Tetszett a németeknek Mundruczótól a Júdás evangéliuma

Színpad

A Júdás evangéliuma, avagy árulás a szenvedélyem című darab főszereplője Jonas P. Lang színházi rendező - szerepét az ebben az évadban Hamburgba szerződött, volt krétakörös Tilo Werner játssza -, aki karrierje csúcsán nem tud mit kezdeni saját társulatával, a hirtelen jött hírnévvel és az állami kitüntetéssel. Jonas válságban van. Úgy érzi, hogy a siker megöli őt, ezért a kitüntetését ünnepelni érkező színészeivel közli, hogy feloszlatja a társulatot.
 

judasevangeliuma_monorlili_andreaspatton_r-mundruczokornel.jpg
Monori Lili és Andreas Patton a darabban
 
"Ez a konfliktushelyzet a Mundruczó Kornél és Bíró Yvette által írt groteszk kiindulópontja. (...) A nézők egy lakásba érkeznek, egyesek a nappaliban, mások a fürdőben vagy a konyhában foglalnak helyet. A szegényesen zsúfolt lakásban történő eseményeket élőben, vagy kamerák és kivetítők segítségével követhetjük. (...) Jonas magyar édesanyjával, az egykori filmcsillaggal - akit az elragadó Monori Lili alakít - és mostohaapjával - akit az este folyamán meggyilkolnak - él itt. Az események egyre gyorsulnak, majd elérünk Júdás evangéliumának tematikájához, mely szerint Jézus maga kérte Júdást, hogy árulja el őt. Az árulás hátterében mindkét esetben a szeretet áll. De még mielőtt ide jutnánk, Mundruczó bepillantást enged a szereplők életébe, megmutatja, hogyan gyötrik egymást, és kendőzetlenül, már-már zavarba ejtően tárja elénk az irritálóan hétköznapi emberek személyes katasztrófáit. (...) Film és színház állandó váltakozásával, a rendezés közvetlenségével Mundruczó egy egészen új határt lépett át" - írja a darabról a Frankfurter Rundschau.
 
Mundruczó részben mulatságos, részben zavarbaejtő jeleneteket teremt, melyeket a kamera voyeurisztikus perspektívája méginkább felerősít - mondja a nachtkritik.de kritikusa, amihez a Hamburger Morgenpost annyit tesz hozzá, hogy a színpadon csoportdinamika és lelki sztriptíz látható.
 
Misztériumjáték? Krimi? Szociodráma? Vagy mindez egyben? - teszi fel a kérdést a Die Welt. A két síkon zajló, lenyűgözően virtuóz játék képes megtéveszteni minket, és még bonyolultabbá válik azáltal, hogy a darab maga színház a színházban - ezt már Manfred Lahnstein teszi hozzá.
 
 A Júdás evangéliuma legközelebb november 6. , 27. és 28. látható a hamburgi Thalia Színházban.