Bár Janisch Attila filmrendező idén versenyprogram-válogatói minőségében vesz részt a POSZT-on, az Országos Színháztörténeti Múzeum és a Leőwey Klára Gimnázium szervezésében megvalósult beszélgetésen mégsem elsősorban a színházról, sokkal inkább a filmről, illetve az alkotás folyamatáról beszélt a pécsi diákoknak. A rendező nyomatékosan hangsúlyozta a fiataloknak: a világ siet, túlerősíti a dolgokat, ezért hiányzik a finom fogalmazás, a finom regiszterek. "Mint amikor a walkmant berakjátok a fületekbe és a leghangosabban halljátok, aztán egy idő után már sehogy, mert megsüketül mindenki. Az esztétikával is így van: a hatásokat az ember állandóan erősíti, mert már az előző unalmas, akkor legyen egy kicsit több, meg még több, aztán a végén már olyan, mintha semmi sem lenne. A túl erőshöz képest már nincs kontraszt" - mondta, hiszen szerinte, ha valaminek nincs ott az ellenpontja, akkor az olyan, mintha nem is lenne.
A szöveg mögé látni
Színpad
Kiemelte, hogy egy dialógus látszatfelszíne alatt az emberi történéseket kell megrendezni, hiszen elsősorban ez az izgalmas: a filmrendezésben az egyik legfontosabb dolog, hogy a szöveg mögé lehessen látni. A rendező nem hagyta szó nélkül az amerikai filmgyártást sem: "A hollywoodi stúdiók már olyan szinten lekalapálták a nézői intelligenciának a színvonalát", hogyha egy kicsit lassabb, vagy nem klipszerűen van vágva egy film, akkor az ember már nem nézi végig, ami természetesen a felgyorsult világ ritmusának is betudható. Bevallása szerint a néző soha nem hibás, sokkal inkább az a közeg, ami a kultúrát olyan irányba kormányozza, hogy kereskedelmi célúvá válik.
A színház azért mégsem teljesen maradt ki a beszélgetésből: a válogatás közben látott alkotások kapcsán Janisch Attila elmondta, hogy nincs nagy különbség a zseniális és a majdnem zseniális között. "Egy elrontott dologból még ki lehet hozni valami jót is. Olyan mint a Rubik-kocka: összeforgatod az egészet, de ha csak egy sárga nincs a helyén, onnan nincs kiút, elölről kell kezdeni az egészet, de ha még csak a felénél tartasz, van variációs lehetőséged, van esély a megoldásra".
Szerinte Ascher Tamás a POSZT-on szereplő Gorkij-rendezése, a Barbárok is bizonyítja, hogy a rendező "mennyire pontosan tudja szájra rakni a drámaíró által írt szöveget: pontos szöveg- és karakterelemzés van a munkája mögött, amitől rendkívül összetetté válnak a figurák". Ascher kapcsán a rendező elmondta: "minden instrukció, amit egy előadás után mondasz a színésznek, egyfelől érvényes arra az adott előadásra, másfelől, ha jó a rendező, akkor minden pillanatban tud valami olyat is adni a színésznek, amit egy következő produkcióban is tud hasznosítani".