Temps d'images fesztivál

Színpad

Az előadás három hete megkapta a kortárs művészetek kiemelkedő alkotóinak évente kiosztott, nagyon rangos New York-i Bessie Award-ot az ?Előadás, installáció és új média" kategóriában. A díjjal a Verdensteatret olyan alkotók köréhez csatlakozott, mint John Cage, Meredith Monk vagy Robert Wilson.

November 17-én, pénteken a francia Alexandre Castres egy szólótánccal mutatkozik be a Trafóban. A fiatal koreográfus Pina Bausch táncszínházának tagja volt, mielőtt szólókarrierbe kezdett. A humort, drámát és melankóliát egyaránt ötvöző előadásban Castres a halállal, a halált övező kérdésekkel néz szembe.

Szombaton és vasárnap a belga Charlotte Vanden Eynde látványos előadását láthatják az érdeklődők, amelyben egy férfi és női test valóságos vetítővászonná lényegül át. A testet, bőrfelületet eszközként kezelő koreográfus játékosan fogalmazza újra az emberi testről alkotott fogalmainkat.

A nagy sikerre való tekintettel november 18-20 között ismét levetítjük az ARTE filmválogatást a Művész moziban. A három napon át tartó válogatásban a marionett-bábokról szóló dokumentumfilmtől a zeneszerző-portrén keresztül a táncfilmig sok érdekesség helyet kap.


***

Verdensteatret (N): Koncert Grönlandért
- koncert-színház-videó -
http://www.pluto.no/doogie/verdensteatret

Előadás: 2006. november 14-15. (K-Sze) 20h

A norvég Verdensteatret társulat tagjai különböző művészeti ágak képviselői, akiknek célja, hogy e területeket a legmélyebb szinten olvasszák egybe munkájuk során. Az eredmény nehezen definiálható önálló művészeti ágként, amelynek következménye, hogy előadásaik múzeumokban, galériákban, kortárs zenei fesztiválokon, színházakban is helyet kapnak világszerte. A világszerte nagy sikert arató Koncert Grönlandért egy meditatív, elgondolkodtató virtuális utazás az északi földrészre.

A Koncert Grönlandért egy audio-vizuális kompozíció, melyben rozsdás szerkezetek új technológiával találkoznak egy ?videó-árnyék színház? díszleteként. Az előadás alapjául a társulat grönlandi és más Észak-atlanti szigeteken tett utazásai szolgáltak. Benyomásaikat egy kompozícióban egyesítették, melyben a hang, a videó, az installáció, a szöveg és a színházi előadásmód elemeit is felhasználták. A Grönlandon hallott történeteket, élményeket és tárgyakat intuitív módon építették be az előadásba, több szinten reflektálva az élményekre. A helyszínen felvett hangok és képek megjelenítése leginkább az utazások azon hatását tükrözi, mely az utazók tudatának mélyebb rétegeiben ülepedett le. Ugyanakkor egy másik szinten mi is egy utazás részesei lehetünk hang-festményekkel, nyelvi és vizuális hatásokkal körülvéve.

Maga az installáció egy kiállítóteremben önállóan is funkcionáló egység, transzformációs eszköz, polifónikus hangszer, történet-mesélő zenekar, sokrétűen életre kelthető gép, melynek használata során képek, hangok, terek, mozgások, nyelvek és történetek születnek.

2006. októberében a Verdensteatret megkapta a Bessie Award-ot New Yorkban a Koncert Grönlandért című előadásért az ?Előadás, installáció és új média" kategóriában.

Alkotók:
Asle Nilsen, Lisbeth J. Bodd, H?kon Lindbäck, Piotr Pajchel, Petter Steen, Ali Djabbary, Per Flink Basse, Corinne Campos, ?yvind B. Lyse, Lars ?yno, Morten Pettersen, Bergmund Skaaslien, Trond Lossius, Erik Balke.


***

Alexandre Castres (F):
Monsieur Zero, Famous When Dead
- tánc -

Előadás: 2006. november 17. (P) 20h

Pillangó a szájban. Színes lepkék a nyakkendő ráncaiban és egy holttest körvonala a fekete padlón. Itt valaki ketten van. Rácsodálkozás. Ki ő? Monsieur Zero. Egyszerre lírai és groteszk, fekete-fehér tánc-bűvész-trükk Alexandre Castres előadásában.

A francia Alexandre Castres, aki korábban a Pina Bausch vezette Wuppertali Tánchszínház tagja volt, most saját koreográfiájával mutatkozik be a Temps d?Images nemzetközi fesztivál számos helyszínén. Castres az általa megteremtett Mr. Zero bőrébe bújik, felidézi a fekete-fehér filmek hangulatát, hogy párbeszédbe bocsátkozzon magával a halállal, pontosabban saját halálával, vagy annak tükörképével. A feladat, ami Castres-ra/Mr. Zerora (és egyszer majd mindannyiunkra) vár, nem kicsi: szembe kell néznünk saját halálunkkal, az elkerülhetetlennel, el kell fogadnunk az elfogadhatatlant, meg kell értenünk, mi történik velünk. Castres ezt a felismerésekkel teli, különös utat próbálja végigjárni, s ehhez különböző műfajokat használ: a táncot, a filmet/videót, a színházat, valamint kivételes érzékenységgel vegyíti a különböző hangulatokat a lírai lágyságtól a drámai pillanatokon át a humorig.

Koncepció, koreográfia, video/Concept, choregraphy, video, interpretation: Alexandre Castres
Művészeti tanácsadó/Artistic collaboration: Mikaël Serre
Fényterv/Light: Marek Lamprecht
Technika/Technical direction: Till Botterweck
Hang/Sound: Konstantin Faust-Olosowsky
Produkció/Production: Théâtre Bathyscaphe
Koprodukciós és rezidencia-partner/Coproduction and residency: Festival TEMPS D?IMAGES : Tanzhaus NRW Düsseldorf, La Ferme du Buisson, Sc?ne Nationale de Marne-la-Vallée / CND Pantin

***

Charlotte Vanden Eynde: MAP ME
- test-kép-akció -

Előadás: 2006. november 18-19. (Szo-V) 20h

Charlotte Vanden Eynde az egyik legizgalmasabb fiatal koreográfus Belgiumban. Alkotói szemléletét, koreográfiáit erősen meghatározza a vizualitás. Test-kép? Kép-test? MAP ME című koreográfiájának ez a végtelenül izgalmas, vetített képekkel és emberi testekkel folytatott kísérletező játék áll a középpontjában.

A MAP ME a vizuális és az előadó művészetet ötvöző, az emberi interakciókat vizsgáló live art tág kategóriájába sorolható előadás. A koreográfus korábbi munkáiban is meghatározó volt az emberi test mint végtelen számú csodálatos dolog megjelenítésére, művészi kísérletezésre szolgáló eszköz. Jelen előadásában egy nő és egy férfi a rájuk vetített videó-installáció, valamint a folyamatos érintkezés révén szó szerint feltérképezi a saját és egymás testének zegzugait.

A sokszor statikusan egymáson vagy egymás mellett fekvő meztelen testek filmvásznul szolgálnak a kinagyított testrészeket és bútordarabokat vetítő mozgófilm számára. Az egymást váltó képek újraosztják, átértelmezik és új funkcióval ruházzák fel a lecsupaszított élő emberi testeket. Kép és ember izgalmas találkozása, mely időnként bizarr, meglepő, sőt mulatságos helyzeteket teremt. Az emberpár később hol fejénél, hol genitáliáinál fogva összeköti egymást, hogy minimális mozgással kölcsönös marionettként képezze le a legalapvetőbb emberi interakciókat. Visszanyert önállóságuk csak egymást kiegészítve nyer értelmet, a rájuk vetített szavak is csak összeolvasva bírnak jelentéssel.

A MAP ME Charlotte Vanden Eynde belga koreográfus és Kurt Vandendriessche duettje, mely 2003-ban elnyerte a SACD (Société des Auters et compositeurs dramatiques) díjat.

?A MAP ME az egyén saját és a másikkal való találkozás identitáskeresése. Ez a kontaktus a saját identitás feladását jelentheti a másikhoz való kapcsolódás, a szimbiózis kialakításának javára. A MAP ME az életciklusok vizualizálására tett kísérlet, egy új élet létezésével kezdődik és fejeződik be."

Ötlet, videó, koreográfia/Concept, video, choreography: Charlotte Vanden Eynde
Előadja/Creation & performance: Charlotte Vanden Eynde & Kurt Vandendriessche
Zene/Music: Tarantella del Gargano arr. Daniele Sepe
Technika/Technic: David Moons en Kim Aernoudt

Produkció/production: dixit vzw voor/for kwaad bloed vzw.
Koprodukció: KC Vooruit (Gent), Tanzquartier (Wien).
Támogatás: wpZimmer (Antwerpen) és az Európai Bizottság, Kultúra 2000.

ARTE filmek a Művész moziban
Bódy Gábor terem

Előadás: 2006. november 5-8. (V-Sz)

A Művész moziban indul az idei Temps d?Images Fesztivál egy színes és izgalmas filmválogatással, amelyben a marionett-bábokról szóló dokumentumfilmtől a zeneszerző-portrén keresztül a táncfilmig sok érdekesség helyet kap.

November 5. 19.15 (báb)

Anima - L'esprit des marionnettes/Anima, a bábok lelke
Marc Hureaux és Sylvie Martin-Lahmani filmje
Operatőr: Edward Tristan Burgess
A marionett ősi világának hat legizgalmasabb kortárs alkotóját és az általuk alkalmazott legváltozatosabb technikákat mutatja be a dokumentumfilm. Az alkotók végigutazták a világot, hogy meg- és bemutathassák nekünk a belga Nicole Mossoux-t, a japán Hoichi Okamotót, a grúz Rezo Gabriadzét az angol Liz és Gavin Glovert és a német Frank Soehnlét és Ilka Schönbeint.
Producer: Cinetévé, ARTE France, L?Ina
Francia nyelvű előadás!
108 min

November 6. 19.15 (cirkusz)

La Symphonie du Hanneton
A francia új cirkusz egyik kiemelkedő képviselője, James Thiérrée mutatkozik be a magyar közönségnek ezen az estén. Ha az előadás kiötlője és rendezője ismeretlen is még a nézők előtt ? családját annál jobban ismerhetjük: James Thiérrée nemcsak a felejthetetlen Charlie Chaplin unokája, hanem új-cirkusz produkciójával a Trafóban már hatalmas sikert aratott Victoria Thiérrée testvére.
A varázslatos hangulat, a magával ragadó előadás, a sodró lendület, a hihetetlenül technikás előadók elfelejtetik a nézővel, hogy moziban ül.
Son of the gloriously eccentric Jean-Baptiste Thiérrée and Victoria Thiérrée Chaplin, James Thiérrée comes from a long tradition of music hall, variety and circus. His particular mix of visual trickery, acrobatics and clowning is both fantastic, unbelievable and extraordinary.
Rendező/Choreographer: James Thiérrée
Producer: ProdCopat, CNC, TV5, ARTE France,
76 min

November 7. 19h (tánc)

Az ARTE Filmek vetítésének táncnapján, három, a mai kortárs táncéletben meghatározó jelentőségű koreográfus egy-egy darabját és így három eltérő alkotói utat mutatunk be.

? Noces
Koreográfus/Choreographer: Angelin Prejlocaj
Rendező/Director: Patricia Desmontiers, Angelin Prejlocaj
Prejlocaj korai, Sztravinszkij zenéjére készült művének kiinduló pontja egy esküvői szertartás.
Producer: KS Visions, ARTE FRance
27 min

? 99 Duos (2003)
Koreográfus/Choreographer: Jean-Claude Gallotta
Rendező/Director: Dominique Thiel
A dokumentum- és táncfilm műfajok határmezsgyéjén egyensúlyozó alkotás nem az emberi kapcsolatokat bemutató eredeti koreográfia ?szó szerinti" leképzése, hanem egy 26 perces audiovizuális utazás az eredeti koreográfia szellemében.
Producerek: ARTE France, Heure d?été Productions
26 min

? 2 Iris (2005) 1. rész/1st part
Rendező: Philippe Decouflé
Koreográfia: Philippe Decouflé
Zene: Claire Touzi
Philippe Decouflé kozmikus álomutazásában bejárja a világot egyik végétől a másikig, hogy szerelemről, életről, vágyról, gyengédségről beszéljen/táncoljon.
És hogy miért 2 írisz? Mert mind a két szemünkben van 1-1.
Producer: ARTE France, François Roussillon et Associés
26 min

November 8. 19h (zene)

LIGETI GYÖRGY PORTRÉ (1993)
rendezte: Michel Follin
Közreműködik: Élisabeth Chojnacka, Kalló Márton, Pierre-Laurent Aimard és Florent Boffard (zongora), King? Singers
A dokumentumfilm végigkíséri a 2006 nyarán 83 éves korában meghalt világhírű magyar zeneszerző élettörténetét Erdélytől Bécsen át Hamburgig ívelő pályafutását.
Producer: ARTE France, Artline Films, Les Productions du Sablier, RTBF, Magyar Televizió, Centre Georges-Pompidou,
64 min
Kurtág és Bartók
A rövid riport-szekvencia azt mutatja be, hogy Kurtág György hogyan tanítja, hogyan fedezi fel Bartók Bélát az Eb?ne vonósnégyes tagjaival.

forrás: Trafó