A Vendégségben Budapesten tavasz 2005

Színpad

Február elején egy hét különbséggel a két hivatásos szabadkai magyar nyelvű társulat, a Kosztolányi Dezső Színház és a Szabadkai Népszínház Magyar Társulat előadásaival kezdi immár tizennegyedik félévét a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma és Budapest Főváros Önkormányzata közös sorozata, a Vendégségben Budapesten Határon túli magyar színházi estek.

Február 1-jén és 2-án a Thália Színházban a Kosztolányi Színház mutatja be Bornemisza Péter 1558-ban Szophoklész drámájából készített és krisztianizált Electra-fordítását (Tragoedia magyar nyelven, az Sophocles Electrájából) a színház fiatal igazgatójának, Szloboda Tibornak a rendezésében. A drámából ezúttal senki nem kerül ki győztesen, gyilkosok és cinkosok mindannyian, igazolva a Bornemisza Péter által megfogalmazott intést: Azért hiszem, hogy meg is tanulta kigyelmetek ez históriának játékából, hogy az Úristen még az pogányok közt is szerencsébe teszi azokat, kik tökéletes jámborságba élnek, és viszontag, kik az gonoszságba telhetetlenek, azokat harmad- és negyedíziglen megveri.
Egy héttel később a Szabadkai Népszínház társulata mutatkozik be a Thália Színházban.
Február 8-án este 7 órakor David Harrower Kés a tyúkban című darabját, este kilenckor (a Thália Színház Új Stúdiójában) Harold Pinter Ételliftjét adják elő.

A Kés a tyúkban-t Fekete Péter rendezte, akit elsősorban angol nyelvű rendezéseiről ismerhet a közönség, hiszen az elmúlt nyolc évben 15 darabot rendezett a szigetországban, melyek közül több a Merlin Színházban is látható volt. A Kés a tyúkban a tavalyi évad legsikeresebb bemutatójának számított Szabadkán. A címszerepért Vicei Natália az év színésznője díjat kapta Szabadkán, és nominálva lett a Pataki-gyűrűre is. A Molnár szerepét alakító Katkó Ferenc az évad legjobb férfi főszerelője lett Szabadkán. Harrower darabját Varró Dániel kitűnő fordításában jól ismeri a magyar közönség, hiszen a Kamrában kirobbanó sikerrel játsszák évek óta. A Fekete Péter-rendezés a főszereplő 40-es nő személyiségfejlődésére, útkeresésére fókuszál. Az ÚT szimbolikusan és tényszerűen is az előadás középpontjában áll. Vicei Natália mondhatni önmagát játssza a darabban. Asszonyomat 15 évi boldog házasság után is bármikor elveszíthetem nyilatkozta a rendező 5 évvel ezelőtt, mikor a darabot először rendezte Nagy-Britanniában. 5 évvel később a szabadkai magyar nyelvű bemutatót követően az előadást a balkáni színjátszás új időszámítása jelzővel illette a kritika. A produkció zenéjét Bakos Árpád szerezte, aki élőben muzsikál az előadásban.

Szintén ezen a napon este 9 órakor a szabadkai színház három fiatal színésze, Pálfi Ervin, Szőke Attila és Ralbovszki Csaba adja elő Harold Pinter Ételliftjét. (Ezt a produkciót egyébként még akadémiai hallgató korukban vizsgaelőadásként mutatták be osztályvezető tanáruk, Hernyák György irányításával.) A darab cselekménye röviden összefoglalható: Két fiatalember valahol egy pincében valamire vagy valakire vár. Váratlanul odaföntről aláereszkedik egy étellift, benne egy cédula rendeléssel. Az előadásra jegyet váltók erősen átgondolt, pontosan kidolgozott produkciót láthatnak, kiváló színészi játékkal, aktualizált szöveggel, a Tarantino-filmeket idéző képi és verbális poénokkal.

A Szabadkai Népszínház vendégjátéka február 9-én Spiró György Csirkefej című darabjának előadásával zárul a Thália Színházban. Ez a darab olyan, mint egy görög tragédia, egy helyszínen, egy nap alatt játszódik le, pontosabban: elindul, és a végkifejletig nincs megállás, mint egy őrült expresszvonat fut át a szereplőkön a történet. Ha bedobunk egy követ a tóba, akkor azok a gyűrűk addig mennek, amíg el nem érik a partot. Azaz, ha egy ilyen kő bekerül ebbe az udvarba, akkor a bejáratott életszituációkban zavar támad, akkor az elkent sebek felfakadnak, az elfojtott idegrendszerek mozgásba jönnek, és addig provokálnak, addig ütköznek, amíg a történet el nem jut a tragikus végkifejletig. A sors nagyon kegyetlen: nem engedi el azt, akit kiválasztott. nyilatkozta a darabról a rendező, Telihay Péter. (Telihay Péter két komáromi rendezése, a Tartuffe és az Ibusár nagy sikerrel szerepelt már a Vendégségben Budapesten Határon túli magyar színházi estek programjában.)

A Csirkefej szereplői hétköznapi emberek, akik egy lepusztult bérházban élik elfásult, örömtelen életüket. A Vénasszony macskájának tragikus halála, azonban feltartóztathatatlan folyamatokat indít el. Gobbi Hilda egykori szerepét Karna Margit játssza, akit a már legendás Nem fáj! Nagymamájaként láthattunk legutóbb Budapesten.