Szózat új köntösben

Egyéb


index16.jpg
Forrás: mma-tv.hu

Vasárnap, október 13-án zeneszerzői estjén hangzik el a 2. hegedűverseny, Baráti Kristóf tolmácsolásában a MÁV Szimfonikus Zenekar kíséretével, az Olasz Intézetben. Mennyiben kötődik a hegedűművészhez a versenymű? Úgy, mint az első, 1991-ben bemutatott hegedűverseny Négyesy János hegedűművész előadásához?

Ismervén Baráti Kristóf nagyszerű hegedű játékát, a 2. hegedűversenyt neki ajánlottam. Inspirált gyönyörű hegedű hangja, fantasztikus virtuozitása, és minden zenei problémát megoldó elmélyült munkája.

 

A következő alkalommal, másnap, október 14-én két Dubrovay-zenemű hangzik el a Művészetek Palotájában, a Zuglói Filharmónia hangversenyén Záborszky Kálmán vezényletével: a Cantata aquilarum vegyeskarra és tenorszólóra, ősbemutatóként pedig a Szózat. Utóbbi nemzeti kincsünk. 1843-ban a Nemzeti Színház kiírására ?22 pálya-melódia? érkezett, köztük a nyertes Egressy-mű, amit három változatban írt a zeneszerző és a második maradt fenn. Az Ön műve tisztelet az akkori események előtt, vagy a mának szóló üzenet?

Minden himnusznak, népéneknek nagyon egyszerűnek kell lenni mind dallamilag, mind ritmikailag. Csak így tudja betölteni a feladatát, hogy tízezrek, százezrek tudják énekelni. Ilyenek például az Örömóda és a Bach-korálok. Írtam egy hajlításmentes, magyar prozódiájú, egyszerű népdal szerkezetű dallamot, amelyet mindenki 3-4-szeri éneklés után kotta nélkül el tud énekelni. Reményem szerint a mondanivalója azonos lesz Egressyéhez.

 

A harmadik alkalommal az ?1956 - szimfonikus képek versmondóra és zenekarra Gyurkovics Tibor verseivel? című alkotás hangzik fel a pécsi Kodály Központban, de az ő versciklusára íródott a második hangversenyen felhangzó Cantata aquilarum (Sasok éneke) című mű is. Hogyan társul a zene a költészethez, mennyiben ihlető forrás a szöveg?

Azonos mondanivaló esetén a két műfaj erősíti egymást. Ha lehetőség van egy művet közösen létrehozni, mind a két műfaj ihlető gondolatokat ad a másik számára.

 

A magyar zeneszerzők sorozatban Gilányi Gabriella állította össze műveinek jegyzékét 2004-ben, mely sok műfajú és termékeny zeneszerzőt mutat, a kórusművektől az elektronikus a számítógépes zenéig, a dalciklustól a zenekari művekig számos mű megtalálható köztük. Hogyan határozná meg eddigi műveinek szintézisét és milyen tervei vannak a továbbiakban?

Megpróbáltam egész életemben tanulni, mindent, amit tudtam, összegyűjteni, megérteni a zenei folyamatok változásait, annak összefüggéseit, azután továbbgondolni, majd magam számára egy olyan nyelvet kialakítani, amelyen mindent el tudok mondani. Ez a nyelv korszerű kell, hogy legyen, de mindenki számára érthető is. Legújabb művem, a Csontváry című, zenekarra íródott, amely a Mester három képének inspiráló erejére épít három tételt.

 

Melyik a három, inspiráló festmény?

A Magányos cédrus, Mária kútja Názáretben és Zarándoklás a cédrusokhoz Libanonban.