Szivárványlány - román vendégjáték a Radnótiban
Miért választották vendégjátéknak a Bukaresti Nemzeti Színház darabját? A Bukaresti Nemzeti Színház és a Radnóti Miklós Színház között három éve áll fenn olyan együttműködés, amelynek keretében mind a két színház bemutatja bizonyos előadásait a partner színházban. A több mint 150 évvel ezelőtt alapított Bukaresti Nemzeti Színház a mai napig Románia egyik legfontosabb kulturális intézménye, így számunkra különösen fontos ez a kapcsolat, és hogy vendégjátékaikon keresztül megmutathatjuk a román kulturális élet egy szegmensét a magyar nézőknek.
A Bukaresti Nemzeti Színház igazgatója, Ion Caramitru minden évben maga ajánlja azt az előadást, amelyet szívesen bemutatnának a magyar közönségnek. Ez idén sem volt másképp, a színház egyik vezető színésznőjének monodrámáját nagy érdeklődéssel várjuk. Az igazgató, akit művészi munkájáért és a kultúra népszerűsítéséért számos román és nemzetközi díjjal jutalmaztak, irodalmi estjével 2010 novemberében már vendégszerepelt a Radnóti Színházban. 2012-ben két bukaresti előadást láttunk vendégül: a Különórát és Caramitru Eminescu-estjét.
Mit érdemes tudni a rendezőről?
Lia Bugnar, a darab írója és rendezője eredetileg színésznőként vált ismertté, ám mára sikeres színpadi szerzőnek számít Romániában. Ez a monodrámája a nyolcadik színházi bemutatója. A Szivárványlányt kimondottan Tania Popa színésznő számára írta, mert az ő tehetségét és karakterét szerette volna megmutatni az erősen nőközpontú, érzelemgazdag szövegen keresztül. Tania Popát egyébként 2004-ben a szintén Lia Bugnar által jegyzett You don't feel it here című előadásban nyújtott alakításáért a dublini Fringe fesztiválon a legjobb főszereplő díjára jelölték. Bugnar film forgatókönyveket is ír, pl. a Szia! Hogy vagy? című román filmet ő jegyzi, és játszott amerikai filmekben is, mint például a Vér és csokoládé.
A Szivárványlány egyszerre játszódik a múltban, és a jelen történéseiben. Mennyire jelentett ez kihívást?
Az előadás két idősíkban játszódik, a magányos utcalány a gyerekkor történéseit és a jelen, illetve a közelmúlt eseményeit egyaránt felidézi a színpadon, ugyanis ezek mélyen összefüggnek a hősnő életében. A karakterek és a tények, amelyeket felidéz, csak rövid pillanatokig kelnek életre, tehát nem beszélhetünk hosszú flash-backekről. Igazi kihívást jelentett a színésznő számára a szerep megformálása, amelyet Lia Bugnar kifejezetten a számára alkotott meg, és nagyon várja a találkozást a magyar közönséggel.
Ha jól tudom, tizenhárom dal csendül fel a műben. Milyen dalok ezek, és hogyan kapcsolódnak az előadás tematikájába? Az orosz dalok, amiket a színésznő énekel, híres orosz filmekből származnak, amelyek meghatározták Tania Popa gyermek- és ifjúkorát. Nem a teljes dalokat énekli el, töredékeket hallhatunk majd belőlük, amelyek a színésznő életének vezérmotívumait elevenítik meg.
Milyen hatást várnak a bemutatótól? Nehéz előre megjósolni egy előadás hatását, főképp, hogy minden nemzet közönsége másképp működik. A román színház ugyanakkor nagyon komoly elismerésnek örvend világszerte erőteljes expresszivitása miatt, amit ebben a darabban is minden bizonnyal tapasztalni fogunk. Tania Popa egy különösen izgalmas színésznő, aki minden mozdulatában teljesen átlényegül az általa játszott utcalánnyá, és a legkisebb gesztusával is egy egész sorsot képes megjeleníteni. Kíváncsiak várjuk, a magyar közönségre hogyan fog hatni az előadás.