Világhírű sztártáncosok az Erkel Színházban

Színpad

Nyina Ananyasvili, az Oroszország Népművésze (ez kb. a mi Kossuth-díjunknak felel meg) címmel kitüntetett balettművész a Moszkvai Nagy Színház balettegyüttesének, a világhírű Bolsoj Balettnak a prímabalerinája.

Tbilisziben született, tízévesen megnyert egy ifjúsági jégtáncversenyt, majd néhány éves, a Tbiliszi Balettintézetben folytatott tanulmányok után a Moszkvai Balettakadémiára került, ahol Natalja Zolotova lett a mestere. 1981-ben szerződtette a Bolsoj Balett. Az együttesben az orosz balettművészet kiemelkedő egyéniségei - Marina Szemjonova és Rajsza Sztrucskova - képezték tovább.
Moszkvában eltáncolta a balettirodalom valamennyi jelentős női főszerepét. Volt Odette-Odília A hattyúk tavában, Auróra a Csipkerózsikában, a Giselle, a Rajmonda, A szilfid címszereplője, Nikja A bajadérban, Kitri a Don Quijotéban, Júlia a Rómeó és Júliában, Medóra a Kalózban, Eleonóra A Brugge-i vásárban és Rita az Aranykorban.
Szólókat táncolt Balanchine-balettekben is. Bravúros technikai tudás, kifinomult stílus, tökéletes precizitás, kimagasló drámai tehetség jellemzi. Hamar a világ egyik legkeresettebb balettművésze lett.
Vendégszereplésein Balanchine-szerepeivel (az Apollóban, a C-dúr szimfóniában és a Rajmonda-variációkkal) hatalmas sikert aratott az ünnepelt New York City Ballet együttesében. 1990-től több szezonon át Londonban, a Royal Balletban táncolt.
Szerepei: Rózsahercegnő a Rózsák pagodájában, Lise a Rosszul őrzött lányban, Júlia a Rómeó és Júliában (MacMillan-koreográfiák); Hamupipőke (Ashton); Tűzmadár (Fokine); Cukorszilva tündér (Wright Diótörő-koreográfiájában).
Az első orosz balerina, akit a Dán Királyi Balett Bournonville-balettek főszerepére meghívott (A szilfid, Genzanói virágkarnevál). A Kirov Balett együttesében (Szentpétervár, Mariinszkij Színház) eltáncolta Lavrovszkij Rómeó és Júliájának Júliáját, a Don Quijote, A hattyúk tava és a Csipkerózsika főszerepét.
1992 óta az American Ballet Theatre magántáncosa. Az együttesben a következő balettek főszerepében lépett fel: A hattyúk tava, A szilfid, Don Quijote, Csipkerózsika, A bajadér, Rómeó és Júlia, Manon, Hamupipőke, A víg özvegy.
Vendégszerepelt a Svéd Királyi Balett, a Norvég Nemzeti Balett, a Portugál Balett, a Finn Balett, a Birmingham Balett, a Boston Balett, a Monte-Carlo Balett és a Tokió Balett nemzeti társulataiban. Több balettversenyen is nagydíjat nyert.

Szergej Filin Moszkvában született, a Moszkvai Balettakadámián tanult, mestere a világhírű Alekszandr Prokofjev volt.
1988-ban végzett, ugyanabban az évben a Bolsoj Balett magántáncosa lett, 1989-ben vezető magántáncosi kinevezést kapott.
Tökéletes technikai tudása és hibátlan, tiszta stílusa különösen alkalmassá teszi a klasszikus orosz balettek főszerepeinek alakítására.
Az európai sajtó rendszeresen úgy emlegeti, mint a Bolsoj Balett egyik legnagyobb új tehetségét. A Moszkvai Nagy Színház balettegyüttesében Nyikolaj Fagyejecsev, a színház legendás kiválósága képezte tovább.
Kiemelkedő alakításai: Herceg A hattyúk tavában, Desiré herceg a Csipkerózsikában, Herceg A diótörőben (Grigorovics-koreográfia), Jean de Brienne a Rajmondában (fotó), Albert a Giselle-ben, Szolor A bajadérban, Rómeó a Rómeó és Júliában (két változatban: Lavrovszkij- és Grigorovics-koreográfiában), James A szilfidben, Konrád a Kalózban, Petruchio A makrancos hölgyben (Cranko-koreográfia). 2000-ben A fáraó lánya premierjén (P. Lacotte koreográfiája Petipa nyomán) Taor szerepét táncolta.