- Korán kelő ember? Nagykovácsiból a Nemzeti Színházba kora reggel időben beérni nem kis teljesítmény. Gondolom, haza sem délután négykor indul, így elég hosszú a nap - Igazság szerint, 7 óra körül még nem oly' zsúfoltak az utak, viszonylag gyors a közlekedés. A nap hossza pedig? A főiskola után Nyíregyházán dolgoztam, valószínű, akkor romlott el az alvókám. Mindig a hajnali vonathoz kellett igazítani a felkelést; beállt egy bizonyos életritmus. Való igaz, korán kelek, későn fekszem: sok minden belefér egy munkanapba. - Igazán nem szeretnék csapongani, de egy nagyon friss hírre, a színházi épület-átalakításokkal összefüggő tárgyalásra kíváncsi lennék: született-e valami konkrét megállapodás? - Lényegében igen. Ott tartunk, hogy egy vázlatterv készül el, ami mellé már egy költségbecslést lehet rendelni, illetve meg kell néznünk néhány jogszabályt is. - Túl azon, amit a statikus vagy a hivatalnok mond, az építész-tervező, Siklós Mária szava fontos. Adja-e áldását az amfiteátrum beépítésére és más változásokra? - Úgy tűnik, tudunk együtt dolgozni a terveken. |
A Nemzeti Színház épülete | Nemzeti Színház - belső tér | |
- Váltsunk témát, ha megengedi! Egy programfüzetben olvastam, hogy Kertész Imre Sorstalanság című regényét Darvas Iván előadásában hárman, közösen rendezik. Netán kacérkodik a rendezéssel is? - Ez egy elírás lehet. Több darab díszletét terveztem az elmúlt években a József Attila Színházban. Léner Péter még tavaly megkért, hogy Darvas művész úr felolvasó produkciójához találjak ki egy alkalmas teret. Igazság szerint helyesebb úgy fogalmazni, hogy többen vettünk részt a megvalósításban, így az lett volna a korrekt, hogy az előadást létrehozták: és következnek a nevek. - És a rendezés? Foglalkozik a gondolattal? - Meglegyintett már, hazudnék, ha letagadnám. De úgy alakul az életem, hogy nagyon sok mindent kell még tanulnom tervezőként is. Sok lehetőség, izgalom van a munkáimban. Amikor egy új díszleten gondolkodom, akkor egy kicsit meg is rendezem az előadást. Néha talán túl erősen is van egyfajta vízióm a születendő előadásról, és ezt nem mindig látom viszont. Meg bizonytalan is vagyok, s erre nem mindig kapom meg a rendezőktől a bizonyosságot. Nos ilyenkor természetes, hogy ébred egy olyan igény vagy vágy, hogy ezt "meg kellene rendeznem!" vagy csak felsóhajt magában az ember: - "jaj, ezt nem így kellett volna megoldani!" De hát a színház lényege a közös alkotás. |
- A színpadkép kialakítása kreatív munka. Ebben egyetértünk. Abban is, hogy a színház "csapatjáték." Szab-e határt, állít-e korlátot ez a tény az alkotói szabadságnak? |
- A pénz mindig fontos? - Igen is meg nem is. Eddigi munkáim során több kiemelt költségvetésű produkcióban részt vehettem . De a számomra szellemileg és kulturálisan fontos teljesítmények többsége alternatív színházakhoz, műhelyekhez, vagy produkciókhoz kapcsolódik. Itt sok esetben születik meghatározó, jelentős művészi érték, de nincs annyi pénz a megvalósításra, mint a másik oldalon. A "relatív szegénység" gátja a teljesítménynek, ugyanakkor inspirál is az alkotásra. Azonnal hozzá teszem, nem jól van ez így! Egyes alternatív közösségek a jelenlegitől jóval több támogatást érdemelnének! |
- Megalkotta a díszletet, él a tér, aztán tíz-húsz vagy esetleg több száz előadás után lekerül a színlapról a darab. Vele együtt eltűnik a munkája is. Hogyan érinti ez a fajta elmúlás? |
- Harmincas-negyvenes éveinek fordulóján a Nemzeti Színház kreatív igazgatója. Elég gyors karrier. Egyetért ezzel? fotók: Horgas Péter archívuma |