Születésnapi levél - Bacsó Péternek

Kultpol

Vannak szavak, melyek környezetükből kiragadva is képesek önálló életet élni, akár magányosan megpendítve is tudnak akkordként szólni. Ilyen számomra a "hamiskás félmosoly" jelzős szerkezet.
Tagadhatatlanul irodalmi, de az élőbeszédben is bátran odavethető, pusztuló nyelvünk tengerén hányódó meggyötört bárka /egy kis cizella, nade pardón/. A hamiskás félmosoly "hordozóját" -szeretem. Nem lehet nem szeretni. Kiköveteli magának.
A hamiskás félmosoly ha "keserédes" /újabb gyönyörűséges összetétel: pontos és árnyalt, klasszikus/ -nos ha keserédes az már maga a művészet, ARS POETICA. A dolgok folyását tisztán látó, pontosan megítélő, humorral védekező ember ars poeticája, aki sem megkeseredni, sem belepusztulni nem hajlandó semmilyen egyébként arra igen alkalmas helyzetbe sem.
Bacsó Péter ars poeticája ez, vagy - no jó,- valami ilyesmi lehet.

Nem helyes, sőt felelőtlen magatartás: tukmálni. Bárkit. Bármire. Hát még ars poeticát. Elpofátlanodva, önhitten mégis megteszem. Mentségem, hogy ez az emlegetett mosoly keresztül húzódik az egész életművön, rajta van minden snitten és végül és utolsósorban ez tartotta bennem a lelket az "ukrajnai télben" a Hamvadó cigaretta forgatásán. Köszönet mindezért.

Boldog születésnapot Péter!

Rudolf Péter

Bacsó Péter
1928. január 6. Kassán született, magyar rendező. 1950-ben szerzett diplomát a Szinház és Filmművészeti Főiskolán. 1963-ban mutatkozik be először önálló rendezőként a Nyáron egyszerű című filmjével. A fiatalok életét mutatja be ebben a filmben valamint a Szerelmes biciklisták (1965) és a Nyár a hegyen (1967) című filmjében. A következő filmje már komorabb hangulatú Fejlövés (1968). A későbbi szatirikus hangjának első megnyilvánulása A tanú (1969), a koncepciós pereket kreáló politikai gépezet tagjait és azok áldozatait egyaránt élve boncoló alkotás. Hivatalos bemutatására közel egy évtizedet kellett várni. A hetvenes éve elején érdeklődése az aktuálpolitikai események felé fordul. A munkásélet problémáival, a mindennapok demokratizmusával, a társadalmi mobilitás és identitás, a gyökértelenség és a valahová tartozás kérdéseivel foglalkozik a Kitörés (1970), a Jelenidő (1971), a Harmadik nekifutás (1973). A következő filmjeiben egyre inkább a szatirikus hangvétel erősödik fel Forró vizet a kopaszra (1972), Ereszd el a szakállamat (1975), Zongora a levegőben (1976), Ki beszél itt szerelemről? (1979). Főként műfaja miatt foglal el sajátos helyet a Szikrázó lányok (1974) című filmmusical, és a drámai hangvételű Riasztólövés (1977). További filmjei: Áramütés (1978), A svéd akinek nyoma veszett (1980), Tegnapelőtt (1981), Sértés (1982). Az ötvenes évekbe nyúl vissza és innen merít ötletet a Te rongyos élet (1983), Titánia, Titánia, avagy a dublőrök éjszakája (1988), Sztálin menyasszonya (1990). Az egyén és a történelem viszonyáról a magatartást befolyásoló hatásáról alkotott véleményét jeleníti meg a Hány óra, Vekker úr? (1985). Társadalmi és magánéleti problémák vetődnek fel a Banánhély keringő (1986), Live Show (1992). Rendezői munkássága mellett oktató, szervező, irányító tevékenységet is végez. A hatvanas évek végétől a Dialóg Stúdió helyettes vezetője, 1982-től nyugdíjba vonulásáig a vezetője volt. Jelenleg is tanít a Színház -és Filmművészeti Főiskolán.

Rudolf Péter
1959. október 15. Színház- és Filmművészeti Főiskola 1983. 1982- Vígszínház. Veszprémi tv fesztivál legjobb férfialakítás díja 1986; Hegedűs Gyula-emlékgyűrű 1990; Jászai Mari-díj 1991; Rádiókritikusok díja; Tv-nívódíjak; Ajtay-gyűrű 1996.
Fontosabb szerepek: Shakespeare: Szentivánéji álom Puck; Ahogy tetszik Próbakő; Romeo és Júlia Mercutio, Dorst: Merlin Parzival, Gray: Kicsengetés Derek Mead, Kesselring: Arzén és levendula Mortimer, Gyurkovics: Fekvőtámasz Csiszár honvéd, Presser-Horváth-Sztevanovity: A padlás Lámpás szellem, Mitta-Sándor Pál-Kern András: Ragyogj, ragyogj csillagom Fegya, a néma festő, Gorkij: Éjjeli menedékhely Aljoska, Kornis: Körmagyar Az író, Malamud-Kapás: A segéd Frank Alpine, Goldoni: Két úr szolgája Silvio, Bernstein: West Side Story Action, Miller: Közjáték Vichyben Lebeau, O'Neill: Utazás az éjszakába ifj. James Tyrone, Kárpáti: Országalma Mátyás, Shaw: Szent Johanna Károly, Csehov: Ivanov Borkin, Middleton-Rowley: Átváltozások Deflores, Tolsztoj-Piscator: Háború és béke Pierre Bezuhov, Labiche: Olasz szalmakalap Fadinard, Eisemann: Fekete Péter Pierre Lenoir, Örkény: Rózsakiállítás Korom Áron rendező.
Filmek: Csa-csa-csa; Szerencsés Dániel; Jób lázadása; Tanmesék a szexről; A skorpió megeszi az ikreket reggelire; Szamárköhögés; Jákob, a hazudós (amerikai). Üvegtigris "lali" Főszerep Rend: Rudolf Péter,Kapitány Iván 2001 Az utolsó blues /Rend: Gárdos Péter/ szerep 2001 Hamvadó cigarettavég /rend: Bacsó Péter/ főszerep "Zsüti" 2001 Perlasca /olasz film/ epizód szerep 2001
Tv: Villanyvonat; Ember és árnyék; Napóleon; Illatszertár; A kör négyszögesítése; Parancsra tettem; Tizenkilenc késszúrással; Rablólovag; A pályázat; Zojka lakása; Női szakasz; Börtönkarrier; Az öreg gavallér; Lyoni omnibusz (irodalmi sorozat); Show-bálvány (sorozat). Rendezései: Osborne: Dühöngő ifjúság; Goldoni: A legyező; Kushner: Angyalok Amerikában; Miller: A salemi boszorkányok. Lemez: Mario és a varázsló.