Szlama László: a koboz rabja vagyok

Popkult

Szlama László az idén tizenöt éves Bordó Sárkány zenekar frontembere, a Zeneakadémián is tanító Junior Prima díjas kobozművész, aki 2023-ban elnyerte A Népművészet Ifjú Mestere kitüntetést. A hangszerválasztás okáról, a zenéhez fűződő kapcsolatáról, a népművészet és népzene jelentőségéről, valamint a zenekarában eltöltött másfél évtizedről és a közelgő jubileumi koncertről beszélgettünk.

Miért pont koboz? Hogyan indult a hangszerrel való közös utad?

A citera vezetett el hozzá. Az édesapám citerás és oktató volt Dabason, így én is azzal kezdtem a zenélést – bár eleinte tartottam a hangszertől, nehéznek tűnt a játéka. Kishitűen álltam a dologhoz, de aztán tizenegy évesen elmentem egy próbára, és teljesen beszippantott. Rengeteget gyakoroltam, ezáltal elmehettem a csapattal zenetáborba. Ettől pillangók repkedtek a gyomromban. A helyszínen derült ki, hogy nem indul kezdő citeracsoport, így a Gólya, gólya, gilice sorkezdetű dal után egyből iszonyat kemény táncdallamokat kellett megtanulnom. Vért izzadtam, táncházba járás helyett a nehéz darabokat tanultam. Reggeltől estig gyakoroltam, hogy felfejlődjek az elvárt szinthez, és ne égjek le a pénteki gálaműsoron. A műsor végül olyan jól sikerült, és akkora élmény volt számomra, hogy egy színpadon állhattam a középhaladókkal, hogy onnan egyenes út repített a haladók közé. Évről évre jártam a táborba, ahol egyszer csak tizenöt éves koromban a kezembe adott az egyik barátom egy kobozt, hogy azzal kísérjem az ő kavaljátékát. Mindössze két szót mondott arról, hogyan használjam, így kezdtem el pengetni.

Annyira megtetszett az, ahogy ez a hangszer megrezegtette a testemet-lelkemet, annyira magával ragadott és boldogított a kobzon játszott két akkord, hogy a nap hátralévő részében – a szobatársaim agyára menve – csak azt a két akkordot játszottam. Abban az évben át is mentem kobozoktatásra Kovács Lászlóhoz, és minél inkább megismertem a hangszert, annál inkább lenyűgözött. Azóta megállíthatatlanul a koboz rabja és szerelmese vagyok.

Az egyik évben a hangszer hazájába mentünk táborozni a moldvai csángó magyarokhoz, ahol egy híres-neves, kiváló játékostól, Bolya Mátyástól tanulhattunk. Ő megmutatta, hogy a moldvai csángó mellett hogyan lehet régizenét játszani kobzon. Emlékszem, mennyire elképedtem, amikor trubadúrlírát játszottunk rajta két szólamban. Azt gondoltam: hát ilyen nincs, ez a hangszer kiaknázhatatlanul csodálatos! Hiszen amellett, hogy emberek ezreit önfeledt táncra perdítve, élvezettel pengethetek rajta a barátaimmal közös táncházas zenélések során, ilyen finom muzsikát is megszólaltathatok rajta – sőt, azóta tudom, hogy a régizene és a népzene mellett többek közt világzenét, jazzt, popot is. Innentől nem csupán érezni, de érteni is szerettem volna ezt a boldogító hangszert, így öt éven át tanultam rajta zenei konzervatóriumban, majd ugyancsak öt évig a Zeneakadémián. Jelenleg itt és a Budapesti Ward Mária Iskolában tanítom a mély szellemiséget őrző kobozt – a citera mellett –, hiszen át szeretném adni az örömöt, amit ez a hangszer nyújt számomra.

Miben látod ma a népművészet, a népzene jelentőségét?

Ahhoz, hogy elkerüljük a tévelygést, fontos kapcsolódni a gyökereinkhez. Bizonyos népdalok, néptáncok, népzenei elemek a honfoglalás idejéről vagy korábbról erednek. Ezek a magyarság óriási kincsei, melyek kultúránk magját, gyökereit őrzik és szólaltatják meg, ezáltal a zsigereinkbe, a sejtjeinkbe hatolnak, és emlékeztetnek minket a nagy, közös egységünkre. A mai, sok szempontból elidegenítő világban kifejezetten szükségszerű és fontos közösségi élmény együtt muzsikálni, táncolni vagy épp összegyűlni egy jó koncerten.

A népművészet ifjú mestereként mit érzel feladatodnak?

Egy nagy álom megvalósítása visz előre: ahogy Magyarország határain belül, úgy azon kívül is szeretném megismertetni az emberekkel ezt az egyszerű – és nagyszerű –, rövid nyakú, húros, pengetős hangszert, ami az önkifejezés egyik legcsodálatosabb eszköze.

Jó úton haladok, mert az első könyvem – ami egy kobozpéldatár, a hagyományos népzenei anyag egy szelete – aktívan segíti a középiskolások tanulmányait és a Zeneművészeti Egyetemre való felkészülését. Emellett igyekszem sokat tenni azért, hogy egy hangszerbemutatón, egy gimnáziumban, egy általános iskolában vagy – adja Isten! – egy óvodában kapcsolatba hozzam vele a gyerekeket. Jó lenne, ha a pengetős hangszerek közül hamarabb jutna eszükbe a csodálatos, magyar gyökerű koboz, mint például a hawaii ukulele. Épp azért szeretek koncertpedagógiával foglalkozni, mert általa interaktív koncerteken mutathatom be a hangszeremet.

Most tavasszal doktorálsz kobozművészként, a doktori disszertációd munkacíme: A kobozjáték gyakorlata egy moldvai magyar falu zenei életében. Melyek a disszertációd alappillérei, mit fogalmazol meg benne?

Hiszek a tudás megosztásában és az azáltal történő kollektív fejlődésben. Olyan disszertáció készítését tűztem ki célul, amely könyvként – immár a második példatáramként – kiadva segítheti az egyetemisták tanulmányait és eljuthat a középiskolásokhoz, akik felkészülhetnek belőle a zeneakadémiás felvételire. Két olyan idős mester, úgynevezett „adatközlő” – Butak György és Gyöngyös György – szólóanyagát jegyeztem le és elemeztem benne, akik hagyományos közegben, tehát apjuktól, nagyapjuktól vagy épp a falubeli romától tanulták a mesterséget, amit a saját kis közegükben műveltek. Az ilyen zenészek munkáit gyűjtötte Bartók és Kodály is. Határon túl, román nyelven kutattam, és több tíz éves viták témájára sikerült pontot tennem a munkám során, például a kettejük közti kapcsolat témájában.

Idén 15 éves a Bordó Sárkány. Mi jellemzi az elmúlt másfél évtizedet?

Gyönyörű, viharokkal és nyaralásokkal tűzdelt 15 év van mögöttünk. A zenekart megálmodó Dickmann Rolanddal ketten vagyunk alapítás óta  a Bordó Sárkányban, amelynek mára erős magja alakult ki a néhány évvel ezelőtti tagcseréket követően. Ez a legrégebb óta működő zenekarom.

Bejártuk Európát, a közelmúltban Kanadában voltunk, most az USA-ba készülünk. Óriási öröm, hogy a pici, karon ülő gyerektől kezdve a kilencvenéves emberig minden korosztály jelen van a koncertjeinken, amelyekről azt a visszajelzést kapjuk, hogy átütő élményként hatnak.

A közönségünk tagjai azt mondják, érzik, hogy szívvel-lélekkel zenélünk, és hálásak, hogy szívvel, lélekkel, energiával átitatott muzsika sugárzik rájuk – még az is ezt mondja, aki alapvetően nem ilyen stílusú zenét hallgat. A régi nevünk Bordó Sárkány Régizene Rend, amiből pár szót elhagytunk ugyan, de a lovagrendi jelleg megmaradt. A Sárkány Rend volt a Luxemburgi Zsigmond által alapított második világi lovagrend Magyarországon. A Bordó egy szakszóra utalva a zenénkben jelen lévő folyamatos basszushangzást is jelenti. Nem mellesleg fontos nekünk a mitológia, a Bordó Sárkány pedig egy középkori mitikus lényt tár a szemünk elé. Missziónk az értékőrzés, az értékátadás és a „Bordó Sárkány-feeling” megtapasztaltatása.

Mi ez a „feeling”?

Ez szakralitással átjárt középkori rock and roll, középkori világzene. Ez időnként vagány, időnként lágy, érzelmes, trubadúr. Széles skálán mozog a zeneiségünk, a szent énekektől a metálhimnuszig terjed a spektrumunk. A Bölcs Alfonz kasztíliai király repertoárjából és idejéből, az ezerháromszázas évekből származó Mária énekét rockosan, de a szentségét megtartva játsszuk. Ezen túl játszunk magyar népzenei feldolgozásokat, van/volt egy kelta vonalunk is, és ötünk zeneiségét magába foglaló, középkorias köntösbe ültetett rock-, metál-, nép- és popzene elemeit összesűrítő és megszólaltató saját dalokat is alkotunk. Talán épp a sokszínűség miatt ér el a zenénk széles körben a szívekhez.

A megalakulásotok óta 17 országban adtatok már koncertet, többek közt Norvégiában, Észtországban, Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban, Lengyelországban és Németországban is. A külföldi tapasztalataitok tágították vagy finomították az eleve széles zenei spektrumotokat?

Abszolút, mégpedig az inspiráló zenei fúziók megélése által. Szeretem azokat a koncerthelyszíneket – gyakran járunk ilyenekre például Norvégiába, Észtországba, Erdélybe, Franciaországba –, ahol több középkori vagy népzenével foglalkozó, tehát hasonló stílusú, de saját nemzeti kulturális jegyekkel átitatott zenét játszó zenekar lép fel, hiszen ilyenkor sűrűn összeülünk, beszélgetünk és óriásiakat jammelünk, muzsikálunk, bekapcsolódunk egymás zenéjébe. Legutóbb Németországban éltünk át ilyet, ennek az eredménye hallható is lesz a terv szerint a következő, hetedik lemezünkön. Az Avaldsnes című dalunk is így született egy norvégiai élményt követően.  

Milyen szellemiségben születnek a szakrális és egyben örömteli, szórakoztató dalaitok, dalszövegeitek?

A HolddalaNap Zenekar énekesnője, Gulyás Anna szokta mondani, hogy a szakralitást nem csupán ülve imádkozásban lehet megélni, hanem felszabadult táncolásban és mulatásban is. A moldvai csángók a templom után muzsikálnak, táncolnak. Mi is ilyen szellemiségben alkotunk szakrális és egyben szórakoztató dalokat. A szövegeink mindig többdimenziósok, Dickmann Roland írja őket, aki gyakran szimbólumokat fogalmaz meg. Ilyen például a madár, ami túlmutat az állaton, az ég és a Nap – a fizikai és a szellemi sík – összekötőjét jeleníti meg.

Azért nem tesszük közzé, hogy nekünk mit jelentenek ezek a szimbólumokban gazdag, elgondolkodtató, lelket csiszoló szövegek, hogy minden hallgató egyénileg kapcsolódhasson hozzájuk a saját értelmezésén keresztül.

Április 11-én a debreceni Kölcsey Központban tartjátok a Főnix és Sárkány című jubileumi koncertet, ahol felvétel is készül. Mi teszi különlegessé ezt a május 24-i budapesti koncerteteket megelőző ünnepi alkalmat?

Az összes valaha volt Bordó Sárkány-tag fellép az este folyamán, hiszen nekik is fontos a zenekar. Különböző magánéleti okok miatt kellett annak idején távozniuk, de mind jó szívvel gondolunk egymásra, és nekik is örök életre szóló élmény a Bordó Sárkány meg a hozzá tartozó „feeling”.

Ez egy magas színvonalú, magasba röpítő, lelket táncra perdítő gigakoncert lesz a Kölcsey Központ ülős színháztermében, amelyen az összes valaha volt Sárkány energiája egyesül, lemászik a színpadról, és egyenesen a szívekbe hatol.

Az erről készülő felvételből alkotjuk meg a hatodik lemezünket, ami egy koncertalbum lesz. Az estén velünk tart Bolyki Sári, kiváló népi és jazzénekes, billentyűs zenész is. Valamint, ahogy minden koncertünk után, úgy itt is időt szentelünk majd a közönségünkkel való találkozásra. Erre nem csupán a hallgatóink tartanak igényt, számunkra is valódi feltöltődés, nagyon szeretjük. A fotózkodásokon túl beszélgetéseket, eszmecseréket folytatunk, személyesen kapcsolódunk az emberekkel.

Ha elneveznéd a hangszered, milyen emberi vagy akár mesebeli nevet adnál neki?
Több kobzom van, a koncerthangszerem a Sárkánykoboz.
Mi álmaid koncerthelyszíne?
A szabadságszobor tetején eljátszani a tavaszi szelet!
Mi volt a legmeghatározóbb hazai és határon túli Bordó Sárkány koncertélményed?

Észtország: a koncertünk közben (egy adott jelre) aznapi születésnapom alkalmából több száz észt énekelt egy helyi köszöntőt!

Itthoni: szólókoncertre hívtak Szilveszter napján. Nade nem is voltak kevesen, akik egy szál kobozzal és énekhanggal szerették volna zárni az óévet. Álmomban sem gondoltam volna! Óriási öröm!

Mire vagy a legbüszkébb zenészként és mire tanárként?
Tanárként és zenészként is arra, hogy egyre inkább visszakerül a köztudatba e hangszer. Tanítványaim egy része már szintén tanít és koncertezik. Megint csak óriási öröm!
Melyek a kedvenc hazai és külföldi zenekaraid, mivel ragadják meg a figyelmed?
Erre nincs jó válaszom. Túl szerteágazó az ízlésem. Nem tudnék kiemelni egyet sem.
Mely Bordó Sárkány dalok állnak a legközelebb hozzád?
Azok a feldolgozások, amelyek magját én ültettem, hogy közös munka által kifejlődhessenek. A legtöbb magyar népzenei feldolgozás ilyen.
Hogyan képzeled el a zenekar következő 15 évét?
Sok hazai és átgondoltan válogatott külföldi koncerttel. Olyanokkal, amelyekben már a sárkánygyermekek is megmutatkozhatnak.
Pénteki kultúrrandi sorozatunkban fiatal, sokoldalú művészeket mutatunk be. A sorozat többi része itt érhető el.

Fotók: Hartyányi Norbert / Kultúra.hu