2009-ben adta ki a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ az első kötetét a Múzeumi Iránytű sorozatnak, amely azóta 18 önálló könyvet foglal magába és év végéig még 8 jelenik meg. A kiadványsorozat a kutatási jelentéseket, módszertani fejlesztéseket hivatott bemutatni és útmutatóként szolgál azon múzeumok számára, akik lépést szeretnének tartani a változásokkal. A legújabb, a 19-es számú kiadvány Szolgáltató múzeum címet viseli és a szolgáltató szemlélet hasznára és gyakorlati megvalósítására összpontosít, módszertani segédletet nyújt releváns kutatások eredményeinek bemutatásán keresztül.
Ahhoz, hogy a múzeumi rendszer versenyképes maradjon, a működése során fokozott figyelmet kell szentelni a bevont csoportok, közülük is kiemelten a látogatók igényeinek felmérésére és kiszolgálására, ez a szemlélet fejezi ki leginkább a „szolgáltató múzeum” jelleget. A kötet többek közt olyan témákat érint, mint pályázat útján történő múzeumi fejlesztések, vagy a lobbi tevékenységek, de említést tesz a múzeumok sajátos helyzetéről, közösségében való szerepéről és az egymással való viszonyulásairól is.
Nagy Magdolna (mb. igazgató, Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ) a látogatókkal való kapcsolatépítésről ír, míg Havasi Bálint (igazgató, Balaton Múzeum) fejezetében a múzeumok turizmusban betöltött szerepéről értekezik. A további szerzők, Népessy Noémi, a Budapesti Történeti Múzeum főigazgatója, Deme Péter a Pulszky Társaság korábbi elnöke, jelenleg tiszteletbeli elnöke, Veres Gábor, Eszterházy Károly Egyetem, Kulturális Örökség és Művelődéstörténet Tanszék docense, Csuka Zsuzsa, a Szépművészeti Múzeum közönségszolgálati osztályvezetője és Szu Annamária, a Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ kutató-fejlesztő csoportvezetője, kiválasztása és a fejezetek összeállítása egyaránt jól tükrözi a téma komplexitását.
A kiadvány célja, hogy a muzeális intézmények olyan eszközt kapjanak, mely segítségével elsajátíthatják a szolgáltató szemléletet, iránymutatást kapnak, hogy együttműködések kialakításával valamint a látogatókkal való kapcsolatépítéssel, hogyan erősíthetik a látogatói igényekhez való sikeres alkalmazkodást.
A szolgáltatói szemlélet folyamatai:
A Szolgáltató Múzeum című kiadvány a „Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek” című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosítószámú európai uniós projekt keretében jelenik meg. A projekt kétmilliárd forint vissza nem térítendő európai uniós forrásból valósul meg 2017. február 1. és 2020. január 31. között a Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ és a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtár konzorciumi együttműködésében. A projekt megvalósítói elkötelezettek az esélyegyenlőség szerepének növelése, a hátrányos helyzetűek felzárkóztatása és a kulturális javakhoz való egyenlő hozzáférés lehetőségének megteremtése mellett.
Farkas Noémi Barbara