Zemlinsky- és Schönberg-bemutató az Operaházban

Színpad

Arnold Schönberg, miután pompás zenét írt a kései 19. század stílusában, a 20. század egyik nagy zenei prófétájává és forradalmárává vált. 1909-ben írta meg Várakozás (Erwartung) című egyfelvonásos opera-monodrámáját, melyet most Anja Silja, a világhírű német szoprán énekelt átütő erővel.
Alexander Zemlinsky, aki különben Schönberg sógora is volt, vele együtt dolgozott az új zene sikeréért. A törpe irodalmi forrása Oscar Wilde Az infánsnő születésnapja című elbeszélése.
Donna Carla - Wierdl Eszter Törpe - Csák József és Wierdl Eszter
A szerzők mindkét művet klasszikus miliőbe álmodták. A Várakozás hősnője a holdvilágos erdőben keresi kedvesét, akit aztán holtan talál. A másik zenedarabban egy ocsmány Törpét ejtenek foglyul az erdőben, ajándékul az Infánsnő születésnapjára. (A mű keletkezéstörténetéhez hozzátartozik, hogy Alma Mahler, akibe Zemlinsky szerelmes volt, "lekertitörpézte" Zemlinskyt.)
Zsótér Sándor mindkét operát merészen, de találóan - Ambrus Mária díszletei segítségével - sajátos mór stílusú térbe, a budapesti Belváros híres, Párizsi udvarnak nevezett passzázsába helyezte, amely éppen a művek keletkezésének idején épült. A bonyolult, gyakori díszletezés helyett, amelyet a színiutasítások ajánlanak, a passzázsban, illetve az ott lévő nyitott liftben játszódik a két egyfelvonásos opera. Hasonlóan frappánsak Benedek Mari modern, az 1960-as évek divatját követő jelmezei.

Jelenet A Törpe című előadásból
Zsótér, aki a közelmúltban kapta meg a Soros Alapítvány 2003-as Alkotói Díját, az egyik legmarkánsabb prózai rendezőnk. Külön dicséret illeti az Operaház vezetését, hogy bátran merte felkérni Zsótért a számára szokatlan feladatra. Koltai Tamás egy a napokban megjelent rövidke tanulmányában úgy jellemezi Zsótért, hogy ő az, aki megváltoztatta a színházról való gondolkodást. "Ma Zsótér a színházi nyelv legjelentősebb megújítója: antik mitológiát vagy barokkos képet ötvöz fapados kelet-közép-európaisággal". S mindezt most az Operaház színpadán is bizonyítja.
Bizonyára sokan lesznek, akik most találkoznak először Schönberg és Zemlinsky zenéjével; az ő figyelmükbe ajánljuk a Vivendi-Universal csoporthoz tartozó Decca és Deutsche Grammophone hanglemeztársaságok gondozásában megjelent CD-ket (Schönberg: Mózes és Áron [opera], Schönberg: Dalok, Zemlinsky: Dalok).

Fotó: Mezey Béla