-Miért a Lear király?
-Ennek három oka van. Sinkó László most érett meg erre a szerepre s olyan helyzetbe került, hogy el tudta vállalni; a másik, hogy én még sosem rendeztem Shakespeare-t, és nagyon kíváncsi lettem rá; harmadrészt pedig a társulatom annyira érett lett mostanra - beleértve a stúdiósokat is -, hogy habozás nélkül rájuk lehet osztani a Lear király egy-egy szerepét. -Miről szól a Lear király 2002-ben? -A Lear királyról fog szólni, arról az emberről, aki egy rossz, felelőtlen döntést hozva lehetetlen helyzetbe kerül. Felbomlaszt egy országot, tönkreteszi az emberi kapcsolatokat abban az országban, az államot is; ahelyett, hogy háborúba kezdene, hogy visszaragadja a hatalmát, átmegy a túlvilágra, és teljesen más emberként tér vissza. |
Bereményi Géza |
-A Lear király sarkalatos pontja a bolond figurája, és az azt játszó színész. Több helyen Kordélia és a bolond szerepét ugyanaz színész alakítja, ez ebben az előadásban hogy lesz?
-Itt nem, férfi színész fogja játszani a bolondot. A drámában egyébként nagyon sok az ilyen megoldás. -Bereményi Géza írónak mi a véleménye a bolond figurájáról? Vajon miért így írta Shakespeare? -A bolond egy alvilági kalauz, feladatát akkor teljesíti, amikor elsegíti Leart az alvilág kapujáig, onnantól a szerepe feleslegessé válik. -Milyen lesz az előadás képi megoldása? -Menczel Róbert díszlete módot nyújt a színészeknek helyzetgyakorlatokra. A kellékeket a statisztéria hozza be a színpadra. A díszlet változatlan, de vannak változtatható részei. A vihar jelenetet ventillátorokkal hátulról és kétoldalról oldjuk meg. A jelmez előbb készült el, mint a díszlet, így segíti a díszletet és a színészt; a fiatal Bodnár Enikő tervezte. Fotó: Peti Péter |