felvonásban Carlos és Alvaro kard jelente, majd hirtelen Leonora megjelenése. A rendező egyszerűen elfelejti azt is, hogy Leonóra becsenget a zárdába, hogy segítséget kérjen. Nemcsak, hogy nincs lejátszva a jelenete, de a csengőhang sem hallható, pedig az minden valamirevaló lemezfelvételen nagyon is jól kivehető. |
Mindezt ellenpontozza több szép jelenet, és a nagyszerű énekesi teljesítmények. Lukács Éva igen szép lírai szoprán, hangját nagy technikai tudással használja, mindamellett hangjának remek drámai vénája van. Az énekesnő nagyon jó megjelenítési képességekkel, remek játékintelligenciával rendelkezik. Néhány nappal korábban az új betanulásban bemutatott Otelloban, az Állami Operaházban kiváló Desdemona volt. A világsztár Lukács Gyöngyi húgának is szép pályát jósolhatunk. Nagyon jó, magas szintű teljesítményt nyújtottak a férfi énekesek: Andrejcsik István (Calatrava gróf). Kelemen Zoltán (Don Carlos). Kóbor Tamás (Alvaro), Altorjay Tamás (Pater Gvardia), Véghelyi Gábor (Fra Melitone). Nagyon megkapó jelenség és szép hang Simon Krisztina (Preziosilla, cigánylány). Molnár László vezényelte a Szegedi Nemzeti Színház Zenekarát és Énekkarát, karigazgató Koczka Ferenc volt, akik a számukra szokatlan akusztikájú színházban is szép teljesítményt nyújtottak. |