Vukán György a magyar kortárs zeneművészet nagyhatású, óriási termékenységű zongoraművésze-zeneszerzője. Mint zeneszerző közel 140 filmzene alkotója. Fábry Zoltánhoz mély művészi-emberi kapcsolat fűzte. Fábry erősítette meg abban, hogy "az ember állandóan improvizáljon". Vukán ír más műfajú zenéket is, és túl van az ötvenedik saját CD-jén. Szinte páratlan az a sokszínűség, amelyet dzsesszkompozíciói révén a hallgatóság elé tár. A mindig új utakat, új zenei megnyilvánulási formákat kereső, az új kihívásokban szívesen megmerítkező Vukán oeuvre-jében újabb sikeres állomásnak tekinthető a Gentle Love. Ilyen mérföldkő volt például az utóbbi időből az 1997-es Love Poems című albuma, amelyen Pablo Neruda: Húsz szerelmes vers és Egy kétségbeesett ének című költeményeire komponált dalokat hallhattunk. Most ez az új lemeze hasonlóképpen reveláció. |
Vukán György és Fábry Zoltán |
Az albumon két új művel örvendezteti meg hallgatóit Vukán. Az egyik (Gentle Love - Suite) 41 és fél perces új, önálló alkotás, a másik pedig Rodrigo közismert és népszerű Aranjuezének újrafogalmazása. A Gentle Love nyolc tételből álló olyan költészet, amely dzsesszes jellege ellenére prezentálja mindazt, amit a XXI. században a zenei alkotásokról gondolunk. Ez a típusú zene nem vájt fülű sznoboknak készült, de azon sem lehet rajta kapni a szerzőt, hogy bármiféle engedményt tett volna a popularitás irányába. Széles stiláris skálán nagyon is következetesen fogalmazza meg, amit ma a zenéről gondol. Minél többször hallgatjuk meg ezt az új Vukán-művet, annál több rétegét fedezhetjük fel. Ez a szerzemény egyszerre zene és költészet. Legjobban azok a tételek szívbemarkolóak, ahol nagyon-nagyon halkan, visszafogottan szólal meg a mű. A fájdalmat és gyönyörűséget egyszerre kiváltani képes muzsika Vukán 1994-ben komponált, majd 1999-ben CD-n is megjelentetett The Sound of the Violin című szerzeményéhez hasonlítható. Bár akkor (a személyes megszólíttatás okán) a zongorista-zeneszerző hegedű-zongora szonátát írt, mégis felfedezhető párhuzam a jelenlegi, fúvós dominanciájú lemezzel. Bizonyára hozzájárul ehhez, hogy a Gentle Love témájának bemutatásában Vukán mint zongorista szintén közreműködik: ritmikája roppantul plasztikus, gyöngéden játszik ki minden hangot, nincsenek elkent futamok. Minden szólam tisztán és elkülönítetten élvezhető, miközben úgy érezzük, mintha nagyon gyakran improvizálna, könnyedén fogalmazna. A fuvolaszóló tökéletesen követi a szerzői szándékot: gyengéd, szerelmes, szelíd, de határozott, ahol kell, dinamikus. |
Az album másik darabja a 17 perces Aranjuez, amelyben Vukán úgy fogalmazza újra Rodrigo slágerként elkoptatott muzsikáját, hogy az valójában már-már önálló alkotásnak hat. A klasszikus zenéhez és a dzsesszhez egyaránt szoros szálakkal kötődő művész számára a crossover a magától értetődő, természetes közeg, amelyben úgy siklik, cikázik, lubickol, mint hal a vízben, s amelyben minden megszólalásából árad a rátalálás öröme. "Megnyilvánulni műfaji korlátok nélkül, ez a crossover lényege. Feloldódni a zenében. Ez belső szabadságunkhoz, önmagunkhoz, és ezáltal Istenhez vezet." - írta Vukán György egy korábbi lemezéhez. |
Vukán zsenialitása abban rejlik, hogy szinte érintetlenül hagyja az eredeti kompozíciót, miközben improvizációjában eredeti motívumok sokaságában gyönyörködhetünk. Átirataiban - az ő megfogalmazását kölcsönözve - olyan rögtönzésszerű elemekkel, meglepetésekkel operál, amelyekkel nem bántja meg a klasszikus szerzőt, csak egyszerűen elmondja saját gondolatait, érzéseit is a műről. Így volt ez például a két évvel ezelőtt megjelent Chopin-CD-jén is, s így van ez most is a Gentle Love esetében. Vukán zeneszerzői hitvallása (egyben erénye is), hogy a régi értékeket ötvözni kell az új, jó stílusokkal. |
Vukán György zenei pályáján ismét egy termékeny szakasznak lehetünk részesei. Jövő évi naptára már most tele van koncertekkel, melyek közül csak egyet emelünk ki: a Matáv Szimfonikus Zenekarral 2004. február 6-án saját Zongoraversenyét fogja előadni. Az idei őszön Vukán György megtisztelő felkérésnek tehet eleget: a Londoni Magyar Kulturális Központ a "Fókuszban Magyarország 2004" elnevezésű, nagyszabású magyar kulturális évad november 3-i nyitóhangversenyére hívta meg őt mint olyan művészt, aki egyszerre képviseli a magyar kultúra organikus, tradicionális és európai, modern oldalát. |