Zsinóron rángatják Haydnt

Színpad


akihutlenporuljar_haydnmarionett_mupa_2.jpg
Aki hűtlen, pórul jár

Filippo gazda a lányát, Sandrinát a tehetős parasztnak, Nenciónak szánja, s ezzel mindjárt négy fiatal boldogságát veszélyezteti. Sandrina ugyanis Nannit, a szegény parasztfiút szereti, Nenciónak pedig Nanni húga, a csavaros észjárású Vespina a kedvese. Filippo vonzó ajánlatára Nencio hajlandónak mutatkozik arra, hogy elhagyja Vespinát. A két testvér azonban megfogadja, hogy megakadályozzák a nem kívánt frigyet, és bosszút állnak a hűtlenkedőn. Vespina álruhát öltve, különböző szerepekben felbukkanva olyan ravasz módon kuszálja össze a szálakat, hogy a végén, akarva-akaratlan, mindenki a saját párjánál köt ki.

 
"Csellista múltamhoz, zenész identitásomhoz tartozik a hitvallás, hogy az ember egész életét meghatározza, ha már gyerekként találkozik igazi értékekkel - mondja Novák János színházigazgató, az előadás rendezője. - Téves előítélet, hogy a klasszikus és a modern zeneműveket le kell butítani ahhoz, hogy fogyaszthatóvá váljanak gyerekek számára. A valóság az, hogy a legkisebbek örömmel és kíváncsisággal hallgatnak értékes zenét. Ha azonban nem találkoznak ilyen művekkel, lassan elmúlik ez az érdeklődésük, képességük. Ezért nem maradhatnak ki a repertoárunkból a klasszikus zeneművek színpadi adaptációi."
 
A Kolibri ugyanennek a korosztálynak immár hat éve játssza Mozart Szöktetés a szerájból című operája bábváltozatát. A színház tizennyolc éves történetében azonban újdonság, hogy a Haydn darabot operaénekesekkel közösen adják elő. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen Marton Éva és Kovalik Balázs tanítványait Oberfrank Péter ajánlotta Novákék figyelmébe.
 
"Mivel az operaéneklés előtt hegedűből diplomáztam, vonósnégyesei révén eleve közel áll hozzám Haydn művészete - mondja a szakma által az egyik legígéretesebb fiatal tenornak tartott Pataki P. Dániel. - Az operái egyedülállóan szellemesek, ami ebben a marionettes formában talán még inkább megmutatkozik. Mindenesetre minket lenyűgözött a bábművészek játéka, tényleg úgy ámultunk, mint a gyerekek."   
 
"Az elején csupán rajzokat, vázlatokat láthattunk a bábokról - meséli a cserfes Vespina szerepét éneklő Wágner Adrienn. - Később, amikor elkészültek, vettük csak észre, hogy lényegében rólunk lettek mintázva - nagyon mulatságos volt így kézbe venni őket. De amellett, hogy szórakoztató, igazán tanulságos is részt venni egy ilyen előadásban. A figurák megformálása sok egymásra figyelést igényel: a báb, a bábos és az énekes egyformán részesei a szerepnek. És a karakter csak akkor lesz valóban jó, ha mindhárom részről kerül bele valami egyéni plusz."
 

Haydnt a zenetörténet egyik legnagyobb kísérletezőjeként tartják számon, aki meghatározó szerepet játszott a barokk zenei korszakot felváltó klasszikus stílus megszületésében és tökéletesítésében. Aki hűtlen, pórul jár (eredeti címén: L'infedelt? delusa) vígoperáját az Esterházy hercegek szolgálatában töltött három évtizedes időszakban komponálta. Mária Terézia állítólag ezután az előadása után tette közismert kijelentését: "Ha jó operát akarok hallani, Eszterházára megyek".

 
A zeneszerző újító szelleméhez és az eszterházi játékos vigasságokhoz hűen készült a Kolibri előadása. A színpadon az énekesek, a zenészek és a bábosok egyszerre vannak jelen. A marionetteket Török Ágnes és Szívós Károly, a Kolibri művészei mozgatják, egyszersmind ők mondják az összes prózai szöveget és dialógust is. A bábopera újszerűségét és meglepetését adja, hogy a valós- és a kicsi, bábos térben váltakozva előadott jelenetek között egyszer csak leomlik a láthatatlan fal.
 
Novákék tartottak attól, hogy az eleve fordulatos darab kicsit kusza lesz a gyerekeknek, de a Művészetek Palotájában és a Pilisborosjenői Várfesztiválon tartott előadások rácáfoltak aggodalmaikra.
 
Kritikánk: