|
- Örömművész vagyok. A táplálékaim is öröm jellegűek, akár a zenével, vagy az irodalommal kapcsolatosan. Kivívtam, hogy újra sokat olvassak, mint fiatal koromban. Visszavettem magamnak ezt az örömet. Prózát éppúgy, mint költészetet. A zenehallgatás és az olvasás táplálék, amire sok időt kell fordítani. Remekművek szemlélésére is. Kiéhezetten olvasok néha, vagy hallgatok zenét. Amennyit megkívánok. A zene és a könyv azért is jó, mert kéznél van. Sajnálom az időt, hogy utána menjek a dolgoknak. Bár egy fontos kiállítás látásáért Londonba is elugrom. A színházi látványtervezést 1975-ben nem amiatt hagytam abba, hogy nem bírok elviselni semmiféle beleszólást a dolgaimba - egy színházi térszervezőnek együtt kell működnie a rendezővel, a színészekkel. Szerettem a próbafolyamaton végig jelen lenni. De azt nem tudtam lenyelni, hogy a létrejövő össztermék, a színházi produkció maga, nem olyan jó, mintha én magam képet festenék. Nem szűntem meg közben sem képzőművésznek lenni. Nagyon különbözik a festészet és a színház ideje. A színház azonnaliságot jelent. A festészet titokzatosabb, kiterjed az időben. Alkatilag inkább a festészethez szükséges időben tudok létezni. Nem bírom elviselni a szorongattatottságot. Hogy időre elvárjanak tőlem dolgokat, hogy aminek időre létre kell jönnie, annak még jónak is kell lennie. Gátolnak a határidők, megbénítanak. Nem tudom elviselni, hogy most kell valamit megcsinálni, és nem akkor, amikor általam önmagától kialakul. A színháznál nem volt mese. Később hiába érett be a gondolat, hogy mit kellett volna csinálni. Bizonytalan ember vagyok. Mezei Árpád megmondta, és igaza volt. Nem tudok könnyen választani két dolog közül. Színházi tervezésnél sokszor utólag vagyok okos. Most tudom, mit kellett volna tennem az első tervezői munkámnál - 1967, Peter Weiss: Vizsgálat, rendezte Major Tamás- volt egy személyes élményből támadt első ötletem, de mivel nagyon nehezen öltött formát, és közben eszembe jutott egy kézenfekvőbb, nem is eredeti ötlet, abból született díszlet. Mert meggyőzőbb volt. A saját képeimnél van időm, a dolog ki tudja forogni magát. - Nagy dilemmát jelent minden díj, különösen az állami díjak. A Kossuth díjra jelölést tudomásom szerint mértékadó szakmai testületek teszik meg. Tudom, évek óta szerepelt a nevem a díjra javasoltak között. Jól esik, hogy a kollégák évek óta szívesen vennék, ha megkapnám ezt a díjat. Most megkaptam. Nekem sokat számít az, ami tíz év óta Magyarországon történik. Sokat számít, hogy ez az ország elnyerte a függetlenségét. Nem politizálok. Nem is politikai kérdés az, hogy ahol leélem az életem, ahol olyan rendkívül erős, rendkívül bonyolult és nehéz aktivitást fejtek ki, - mint Magyarországon művésznek lenni, - ha abban az országban megszűnnek a szégyenletes és mindvégig szinte elviselhetetlenül cipelt körülmények, amelyek között mindannyian éltünk, az örömmel tölt el. Ez nem politika. Én úgy tekintem az elmúlt tíz évet, mint egyfajta átalakulás különböző fázisait, a társadalom nagyon lassú, de mindenki által különböző módon óhajtott átalakulásáét. Nem egy közös nagy cél lebeg a szemek előtt. Maga a folyamat rendkívül érdekes, de a végét én már nem érem meg. A demokrácia felépítése bonyolult, és nehéz, különösen, ha ugyanazok az emberek kísérlik meg felépíteni, akik ezt megelőzően hosszú, emberöltőnyi korszakon keresztül nélkülözték ezeket a lehetőségeket. Három kormányzat működött a rendszerváltozás után. Mindegyiktől kaptam egy kitüntetést. Az elsőtől a Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztjét, ugyanezt a másodiktól is, és most a Kossuth-díjat. Úgy tekinthetem, anélkül, hogy erről valaha is szó esett volna, hogy mégiscsak természetes az, hogy a festészetem, és egyáltalán a képzőművészet, politika feletti dologként szerepel az állami vezetők tudatában. Az hogy tetszik-e vagy sem, az már más kérdés. Van egy olyan érzésem is, hogy korábban nem kaphattam volna meg ezeket az elismeréseket. Elfogadom a méltatatást, azt, hogy amit én csináltam, és amit csinálok, az egy nagyszabású művészet. Magyarországon készülő nagyszabású életmű. Ha ezt az életművet ilyen elismerés érheti, akkor ez visszafelé is vetíthető: akik adják a díjat érdemben gondolkodó és szabad emberek. A pályámat így szokták értékelni: öntörvényű festői életmű - vagy semmihez nem alkalmazkodó, saját magából merítő, saját alkotói elgondolásait megvalósító alkotó. Ha ezt készek díjjal elismerni, akkor az egy jó dolog. A magas kitüntetések bonyolult kérdéseket vetnek fel. Satie mondta, hogy egy díjat tudni kell nem kiérdemelni. Ezzel tisztában vagyok. Évtizedek teltek el úgy, hogy az ember kicsit szégyellhette magát a szakmán belül, ha díjat kapott. Ezek a kérdések érintik az ember művészetszemléletét, azt hogy természetesnek tartaná, ha olyan művészek kapnák a díjakat, akiket nagyra tart, de ez nem objektív ítélet, hanem a művészetnek ahhoz a vonulatához tartozó pályatárs támogatása, akivel az ember szakmai rokonságot érez. Nehéz pártatlan véleményt alkotni valakiről, akivel ellentétes vagy eltérő a gondolkodásom és mégis elismerem, hogy nagy művész... Az lenne szerencsés, ha a megítélt díjak, valami stílus és egyéb kategóriák fölötti ítéletről tudósítanának. Ha műszerekkel mérhető lenne a szellemi-szakmai teljesítmény értéke és nagysága, nemcsak a pillanatnyi megítélés játszana szerepet, az esetleges nemzetközi vagy hazai árfolyama egy művésznek Ezen túl létezik még valami. Több tízezer éve folyik képalkotás, létezik a festészet. Annak örülnék, ha időben és térben lennének olyan grémiumok, amelyekbe beletartoznának a három-négyszáz évvel ezelőtt élt nagy művészek is, és a maiakkal együtt mondanák meg, hogy ki az, akit ők majd befogadnak. Jó lenne, ha ez lehetséges lenne. Hosszú éveken keresztül legközelebbi hozzátartozóimmal, szövetségeseimmel és barátaimmal koccintottunk hogy de jó, mégse kaptunk díjat. Ez létezett. Ugyanakkor én, aki most megkaptam, nem mondom, hogy jaj, de szomorú vagyok. Akkor is igazam volt, amikor örültem, hogy nem kaptam, és most igazam van, hogy örülök a díjnak. Beképzeltségemben azt mondom, amit az előbb: a díj azokat is minősíti, akik adták. - Keresem a művészet és a közönség közötti kapcsolat hátterét. Mi az az ok, ami miatt a mai művészet elvesztette az emberek egy részének érdeklődését. Társadalmaktól is függ, mert ha elutazunk európai nagyvárosokba, ahol kortárs művészeti múzeumok működnek, - nálunk nincsenek-, ahol a jelen évtizedben készülő művek láthatók, és azonnal reagálni lehet rájuk, ahol a nagy kiállítások cserélődnek, utaznak szerte a világban Ezeken a helyeken tömegek fordulnak meg. A XX. század második felének művészetére is kíváncsi a közönség, a termek telis-tele vannak emberekkel, akik nem azért mennek oda, mert szenvedni akarnak, hanem vadul izgatja őket a kiállított anyag. A közönség egy része azért jár kortáras galériákba, mert a műveket ismeri, és azért megy oda, hogy újra lássa, más kontextusban is megtekintse, új műveket ismerjen meg a már ismerteken kívül: ezek az emberek fogyasztói a kortárs művészetnek, szenvedélyes kívánói a művészet látásának. Nemcsak európaiak, hanem a világ minden tájáról érkeznek Európába. Nálunk ez az emberfajta nagyon kis mennyiségben fordul elő. Ennek rengeteg oka lehet, ezért senkinek nem tehetek szemrehányást, csak sajnálom - Elveszett a művész és a nézőközönség közös műveltségi alapja. A vallási, mitologikus és tudati hátterek megszűnése miatt. A különféle konszenzusok alapján meglévő közös tudás, mint a festészet mögötti tartomány megszűnése miatt. A leolvasható ábrázoló művészet egyeduralma után, amikor a tájkép, a csendélet és a portré látszólag megközelíthetőbb volt a néző számára, mint egy esetlegesen elvontan fogalmazó, sőt a tárgyi utalásokat is mellőző művészi megformálás. Keresem, hogy mi lehetne az az új háttér, mi lehetne az az új konszenzusos alap, ami visszavezetné a nézőket a képekhez. Optikai problémákkal foglalkozom, vagy tudományos optikai és fizikai eredményeket alkalmazok, amelyek természetes módon kapcsolódnak a látásomhoz, vagy elemzőn figyelek meg természeti jelenségeket és ezek felhasználásával képeket hozok létre. A színelemzések alapján festett képeimet azért szánom a közönség elé, mert ezeket a jelenségeket mindenki érzékeli, ha nem is vallásról, közösen tanult mitológiákról, ideológiáról van szó, hanem fizikai tapasztalatokról, amelyek mindenki számára adottak. Az, hogy mi a szivárvány, mi a fénytörés, vagy mit jelent az utókép, ha valaki behunyja a szemét, és a belső látványt megfigyeli, ami a lezárt szemhéja mögött felvillan, vagy előidéződik Ezek a jelenségek közösek, ezekről mindannyiunknak tudomása lehet, ha ezeket festem, képeim függetlenek attól, hogy milyen műveltséggel rendelkezik a néző, függetlenek attól, hogy a Föld milyen pontján született és él. Ezek az emberiség közös érzéki tapasztalatai, ugyanúgy, mint bizonyos vallásoknak, kultuszoknak jelenléte a korábbi művészetben. Lehet, hogy jól hiszem - Délelőtt beszélgettem egy doktoranduszjelőlttel itt a műteremben, és éppen egy bizonyos módon vetődött egy fénypászma a nyitott ajtóból a falra, hosszan néztem. Behunytam a szemem. Gyönyörű látvány jelent meg a lecsukott szemhéjam mögött: a fényjelenség utóképe. Még ma meg akarom festeni. Hihetetlenül boldogító inspiráció. Egyenesen a természetből jön. A fényből. Az ember testének működéséből. Abból, hogy nyitva tartom a szemem, becsukom a szemem, káprázatot látok. Régen ezt nem tekintettem volna festészeti témának. - A gyerekek részéről tapasztalható természetes közeledés, elfogadás, a kortárs művészettel kapcsolatban. Ugyanúgy tudják tekinteni a festményeket, mint a világban előforduló bármely más jelenséget. Európában rajtunk kívül, a többi ország múzeumaiban látható jelenség, hogy iskolai csoportok ott ülnek a padlón a képek előtt. A gyerekek rajzolják a műveket, egészen elképesztő módon, sajátosan. A velük levő pedagógus mesél nekik a kép történetéről, válaszol a kérdéseikre, vezeti őket. Ez tömeges jelenség, akár hová mehetünk. Régi és új múzeumi anyagoknál egyaránt bevett gyakorlat. Fontos része az iskolai oktatásnak, hogy a gyerekek a műtárgyakat eredetiben tekintik meg, lerajzolják, beszélnek róla. Fontos, hogy a gyerek mit gondol a műről, nem az történik, hogy megmondják nekik, mit kell látnia, hanem olyan módon történik a tárgy oktatása, hogy a gyerek számára egyértelmű, hogy módja van megközelíteni a műveket. Az a fajta elzártság, amit látszólag a múzeum jelent, hogy az egy olyan hely, ahol elkülönítve léteznek a műtárgyak, az abban a pillanatban megszűnhet, ha sikerül megéreztetni a gyerekekkel, ezek a művek a rendelkezésükre állnak, azért állnak ott, hogy ők odamenjenek és megnézzék. Belehatoljanak, fogyasszák, részleteiben elidőzzenek. Mint, ahogy az ember a képernyőn képes egyetlen pontot kinagyítani, oda belemenni, még több részletet felfedezni, ugyanez a gyerekek számára természetes. Egy Velázquez, Rembrandt, vagy Manet kép előtt ugyanúgy, mint a számítógép monitorján: behatolhatóvá tud válni a felület. - Szomorú, hogy Magyarországon nem lehet látni a műveket. Szomorú, hogy egy fővárosnak, vagy egy ekkora városnak, mint Pécs, nincs állandóan nyitva tartó, nagy kiterjedésű kortárs művészeti múzeuma. A pécsi Janus Pannonius Múzeum, vagy a budapesti Nemzeti Galéria tulajdonában lévő munkáink nagy része évtizedek óta raktárakban áll. A legjobb korai munkáink nincsenek bemutatva. A társadalom nem tudja fölismerni, hogy a művészet reprezentációjára költött pénz nem kidobott pénz. A művek azért születtek, hogy nézzék és használják őket. Szombathelyen egy helyi kezdeményezés nyomán létre tudott jönni egy fantasztikus képtár. Pécsett ez nem jöhetett létre. Vajon miért? Ahol ennyi értékes ember él, fiatal és idősebb képzőművészek, ott igazán van létjogosultsága. Nagyon ígéretes szellemi légkör uralkodik jelenleg Pécsett, főleg az egyetemhez kapcsolódóan. Azt sem hiszem, hogy a kortáras múzeum csak pénz kérése. Annyira kicsinyes dolog állandóan arra hivatkozni, hogy nincs pénz. Talán a pénz elköltésének fontossági sorrendjét kellene bölcsebben megítélni. - Én nem rendelkezem hatalommal. Én egy festő vagyok. Csinálom a magam dolgát. Az, hogy ez más kontextusban, miképp mutatkozik meg, efölött nem rendelkezem. Én nem tudom magamat sehová tenni. Nem az én dolgom, hogy a tevékenységem helyzete meghatározható legyen másokhoz képest. Én egy festő vagyok. Csinálom a magam dolgát 2000. április-július között lejegyezte: Balogh Robert * Keserű Ilona Pécsett született 1933-ban, mestere Martyn Ferenc, 1958-ban elvégzi a Magyar Képzőművészeti Főiskolát, 1983-tól tanít Pécsett a PTE-n rajzot, festészetet, 1991-ben egyik alapító professzora a Pécsi Képzőművészeti Mesteriskolának, 1995-től a JPTE Művészeti karán a festészeti DLA program vezetője, 2000-től Széchenyi Professzori Ösztöndíjban részesül. 1984-ben Munkácsy-díjat, 1989-ben Érdemes művész kitűntetést, 1994-ben és 1996-ban a Magyar Köztársaság érdemrend Tisztikeresztjét kapta, idén március 15-én Kossuth-díjjal ismerték el festészeti életművét és művészetpedagógiai munkásságát. Budapesten és Pécsett él. |