Szuperprodukció a Madách Színházban

Színpad

(mti) A premier május 27-én lesz a budapesti teátrumban, a rendező Szirtes Tamás.

A technikai bravúrt igénylő koreográfiához egyedi díszletet, egy vízszintes irányban mozgó falrendszert alkottak; a számítógépes vezérlésű falrendszer elemei forogni is képesek saját tengelyük körül - tájékoztatta Gálvölgyi Dorka sajtófőnök az MTI-t.

Magyarországon egyedülálló újdonság ez a színpadtechnika; a rengeteg apró képből álló darabban a tizennégy fal percről percre változtatja helyét és szögét, így teremtve utcákat, zárt és nyitott tereket.

A világhírű angol zeneszerző, Andrew Lloyd Webber "alkotói együttműködésre" ajánlotta fel darabját (Beautiful Game) a Madách Színháznak: felhatalmazta a magyar alkotótársakat, hogy az alapvonalak megtartásával nyelvileg, érzelmileg és "a konkrét problémaérzékelés tekintetében" teremtsék meg a musical közép-európai változatát.

(Webber darabjai világszerte az ősbemutató szigorú szabályai szerint kerülhetnek színre; alkotói együttműködésre eddig kizárólag angol és amerikai, tehát az angolszász kultúra közös nyelvét beszélő művészeknek nyílt módjuk.)

Ez az együttműködés nemcsak bizonyos módosításokat, hanem zenei hozzájárulást is engedélyez: az új változatban vadonatúj számok, zenei megoldások jelenhetnek meg.

Andrew Lloyd Webber a Madách Színház igazgató-rendezőjét, Szirtes Tamást fogadta maga mellé társszerzőnek, ő pedig Bródy Jánost kérte fel legfontosabb alkotó- és munkatársának, aki új szövegkönyvet írt.

A Madách Színház közlése szerint a honosítás ilyen fokú szabadságára még nem volt példa a magyar színház történetében. Webber gesztusa jelképes, "a kultúra Európája már teljes jogú tagként befogadta Magyarországot"; a magyar színház pedig az angol kultúra egy darabját egész Közép-Európa felé tudja közvetíteni.

A darab fiatalságról, barátságról, szerelemről szól, összetartozásról, tisztaságról, békevágyról és illúziókról. "Olvasni" lehet benne a felnőtté válásról, barátságok megromlásáról és az első szerelem tapasztalatlanságáról - tartalmazza az Erzsébet körúti teátrum ismertetője.

A Ben Elton által írt történet 1969 és 1972 között Belfastban játszódik, olyan fiatalokról szól, akiknek az élete egy helyi futballcsapat körül forog. Felnőtté válásuk egybeesik az észak-írországi zavargások kezdetével, saját életüket szeretnék élni a növekvő erőszak közepette.

Ben Elton szerint a jellegzetesen ír történetben előforduló témák és érzelmek mindenkihez szólnak, amennyiben a világon minden emberi közösségben megjelenik az erőszak és a gyűlölet. Ezzel a musicallel azokról az ártatlan és védtelen emberekről kívánt megemlékezni, akik nap mint nap harcolni kényszerülnek azért, hogy békén hagyják őket, csupán azért, hogy békében élhessenek és szerethessenek.

A Beatufil Game-t kevesebb mint egy év után, 2001 szeptemberében vették le a londoni színházi negyed, a West End műsoráról. Webber a "korai zárás" kapcsán egyebek között megjegyezte: mindig tudta, hogy Észak-Írország "érthetően nehéz" téma a brit közönség számára.

A Madách Színház huszonkét évvel ezelőtt mutatta be Andrew Lloyd Webber Macskák című produkcióját; majd a teátrum teljes rekonstrukciója után műsorra tűzték a jelenleg is repertoáron levő Az operaház fantomja című musicalt.

Andrew Lloyd Webber március közepén Budapestre utazik, hogy zeneszerzőként részt vegyen az előadás előkészítésén. A komponista új dalokat is írt az angol-magyar musicalhez - tájékoztatta Szirtes Tamás rendező az MTI-t.

A májusi, júniusi és októberi előadásokra március 7-től lehet elővételben jegyet váltani; a musicalt a társulat többes szereposztásban játssza.