Lehetséges, hogy Ön egyszerre két színházban is igazgató legyen?
Nem. És nem is szándékom. Az új Magyar Nemzeti Színház részvénytársasági formában működik. A részvénytársaság egyszemélyes, a pályázat is egyszemélyes volt Jordán Tamás részéről. Más kérdés, hogy az általa vezetett színház működtető csapatába - az elsők között - én is beletartozom. |
És Ön, személy szerint mivel foglalkozik a Nemzeti Színházban? Elképzeléseink szerint a színházépület hasznosítását eléggé tágan értelmezzük. Sokféle eseményre ad lehetőséget a színház, és a még jobban megépíthető szabadtéri színpad. Az ország első színháza nem csupán klasszikus értelemben vett színház, közéleti jelentőséggel is bír, nem csak esti 7 órakor és délutáni 3 órakor kezdődő előadások és próbáik színhelye, szándékaink szerint ennél több is lesz. Engem a szűken vett színházi működés érint, ez a szakmám. Művészeti vezetőként még mivel foglalatoskodik? Feladatom a rendezők kiválasztása, a velük való tárgyalás. Egyeztetés, díszlet-, jelmezterv-elfogadás, egy produkció csomagszerű költségvetési felügyelete és felelőssége. Egy produkció folyamatának művészeti felügyelete, főpróba nézése, kontrollálás, egy előadás-széria felügyelete Ebben fogok elsősorban részt venni, és sok minden másba is bele fog vonni engem - gondolom - Jordán Tamás. Bármilyen döntést hoz bármelyikünk, azt kettőnk nevében teszi. Így aztán nyilvánvaló, hogy az egész Rt működésében konzultatívan részt kell vennem. Ez a tevékenység pécsi direktorságának részfeladata. Pécsett mi történik eztán? A PNSZ 300 fős, négytagozatú, országosan egyedülálló volumenű színház. Én, mint igazgató-főrendező, egyik dolgom a műsorterv elkészítése. Az utolsó igenek és nemek kimondása. A rendezőkkel való tárgyalás, egyeztetés, szereposztási kérdésekkel való törődés, de ez is csak része a feladataimnak. A most következő hat hónapban egy új helyzettel fogunk ismerkedni - Jordán Tamásra is ugyanez vár. Ezért artikuláltuk, hogy ebben a félévben nem nyúlunk a kötelezettségvállalásokhoz és tervekhez, amelyeket az előző vezetés vállalt fel. |
Pécsi Nemzeti Színház |
Ön országos hírű színész, jut ideje színpadra lépni majd?
Rettentően deprimáló a kényszer, hogy az ügyintézéshez rengeteg időre van szükség. A színészetnél nincs mese, nem mondhatom azt, hogy jövök később, játszatok lassabban, várjatok meg, valakit küldök magam helyett Rettenetesen nehéz elviselnem, hogy kevesebbet fogok játszani. Most három színház együttműködésében született meg egy előadás, hol Dunaújvárosban, hol Budapesten játszom, márciusban megy Pécsre az előadás (Az utolsó tangó Párizsban). Az előadásokat kitűzik, nincs mese, így most pénteken hiába van premier Pécsett, játszom Dunaújvárosban, s utána rohanok Pécsre. A játék hiányát nem fogja megérezni? De. Fájdalmasan. A színésztársadalmat jellemzi egyfajta ellentmondást nem tűrő fegyelem. Évtizedek óta így éltem. Aznap, mikor játszani kell, ez határozza meg egész napomat. Mást nem lehet felelősséggel tenni, semmi nem akadályozhatja az esti produkciót. Mivel mindkét színházban vezető helyet foglal el, a két színház között erősödhet a kapcsolat? Létrejöhetnek előadáscserék? A pécsi színészeknek Pesten mennyivel lesz könnyebb dolguk? Említhetném, mondjuk Fillár Istvánt És sorolhatnám szerencsére a jó színészeket Pécsett. Újfajta kapcsolatot szeretnénk kialakítani - eddig is sok vendégművész szerepelt nálunk, Bubik István, Lukács Sándor, Gálffy László Pécsi igazgatóként az alternatív színjátszásnak segítőkezet nyújtott, azzal, hogy első szóra befogadta a Janus Egyetemi Színházat, mikor elvesztette játszóhelyét. A Nemzeti Színházban is megmarad a nyitottsága? Igen. A pályázatunkban is szerepel egy kitétel ebben az irányban. Nemcsak hogy befogadunk egy-egy előadást, Schilling Árpádékat például, segítünk, ahogy tudunk az Atlantiszon, hanem szeretnénk segíteni azokon az alternatív színházi társulatokon, amelyeknek se pénzük, se lehetőségük például díszletet létrehozni - a Stúdió K-val folytatunk most tárgyalásokat ilyen témában. Hallottam hírét egy drámapályázat kiírásának is. Mi a cél ezzel? Szeretnénk megszólítani a kortárs magyar drámaírókat. Méltó első díjat szeretnénk. Két millió forintért már érdemes megmozdulni, azért már leül a gép mellé az a drámaíró is, akinek éppen nem túl ingergazdag az élete. Három díjat szeretnénk kiadni, a darabok bemutatási kötelezettségét nem vállaljuk, de még az is lehet, hogy egyet bemutatunk. Az Írószövetséggel közösen 2003 februárjában szeretnénk indítani nyárvégi beérkezési dátummal. A Pécsi Nemzeti Színházban az utóbbi két évadban pozitív változások jeleit lehetett érzékelni, például a színészek önszerveződő módon előadásokat hoztak létre. A direktori székből ugyanez hogyan látszik? Egy folyamatot érzékelek. Tizenegy éve már, hogy igazgató vagyok Pécsett. Tíz lezárt év kell, amíg az ember azt a nyelvet kezdi használni, amíg kommunikálni tud a közönséggel, egy várossal az ízlésén keresztül. Ez nem siker, vagy sikertelenség kérdése, ez kommunikáció. Én komolyan veszem, hogy a közönséggel is kötöttem szerződést. Nem hagyom, hogy elmaradjon előadás. Nem szeretném, ha a közönség olyan helyzetbe kerülne, hogy alárendelt helyzetben érezné magát. Mit szeretne, ha öt év múlva leülnénk beszélgetni, mit mondhatna az eltelt öt évről? Egészen őszintén mondom, hogy ugyanazt szeretném elmondani a budapesti Nemzeti Színházról, mint a Pécsi Nemzeti Színházról. Ugyanott szeretnék tartani öt év múlva a pesti épületben, mint most a pécsiben. |