"Somogyváron születtem 1925-ben. Szüleim gyógyszerészek voltak. Nagy türelemmel, fokozatosan neveltek színház és hangversenylátogatóvá. A gimnáziumot Szegeden végeztem, színházi élményeim a szombat délutáni ifjúsági előadásokra csökkentek. Néha láttam csak balettet, ha a budapesti operaház művészei szerepeltek nálunk. És mégis most kezdett bennem felerősödni a tánc iránti vonzalom. Jobban a tánctanítás, táncalkotás, kevésbé a színpadra kerülés vágya. Mondhatnám, maflán szégyenlős voltam. Puritán és nagyon szigorú édesapám hallani sem akart arról, hogy a színház, a balett világában találjam meg számításomat. Érettségi után Budapesten iratkoztam be egyetemre, s apám tudta nélkül Brada Rezső balettiskolájába. A dolog kitudódott, s apám visszavitt Szegedre. De a történelem mindennél nagyobb úr: sem egyetem, sem balett, hanem háború, katonaság, hadifogság lett a sorsom. Nyomor, szegénység, hideg, éhezés." - Ez idáig egy félbehagyott karrier története. Hogyan lett mégis balett-táncos? |
Rimóczy Violával | Az Eladott menyasszony címszerepében (1949) | Klasszikus mozdulatok |
"Ment minden a maga útján, kiváló szerepeket táncoltam, jócskán kaptam elismeréseket is. Köztük Harangozó Gyula értékes dicsérete és segítőkészsége nagyon sokat számított. Négyévi sikeres működés után megszüntették Szegeden a balettegyüttest, s az ő javaslatára jelentkeztem a budapesti Operaház társulatába. Jó pillanat volt, mert Vaszilij Vajnonen és felesége, Klavlia Armasevszkaja a Párizs lángjai című baletthez táncosokat kerestek. Számomra érthetetlen módon itt is megfeleltem. Az orosz mestereket nem érdekelte, hogy hol, mikor, kinél, mennyi ideig tanultam, kizárólag a próbatáncolásokon nyújtott teljesítmény számított. Később bekerültem a mesterkurzusára is, ahol a kiemelkedő szólistáknak tanította meg a Vaganova-balettmetodikát."
- Hogyan viszonyult ez a rendszer Molnár István vagy Graham technikájához? "Az orosz mestrek távozásával az évad végén én is elhagytam az Operaházat. Tehettem, mert éppen ekkor hívtak a Vígszínházba balettmesternek, koreográfusnak, szólótáncosnak. Ez sok lehetőséget adó, vágyaimat beteljesítő, de kontroll nélküli időszak volt. Régebben táncoló kollégáim is alkottak táncképeket, de igyekeztek nem túlszárnyalni. Balettpedagógusi tevékenységem kivételével - amit mindig is elismertek - táncosként többször is megszorongattak. Harminc éves voltam. Válaszút előtt álltam: vissza az Operába, vagy tanítani az akkor alakuló Állami Balettintézetben? A dilemmát úgy oldottam meg, hogy három színházi kolléganőmmel iskolát nyitottunk Budapesten." |
- Ezen a ponton még mindig a klasszikus balettnél tartunk. Mikor és hogyan lett a modern táncok "atyja?" "Közel hatvanéves pályafutásom alatt sok nagy művészt megismerve, sok fiatal útját egyengetve megtanultam: a tehetség Isten adománya, annyival kell megelégednünk, amennyit kaptunk. A fizikai képességeket szintén kapjuk, de ezeket lehet fejleszteni. Pártolok minden újat, de mindenki gyanús, aki a nagy elődök tudásának ismerete nélkül feltétlenül újat akar kitalálni." |
- Ha azt mondjuk jazz-balett, sok minden összegződik a fogalomban: különféle diszkótáncok, show-tánc, sőt, talán még az erotikus tánc is. Hogyan kell értelmezni e műfajokat? Köszönet az archív fotókért |