Aki kezébe veszi ezt a könyvet, lapozgatja, nézegeti ? ?ne röstellje bevallani, hogy ez az a bölcső, amelyben a mai színházat ringatták. Körülnézve úgy tűnik, minden más, de amikor a nézőtér elcsendesedik és a rivalda szélén beszélni kezd valaki, és York napsütése rosszkedvünk telét tündöklő nyárrá változtatja? ? akkor rájövünk, hogy a felállás évszázadok, sőt évezredek óta ugyanaz: egy kéz hozzáér a dominóhoz és a táj ? a "tornaterem" ? rövid időn belül romhalmazzá válik. A hős pedig fáradt mosollyal, kiterítve a lábunk előtt hever.
Csak az életben kerülhetünk ilyen kendőzetlenül közel valamihez illetve valakihez. Ezért ölelhetjük szívünkhöz e könyvben szereplő régi színészeket, s ezért olyan szépek és esendőek itt körülöttünk e maiak."
Lapozgatva e könyvet, mintha megfoghatóvá válna az idő. Ismeretlen emberek törtetnek, törekszenek, küzdenek a mára már elfeledett világ színpadán. Nevetséges pózokban, avítt gesztusokkal, ?korszerűtlen gondolatokkal", érthetetlen korban nagy elszántsággal művelték különös, régi mesterségüket. Játszották, kitalálták ? élték az életüket. Azt tették, amit ma is tennének; amit ma is tesznek utódaik. Itt élnek velünk.
Rivális (latin; a. m. vetélytárs). ?Ha egy színházban véletlenül két színésznő kerül össze, akkor megindul az ún. intrika című társasjáték, melyet a színésznő orvosai, az ún. kritikusok rendeznek. Ez a játék a színfalak mögött zajlik le, sajátságos táncfigurák kíséretében. A két színésznőt egymás háta mögé állítják, hogy mind a kettő a másik háta mögött legyen. Elöl, szemben a színésznőkkel, áll az igazgató vagy a rendező. A játék úgy történik, hogy az egyik színésznő a másik háta mögött elkezd beszélni. Elmondja, hány szeretője volt a másiknak, és hogy mit mondott az igazgató úrról tegnap, a próba után. Ezután, adott jelre, hirtelen megfordulnak, és nyakon verik egymást. Az igazgató erre odakap az egyikhez, és megfogja, míg a másik, a tehetetlenségnél fogva, kiröpül a színházból. Ennek a gyorsuló mozgásnak a törvényeit Newton alapján egy színházi tudós megállapította, eszerint minden színésznő annyit veszít súlyából, mint amennyit az általa kiszorított másik színésznő nyom."
Karinthy Frigyes: Együgyű lexikon. 1912
Színház az egész világ...
Kiadja a Palatinus könyvkiadó | Összeállította: Füle Péter