Negédes, bosszantóan oldalra fésült hajú, idősödő, ám szeméből gyanúsan huncut mosolyt árasztó férfi lép be. Mesél. Az életét meséli. Elsztorizik, szórja a poént. Még nem is sejthetjük, milyen pokolian gonosz az a mosoly a szája szélén. Hogy ez az egész csupán mese. Amolyan halálosan komoly mese, melyben életek hullanak, lelkek enyésznek el. Megtudjuk tőle, hogy ha valahol megcsörren a telefon, ott szenvedés van és halál.
Egyik pillanatban 1917-ben barangolunk, hogy aztán még észbe sem kapva a 30-as években találjuk magunkat és szempillarezdülésre ismét #8216;17-ben legyünk. Borisz Davidovics pedig, aki forradalmár, anarchista, reformer vagy ahogy tetszik, kínok közt jut el egyik pontról a másikra. Ami nekünk csak egy szempillantás. A jövőben megszületik a múltja, a múltban jövőt kreálnak neki. Fel fogja robbantani egy orosz városka hőerőművét. De hát ott nincsen is hőerőmű! Sebaj, építünk egyet. És már meg is van az indíték. Meg akarta akadályozni, hogy felépítsék. Ezért felrobbantja. Vagy már fel is robbantotta? Kész is a sztori. Beszúrunk még egy kémikust, egy grafikusművészt meg egy munkásembert. Előbbi a robbanóanyagot gyártja le, a festő bankjegyeket hamisít, utóbbi pedig elvégzi a piszkos munkát. A nagy organizátor szerepében pedig bemutatom Borisz Davidovicsot. Ez sohasem történt meg. De akár meg is történhetett volna. Pontos, hibátlan, hiteles. Tanuk vannak rá. Tehát megtörtént. Ők négyen pedig bűnösök. És bűnhődniük kell. Egy tollvonás és már hullanak is. Ilyen egyszerű. Add fel a vallásod, életed legfőbb mozgatórugóját, hogy tovább élhess! Válassz másikat! A megfelelőt. És akkor élhetsz. Már nem vagy ember, de élhetsz simán. Hacsak nem futsz össze néhány lincselővel, akinek mindegy, milyen istenben hiszel.
|