Szürrealista opera egy velejéig romlott városról

Színpad


brecht.jpg
Bertold Brecht

Bertolt Brecht és Kurt Weill Mahagonny városának felemelkedése és bukása című operája 1930-as, lipcsei premierjének estéjén nácik tüntettek a darab bemutatása ellen, végül az előadás óriási verekedésbe torkollott. Egyes kritikusok az első aktuális operának nevezték a művet, hiszen elementáris erővel tükrözte vissza a korszellemet, de furcsa módon a jövőt is előre láttatta. "A legrosszabb még hátravan. Hitler és a holokauszt - a 'tájfunok tájfunja' - még nem jött el, de Jimmy Mahoney-nak már megjövendölte a kártya. Ebben a húszas években írt remekműben (1929-ben készült el) már benne vannak a barbár harmincas és negyvenes évek" - írja Eric Bentley kritikus a darabról. Szikora János, az Operaház februári bemutatójának rendezője szintén az opera aktualitását emelte ki: szerinte kevés olyan darab van, amely aktuálisabban szólna arról, ami az embereket foglalkoztatja. A rendező kiemelte: a darab készültekor is gazdasági világválság volt, az emberek kilátástalannak érezték az életüket - ez az aspektus volt a jelenlegi alkotógárda fő ambicionáló tényezője is.

 
A Mahagonnyt Theodor W. Adorno filozófus-zeneesztéta az első szürrealista operának nevezte, a mű zenéje pedig valóban kitágította a műfaj addig végesnek hitt határait. Kesselyák Gergely, az előadás zenei vezetője szerint a művet akár operaszíndarabnak is nevezhetnénk, hiszen itt jóval nagyobb a szöveg és a zene összeforrottsága, mint általában az operában. A zenemű változatosan idéz meg rengeteg zenei stílust a blues-tól a jazzen keresztül a néger spirituálékig. A karmester hozzátette: sok erőszakos, agresszív zene, rosszemlékű és eltorzított zenei stílus bukkan fel az előadásban, ennek ellenére ez a zene mégis pozitív, rengeteg energiát képes adni mind az alkotóknak, mind pedig a nézőknek. Az előadás sajtótájékoztatóján jelen lévő énekesek egyhangúlag úgy nyilatkoztak: hatalmas és izgalmas kihívás számukra, hogy a darab - hangi adottságaik mellett - ezúttal színészi képességeiket is erőteljesen igénybe veszi.
 
"Olyan színészi képességeket vár el, amivel egy operaénekes ritkán találkozhat" - mondta Wendler Attila, aki Jim Mahoneyt fogja alakítani az előadásban. A brechti színházi nyelv valóban nagy kihívás, és nem csak az operaénekesek számára. Herczenik Anna és Rálik Szilvia is nagy várakozással tekint Jenny Smith szerepe elé, hiszen egy velejéig romlott város krónikájában kell helyt állniuk, amely a tündöklés és végső bukás tragédiáján keresztül mutat tükröt a mának. A Mahagonny bemutató előadása február 21-én lesz a Thália Színházban.