Megálló: végállomás = Filmszemle?

Színpad

- Annyit tudunk, hogy öt fiatal alkotó - Bodó Viktor, Mundruczó Kornél, Pálfi György, Török Ferenc és Schilling Árpád - egymástól függetlenül forgatott egy-egy etűdöt, melyet majd Jancsó Miklós komponál egy filmbe. Az alkotások közös pontja egy budapesti autóbusz vonala, megállói. Adódik a kérdés: honnan az ötlet, összebeszéltek-e, hogy ki milyen filmet készít?

- Az egész megállós történetet Tasnádi István író barátommal találtuk ki, közel egy éve. Az alaptörténet - mely a jelenlegitől kisebb költségvetésű lett volna - vázlata az volt, hogy van a létező 78É járat. Mindenki választ egy megállót és ott elkészíti a maga egyhelyszínes 15-21 perces etűdjét. Az egyes elemek összekötő eleme a 78É vonala. Meghívtuk Miki bácsit is, a műhelymunka irányítójaként, és összeültünk megbeszélni a témát.

- Ugyanaz a busz, minden éjszaka történik. Nem féltek attól, hogy egysíkú lesz a film?

- Annyira nem, hogy először közös forgatókönyv volt, amit mindenki a maga ízlése szerint rendezhetett volna meg. De Jancsó lebeszélt erről a koncepcióról. Az, hogy közös a busz, és már nem is csak az éjszakai járat, és az, hogy öt, egymástól teljesen független film született, az ő javaslata. Sőt, a végén már az sem volt követelmény, hogy a történet a buszmegállóban játszódjon.

Pálfi György: Táltosember című filmje, Csuja Imre

- Közösek-e a szereplők a filmekben vagy mindenki szabadon választott színészeket?

- A szereplőválasztás is tökéletesen független volt, ugyan úgy, mint a stáb megválasztása. Mindenki azzal dolgozott, akivel akart. Választhatott szerzőt vagy maga írta meg a forgatókönyvet, az elképzelésének megfelelő operatőrt kérte fel, és így tovább. Csak egy volt közös, ez pedig a gyártás. A Magma társaság és Nextrém film Kft. végezte az adminisztrációs munkát, pályázott a forrásokra és keresett támogatókat.

- Beszélgetésünk elején utalt arra, hogy szerény költségvetést terveztek. Feszegethetem a pénzügyi oldalt?

- Nem titkos ugyan, de inkább ne beszéljünk róla - mosolyodik el Bodó Viktor (fotó). Megküzdöttünk mindennel, ami egy játékfilm forgatásakor előjöhet. Sőt, attól többel is! Nem volt mintánk, hogyan kell egy ilyen elképzelést valóra váltani. Nem voltak tapasztalataink, hogyan kell a likviditást biztosítani. Ha már szóba került: szeretném mindannyiunk nevében megköszönni a segítséget, találkozzunk a támogatóval először vagy már sokadjára, köszönjük a közreműködők türelmét; és mindazok jóindulatát, akik azt látták, hogy itt egy olyan produkció készül, amit nagyon sokan akarnak. És elnézést kérek a készítők nevében mindenkitől, aki kicsit beleszédült a látszólagos fejetlenségbe. Részint a pénzek áramlásának is köszönhető, hogy az öt film lényegében egyszerre készült, de mindegyik különböző fázisban volt. A tapasztalat híján mi sem tudtuk, mikor és milyen gondokkal találkozunk.

Pálfi György: Táltosember című filmje, Gálffi László

- Mennyi ideig tartott a forgatás?

- A pénz itt is domináns volt. Nyolc napja volt mindenkinek, és ha kellett, mint például nekem, egy pótforgatási napra volt még lehetőség.

- Feltételezem, a színészeknek is új volt ez a munka. Van-e bármilyen visszajelzésük?

- Nagyon kevés idegen színésszel dolgoztunk, a meglévő ismeretségi körből kerültek ki a szereplők. Megjegyzem, itt is erős befolyása volt a pénznek, pontosabban a hiányának. Egy biztos: a színészeknek óriási szíve van.

- Történt bármi, a filmek elkészültek. Következik Jancsó "menete." Van-e beleszólásuk abba, hogyan írja egybe majd az etűdöket?

- Szerintem nincs, de nem is akarunk beleszólni a munkájába. Megnézi majd a kész alkotásokat, és kitalál hozzájuk valamit. Miért ne higgyük el, hogy a legjobb megoldást választja?

Munkafotók: Pálfi György: Táltosember című etűdje
Jancsó Miklós fotója: Oszvald György
Nexxt archívum: Bodó Viktor

Kapcsolódó cikk:
Egy éjszakai buszon bármi megtörténhet