(MTI) - A siketeket segítő jeltolmácsok a 90 decibel Project segítségével működnek közre az előadáson - mondta Bátyai Edina, a fesztivál igazgatója. A Szegedi Szabadtéri Játékok igazgatósága a nagyothallók akadálymentesítésére is gondolt: a nézőtéren - összesen 120 szék környezetében - az idei évtől kezdve úgynevezett indukciós hurkot helyeznek el, amely segít felerősíteni a nagyothalló készülékek által fogadott jeleket. Ez a könnyítés nem csak Az ember tragédiája előadásain valósul meg, hanem a fesztivál valamennyi nyári produkciója esetében.
Bátyai Edina felajánlotta, hogy a Siketek és Nagyothallók Országos Szövetségének szervezésében a szövetség tagjai július 1-jén ingyenesen nézhetik meg a mű bemutatóját. Kitért arra is, hogy a Szegedi Szabadtéri Játékokon évek óta biztosítják a speciálisan kialakított helyeket a mozgáskorlátozottaknak, akiknek bejutását a nézőtér oldalán kialakított rámpa segíti.
Bonecz Ervin, a 90 decibel Projekt vezetője elmondta: jelenleg tizenegy színházzal van megállapodásuk, és bízik abban, hogy további teátrumok is csatlakoznak a projekthez.
A Szegedi Szabadtéri Játékok 80. jubileumi évadának nyitóelőadására a jelnyelvi tolmács a színészekkel és Vidnyánszky Attila rendezővel együtt készül. A Dóm téri próbákon az előadás jeltolmácsa, Vörös Krisztina mellett az ő munkáját segítő Sáfrány Margit, a siket mentor is részt vesz. Kettejük segítségével a színpad két oldalán elhelyezkedő kivetítőkön követhetik a jelelést a nézők.
Vidnyánszky Attila, Az ember tragédiája rendezője hangsúlyozta: ez számára a leginspirálóbb színpadi mű, már az is ünnep, ha színpadra állíthatja. Rendezésében a komor hangulat helyett az életigenlés erősödik fel, és Éva szerepét - alakítója Ónodi Eszter - hangsúlyosabbnak szánja.
Szólt arról, hogy a korábban a beregszászi társulattal készített előadásból bizonyos elemeket átemel, de a szegedi teljesen új előadás lesz. Hangsúlyozta: a Dóm tér diktátuma olyan erős, olyan kihívás elé állítja ekkora közönség megszólítása, hogy mindent újra kell gondolnia.
A rendező felhívta a figyelmet arra, hogy Madách megadja a kulcsot a történelmi színek ábrázolásához, amikor álomképeknek nevezi őket. "Álomképeket viszünk színre, a történetek elmesélésének bátrabb, az asszociációkra építő megvalósítását tervezzük" - fogalmazott Vidnyánszky Attila. A díszletet és a jelmezt Alexander Belozub tervezte, a koreográfus Gemza Péter, a produkció zeneszerzője pedig Verebes Ernő.