Virágh László

Kultpol

VIRÁGH László, a MAGYAR RÉGIZENEI TÁRSASÁG elnöke és az ARS RENATA Szólóének-együttes művészeti vezetője az Eötvös Loránd Tudományegyetemen és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi Karának Olasz Tanszékén oktat olasz zenetörténetet és vezet műfordítói szemináriumot. Diplomáját 1963-ban olasz és pszichológia szakon szerezte. Egyetemi évei alatt Geszler Györgynél tanult zeneszerzést és az Egyetemi Énekkar másodkarnagya volt. Egyike a magyarországi régizenei mozgalom elindítóinak.

1971-ben megalakította az ARS RENATA Együttest a magyar és európai Reneszánsz zenéjének korhű előadása céljából. Ugyanez a cél vezette több évtizedes rekonstruktív- feldolgozó munkásságában, amely a Vietórisz kézirat magyar dallamaira, Bogáti Fazakas Miklós zsoltáraira és más régi magyar zenei emlékekre terjed ki. Ezeken kívül az 1999-es évben hét műve került bemutatásra Balassi Bálint verseire.

Publikációinak zöme a reneszánsz zene és irodalom kapcsolatával foglalkozik. 1976-ban felfedezte a Giannetta Padovana (Balassi Bálint addig ismeretlen nótajelzése) első változatát. Azóta a MTA Irodalomtudományi Intézete Reneszánsz és Barokk Kutatócsoportjának munkatársa.

Nemzetközi tudományos konferenciák ismert alakja. Előadást tartott Gorizíában Marenzióról és Gesualdóról, valamint Tours-ban (a Centre d' Études Supérieurs de la Renaissance -ban, amelynek visszatérő vendége) Tinódiról és Bakfarkról.

Jan Booke professzor asszisztenseként résztvett a Szombathelyi Régizenei Napok és a Soproni Régizenei Napok karvezetői kurzusainak munkájában. A legutóbbi tíz évben, főként az ARS RENATA Együttessel végzett munkájával kapcsolatosan elsősorban a manierizmus énektechnikájával foglalkozik a korszak írásos dokumentumainak (Bovicelli, Rognoni, Caccini stb.) alapján, és ami a leglényegesebb, ezeknek a magánének oktatásában való gyakorlati alkalmazásával.

Erről a témáról első előadását 1991-ben tartotta a Franciaországi Tours-ban, az Université Rebelais ás a Conservatoire közös szervezésében. Évente rendszeresen tart előadásokat a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, kurzust vezetett a Szentendrei Régizenei Zenemű Napokon, valamint a Pécsi és a Hódmezővásárhelyi Tanárképző Főiskolán Zenei stílus és vokális technika a Reneszánszban címmel.

Ajánlja:
Molnár Pál (Heti Válasz)