A különféle kiadványokban, pályázati anyagokban többféle elnevezéssel szerepelnek, melyek egyrészt működési formára utalnak, másrészt a tevékenységet jelzik. Hadd soroljam: Cilinder Színpad és Karakter Iroda, Cilinder Színház és Iskola Alapítvány. Néhány hete Cilinder Alapfokú Művészetoktatási Iskola néven tartottak bemutatkozó előadást. A jövőt egy Mesefórum nevű "intézményben" jelölték meg. Mindez a Filmgyár számára egykor gyerekeket válogató pedagógus ambíciójának szükségszerű fejlődési folyamata?
Ez körülbelül így van. De a megértéshez egy kicsit részletesebben kell megismerni eddigi tevékenységünket. 1991 óta létezik ez az alapítvány. A szervezeti formákat, az adminisztrációs hátteret a mindenkori gazdasági szabályzók befolyásolták, természetes, hogy a leghatékonyabb megoldásokat igyekeztünk megtalálni. |
Moliere: Botcsinálta doktor - 1991 |
Ez azt jelenti, hogy színjátszásra képzik, tanítják a gyerekeket, mint a különféle színitanodákban? Beszédtechnika, színészmesterség órák vannak, de közben előadásokat is tartanak? A tanodában a végén azért kapnak valamilyen diplomát a tanulók, akik nyilván nem gyerekek; önöknél mi történik?
Már a megnevezésben is különbség van. Ez, mint a neve is jelzi, alapfokú művészetoktatási iskola. Tehát nem csak a színjátszással kapcsolatos ismeretket adjuk. Milyen eredmények jelzik törekvéseiket? Eddigi működésünk során sok elismerésben részesültünk, kezdve a gyerekszínészeink felnőtt produkciókban való szereplésétől a fesztivál oklevelekig. Legutóbb a Budapesti Gyerekszínjátszó Fesztiválon a huszonöt csoportunkból három kapott arany minősítést. Ez az jelenti, hogy a gyerekszínjátszást külön kategóriaként értékelve is jól teljesítenek, de csoportként is megállják helyüket. |
Részlet a Cilinder Színpad előadásából |
Hadd idézzek egy kedves levélből! "Kedves Barta Márta! Köszönetünket fejezzük ki ezúton is, hogy munkájával hozzájárult az 1999. május 29-én, a Pillangó parkban lezajlott gyermeknap sikeréhez. Kérjük, hogy elismerésünket tolmácsolja a fellépő gyermekeknek is. Dr. Csiha Judit, országgyűlési képviselő." Minden csoportjuknak külön előadása van?
Igen. Az év közben tanultakat ezeken az előadásokon mutatják be. Nem akarunk "válogatottat" összeállítani, de az célunk, hogy létrejöhessen olyan csoport is, amely elszakadhat az osztályközösségtől. Népmeséket dramatizálunk, több esetben megíratjuk a darabot külső szerzővel. Abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy jelenleg főállású dramaturgunk van, aki segít a mesék kiválasztásában, az ötletek feldolgozásában, és önállóan is dolgozik a darabokon. Mondhatni, a csoportra írja a mesét. Ha például több a kislány, akkor több tündér vagy udvarhölgy szerepel. Bemutatásuknak természetesen sok feltétele van. |
Ezek egyike az állandó helyszín. A Mesefórum lesz a megoldás? Utalnék itt egyik alapelvünkre, amely a közös játék. Tehetségesnek és ügyetlenkének egyaránt fontos szerepe van: ha kevésbé jó - a példa kedvéért - a gyerek szövegmondása, "tárgy" lesz belőle - fa, bokor vagy valamilyen eszköz. Így tökéletesen illeszkedik a csoport munkájába, meghatározott helye, szerepe van, ezzel együtt sikerélmény is kíséri a tevékenységét. Megengedem, ezzel együtt a csoport nem professzionális szintet nyújt. De miért ne adjunk teret azon produkcióknak, amikről a színházi szakemberek állítják, közönség elé vihető, minden szempontból érett előadások? Nos, ezeket mutatjuk majd be közönség előtt a Stefánia úti színház kamaratermében. Reményeink szerint rendszeresen, valóban színházi körülmények között, kialakítva ezzel egy állandó játszóhelyet! Hogyan kerül a képbe Kapolcs és a kisebbségi csoportok támogatása? Ez két különálló téma. Ugyanakkor a Művészetek Völgye annyiban teszi közössé ezeket, hogy a csoportok nyaranta az alapítvány kapolcsi táborában sátoroznak és itt is bemutatják az év közben született előadásokat. Tehát, a kisebbségi csoportok is. A kisebbségi elnevezés csak a cigány csoportokat jelenti? Nem, de jelenleg csak roma csoportjaink vannak, korábban más közösségek is működtek; sajnos, jelenleg nincs elég érdeklődés részükről. Pontosabban a saját kisebbségi önkormányzataik hatalmas energiát fordítanak értékeik megőrzésére, bemutatására. Beindultak különféle vasárnapi iskolák, tánccsoportok és más tevékenységek is. Ezek része lesz hamarosan vagy már most is az a mesecsoportok szervezése. Ha nálunk is dolgoznának a gyerekek, ez olyan terhelést jelentene, amit már nehezen tudnának vállalni. |
Nem félnek attól, hogy a pozitív törekvéseket félreértik, akár a szülő, akár a gyerek, és tiltakozni fognak a tiszta roma csoportok ellen? Egyáltalán nem, sőt, a gyakorlat ennek az ellenkezőjét mutatja. Azt tartom, hogy egy adott kisebbség feladata, hogy hagyományait őrizze, gazdagítsa és megfelelő formában jelenítse is meg! Fontos cél, hogy a saját kultúrájukat illesszék be a magyar kulturális áramlatokba, programokba. Ez lényeges elem, tekintve az Európai Unióhoz való csatlakozásunkat is. Miért fontos Barta Mártának a gyerekszínház? Ki is az a Barta Márta? Hát, mondjam hogy egy öregasszony? Már csak azért sem, mert az öregasszony egészen más életkori jelző! Inkább kérdezek: művészlelkű pedagógus? Elsősorban pedagógus. De művészetpártoló, művészetet értő pedagógus. Sokszor szervező, de mindenes is, ha kell. |