A szorongástól a szerelmig: kilenc idei premier, amit nálunk láthatott először az ország

Popkult

Idén is számos premier otthona volt a Kultúra.hu, a popkult rovat a zenei műfajok színes és tág palettájáról szemezgetve mutatta be elsőként a hazai finomságokat. A dal-, klip- vagy épp lemezpremierek az előadókkal készített, inspirációkat és kreatív alkotófolyamatokat ismertető interjúk kíséretében láttak napvilágot – ezekből az interjúkból válogatunk.

1. Böbe

A karrierjének új korszakába lépő Böbe társadalomkritikát és személyes megéléseket fogalmazott meg Böbe-baba című kislemezének utolsó, Reggel című dalában.

„A Böbe-baba című EP-m dalai tükröt állítanak a modern kori randizás világa elé, minden szám egy adott helyzetet jelenít meg. Ez a dal az úgynevezett situation shipekről szól, ami egy elég gyakori jelenség a Z generáció életében. A situation ship helyzetekben úgy viselkedik egy férfi és egy nő, mintha párkapcsolatban lennének, de nincs felcímkézve a kapcsolatuk: nincs kimondva, hogy ők egy pár. Úgy élik az életüket, mintha együtt lennének, holott hivatalosan nem járnak. Ez egy kilátástalan, bizonytalan állapotot eredményez. Fontosnak éreztem, hogy szó essen erről a jelenségről.”

Kattints IDE és olvasd el a teljes, Foglalkoztat a szorongás és az önbizalomhiány témája című Böbe-interjút!

 2. B. Nagy Réka

Az akkoriban szintén megújuló előadói szakaszát élő és önmaga tiszta felvállalására törekvő B. Nagy Réka Koffein című dala finom felvezetője volt az énekesnő stílusváltásának.

„Ébredés után egyből arra vágyom, hogy kávét igyak, és ez a vágy elég gyakran ismétlődik a nap folyamán. Egy alkalommal az jutott erről eszembe, hogy ilyen függőséget egy személy iránt is tud érezni az ember – és ha a koffein ilyen fontos része az életemnek, akkor vajon mennyire fontos része tud lenni egy ember? Ebben a dalban a koffeinfüggőséghez hasonlítom a szerelmi függőséget. Azt az érzést akartam megfogalmazni a szövegben, amit a férjemmel való megismerkedés során és a kapcsolatunk első szakaszában éreztem. Azt a rózsaszín ködös időszakot, amikor rá gondolva pillangók repkedtek a gyomromban, és kikészültem, ha egy napig nem láttam őt.”

Kattints IDE és olvasd el a teljes, A koffeinfüggőséghez hasonlítom a szerelmi függőséget című B. Nagy Réka-interjút!

3. Antal Gábor Trió

Az Antal Gábor Trió idei live session videótrilógiájának elsőként megjelenő, Szakonyi Milán gitáros-énekessel készült Lifeline című felvétele az emberi élet ívén vezet végig.

„Az emberi életút színes és változatos ívét járjuk be a születéstől egészen a halálig, a mélységeket keresve. Különböző érzelmeket és állapotokat idézünk meg benne – például életöröm, küzdelem, veszteség – egészen a megnyugvás pillanatáig.”

Kattints IDE és olvasd el a teljes, Ebben a dalban bejárjuk az élet ívét a születéstől egészen a halálig című Antal Gábor-interjút!

Az Antal Gábor (zongora), Szentgallay György (basszusgitár) és Varga Szabolcs (dob) alkotta Antal Gábor Trió live session trilógiájának második, Honey Badger című szerzeményét az egyszerre szellemes, jópofa, erős és agresszív méhészborz inspirálta. Ugyanakkor a dal túlmutat az állat jellemén, és fontos, embereket érintő dologra hívja fel a figyelmet.

„Mindhárman szeretjük a természetet, így zeneileg is örömmel foglalkozunk vele – mesélte Gábor. – A korábbi, Walking on the Planet című lemezünk címadó dalához is olyan klip készült, amelyben érintőlegesen megjelent a környezetvédelem. Nagyon szeretjük az állatokat, én rendszeresen nézek National Geographicot. A dobosunk, Szabi mutatott egyszer egy méhészborzos videót, és felhívta a figyelmünket arra, hogy milyen különleges ez a lény, igazán nagy forma. Abban a videóban épp egy kobrával hadakozott, és bár ránézésre mókás kis állat, hajmeresztő harcmozdulatokat mutatott be. Vad csata alakult ki, amiben végül a méhészborz győzedelmeskedett, tehát nagyon talpraesett állatról van szó. Ez a videó motoszkált bennem, és azt a mondanivalót igyekeztem zeneileg megfogalmazni, hogy: ne ítélj elsőre és ne ítélj a külső alapján, mert sosem tudhatod, milyen tartalom rejlik a felszín alatt.”

Kattints IDE és olvasd el a teljes, Az Antal Gábor Trió dalát a talpraesett méhészborz inspirálta című zenekari interjút!

Az Antal Gábor Trió finom dallamvilágú, Paper & Ink című melankolikus és nosztalgikus hangulatú szerzeménye a múlt elveszett pillanatait tárja elénk. Azt a kort, amikor az emberek kézzel írt leveleken keresztül nyíltak meg egymásnak, türelemmel várva a rájuk érkező majdani választ.

„Történeteket mesélünk el, amiket régi, tintafoltos levélpapírokra írtak és küldtek egymásnak az emberek, legyenek akár szerelmespárok, családtagok vagy barátok – osztotta meg velünk Gábor. – A hallgató fantáziájától függ, hogy ki mit képzel a papírra.”

Kattints IDE és olvasd el a teljes cikket!

4. Animal Cannibals

Októberben nálunk jelent meg hazánk legnagyobb hatású rap/hiphop csapata, az idén harmincöt éves Animal Cannibals tizenkilencedik és tőlük megszokott módon tizenkilenc tracket tartalmazó, 19 című albuma.

A lemez esszenciája ugyanaz, ami az Animal Cannibals esszenciája. Mégpedig, hogy az élet szép – mondta Ricsipí, majd Qka MC folytatta. – Harmincöt éve itt vagyunk, ez a tizenkilencedik lemezünk, de ahogy a lemez Mit mondhatnék még? című dala jelzi, még mindig van mondanivalónk.”

Kattints IDE és olvasd el a teljes, Az életünk egy harc az unalom ellen című Qka MC-Ricsipí-interjút!

5. Aurevoir.

 

Az Aurevoir. Csillagból fény című szerzeményét a társadalmi és egyéni szinten egyaránt érezhető feszültség inspirálta.

„Két évvel ezelőtt, harminc évesen kezdtem írni a dalt, amikor kénytelen voltam beismerni magamnak, hogy bár huszonegynéhány évesen azt gondoltam, hogy mindig csak más kerülhet válságos lelkiállapotba, ez most engem is utolért” – mesélte a zenekar énekes-gitáros-mandolinosa, Fejér Mihály. „Egyfelől ignorálhatatlanná vált számomra az engem körbevevő és sokunk által érzett társadalmi küszködés, amely világszinten, Magyarországon, a saját régiómban, családomban és bennem mint egyénben is jelen van. Úgy látom, hogy az univerzálistól az egészen perszonális szintig oka van az embereknek a gondolkodásra.”

Kattints IDE és olvasd el a teljes, Ezek az özönvíz előtti utolsó békés napok című Fejér Mihály–Agócs Márton-interjút!

6. Dream of Insomnia

Az idén tízéves Dream of Insomnia Emlékszilánk című, a Petőfi Nagylemez Program támogatásával létre jött lemezének dalait dinamikus témaváltások, progresszív, modern metál témák, valamint metalcore stíluselemek jellemzik. A dalszövegek személyes vívódások, párkapcsolati helyzetek, a modern világi lét bonyolultságának, valamint az emberi lélek válságainak elmélyült, sötét elemekkel átszőtt lenyomatai.

„A szövegek megírása során elmélyülök ugyan depresszívebb tartalmakban, de a felülemelkedéshez szükséges reménykeltő, motiváló kapaszkodók megfogalmazására törekszem” – árulta el Kránicz Richárd, a zenekar frontembere.

Kattints IDE és olvasd el a teljes, Reménykeltő, motiváló kapaszkodók megfogalmazására törekszem című Kránicz Richárd-interjút!

7. Vida-Veres Imola

Vida-Veres Imola nemzetközi csapatmunkával készült, Spanyolországban felvett, az art pop és a singer-songwriter műfajok kombinálására épülő, Aurea című lemezének dalait magyar népzenei és klasszikus elemek színesítik. Az énekesnő alkotói szándéka szerint szembement a konvenciókkal, miközben úgy tárta fel és mutatta meg a szerzeményekben a belső, lelki világot, hogy azok egyszerre tudjanak felemelő és elgondolkodtató zenei élményt nyújtani.

„Az Aurea latin kifejezésből ered, a jelentése: arany. Az alkotói burkot mindig arany fényként képzeltem el magam körül. A dalszerző kurzus egyik alkalmán arról beszéltünk, hogy ki hogyan képzeli el a saját múzsáját, és én nem egy konkrét személyt láttam magam előtt, hanem ezt a fényt, ezt az átlényegülést. Azt, amikor kinyitjuk magunkat arra a lehetőségre, hogy megtaláljon minket egy már-már transzcendens ihlet, találkozzunk a teremtőerővel, és be is tudjuk fogadni azt. A fény átszínezi a belső világunkat és feltárja a képességeinket.”

Kattints IDE és olvasd el a teljes, Jé, ez jön belőlem természetesen? című Vida-Veres Imola-interjút!

8. Horváth Gábor Trió

A Horváth Gábor Trió ötödik, Multiverse című albumát a minket körülvevő univerzum és a dalokban rejlő sokszínűség ihlette. A hallgatók tudatát a multiverzumba tágító és a jelenben lehorgonyzó lemez inspirációi és alkotófolyamata kapcsán a trió névadójával, a Bartók Konzervatóriumban is tanító jazz-zongorista, zeneszerző producerrel, Horváth Tojás Gáborral beszélgettünk.

„A Multiverse lemez létrejöttének a James Webb űrteleszkóp megjelenése volt az egyik katalizátora, hiszen kezdő löketet adott azáltal, hogy felélénkítette az univerzum iránti, már gyerekkoromban gyökerező érdeklődésem. Felidézte, amikor az unokatestvéreimmel feküdtünk egy vidéki mezőn, néztük a csillagos eget és elvesztünk annak határtalanságában.”

Kattints IDE és olvasd el a teljes, A zenében nehéz egyszerre egyszerűnek és nagyszerűnek lenni című Horváth Tojás Gábor-interjút!

9. Intim Torna Illegál

Az Intim Torna Illegál Kultúra.hu-n megjelent, Ez a hely a hazám című dala egy újabb ízelítő a zenekar jövőre megjelenő lemezéről. Az ITI alapítója és frontembere, Dorogi Péter az idei év elején megújult energiákkal, de a tőle megszokott hangzással és őszinteséggel kezdett bele a zenekar új fejezetébe – vele beszélgettünk.

„Az Ez a hely a hazám egy egyszerű megfogalmazása annak, amit mi zenekari szinten mindannyian érzünk, és ami miatt magyar nyelvű dalokat játszunk Magyarországon magyar közönségnek.”

Kattints IDE és olvasd el a teljes, A hazaszeretet zsigeri érzés, hála az égnek, hogy dalban meg lehet fogalmazni című Dorogi Péter-interjút!