Harmadik éve működik a Magyar Nemzeti Balett klasszikusbalett-előkészítője, ahol a tanulók tizenkét balettmester, a társulat jelenlegi és egykori táncosainak felügyeletével dolgoznak, Solymosi Tamás balettigazgató szakmai irányításával. A négy-tizenkét évesek korosztálytól függően hetente több alkalommal, reggel és este is gyakorolnak, modern tánc, sztepp, balett és karakter órák keretében.
A tizenkét éves Ruip Kati az egyik legrangosabb megmérettetést nyerte meg februárban. Erre a versenyre évente csaknem ezer, 10 és 25 év közötti fiatal nevez. A klasszikus/neoklasszikus tánc kategóriában elért első helyezéssel együtt járt, hogy Katica bemutatkozhatott a Theater des Westensben rendezett gálán is.
Katica ? aki tízévesen kezdett el balettozni, hét év ritmikus sportgimnasztika után ? A rosszul őrzött lányból Lisa szólójával és a Párizs lángjai női variációjával indult az erős mezőnyben, számos orosz és koreai versenyzővel együtt, akiknek teljesítményét a világ minden tájáról érkezett zsűri bírálta el. Végül a Párizs lángjaival, a frissen betanult és a felnőttekével megegyező, sok-sok forgást tartalmazó koreográfiával előzte meg negyvenöt kortársát ? talán nem véletlenül, hiszen saját bevallása szerint is forogni szeret a legjobban.
?A versenyeredmények nagyon fontosak, a megmérettetésre való felkészülés mindig előreviszi a növendékeket, még akkor is, ha épp nem nyernek. A fejlődés ilyenkor is szemmel látható? ? mondta Radina Dace, akinek több tanítványa is kiemelkedő eredményt ért el az áprilisi, Bécsben rendezett VIBE-on.
Első lett Pákozdi Réka Zsófia a klasszikus balett Junior 1-kategóriában a Paquita című balettből bemutatott női variációval, míg Pásztor Lilit ?a jövő tehetsége? címmel tüntették ki, a Dace által betanított Paquita női variáció, valamint a Vetési Adrienn által Celine Dion Ave Maria című, számára készített koreográfia előadásáért is.
Csató Málna, Porkoláb Cecília, Sutherland Mia és Stepanian Anna a kortárs csoport Junior 1-kategóriában a dobogó második fokáig jutott Vetési Adrienn Ends című munkájával, a koreográfus-mesternő betanításában. Az előkészítő/kezdő csoportból pedig Pollák Julianna és Kiss Lukács Márton a ?balett mini duó? kategóriában ért el második helyezést Kiss Eszter mesternő felkészítésével a Csipkerózsika című balettből a Piroska és a Farkas-táncrészlettel.
Ezek a sikerek természetesen nem egyik napról a másikra születnek meg, hosszú folyamat eredményei, amelynek ha nem is kezdőpontja, de fontos állomása maga a felvételi. Csaknem nyolcvan gyermek adta be jelentkezését, akik közül harmincketten kezdhetik meg ősszel a tanulmányaikat. Innentől kezdve a gyakorlás, a szorgalom, a kitartás, a tehetség és egy kis szerencse dönt majd arról, kinek-kinek merre vezet az útja.
A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg.