Szűcs Attila festményei szembesítenek a széthulló valóságunkkal

Szűcs Attila aktuális kiállítása könyörtelen pontossággal tárja fel korunk disztópikus és illuzórikus működését. A most bemutatott festmények megmutatják, miként torzítja el a digitalitás térnyerése a valóságérzékelést, elmosva a realitás és az illúzió határát, de egy mélyebb társadalmi válság tüneteit is felmutatják. Annak a kollektív önsorsrontásnak a képei, amelyet az együttműködés hiánya és az egymás ellen fordulás működtet. A művek világosan jelzik: nem külső erők taszítanak bennünket a szakadék felé – hanem saját vak önpusztító logikánk.

Első pillantásra igéző, éteri, „felhős” képekkel találkozunk, amelyek derengő színvilága szelíden hívogató, szinte hipnotikus. Közelebbről azonban a jelenetek kísértetiessége válik láthatóvá: ezek a festmények először beszippantanak, majd amikor felismerjük, mit is látunk valójában, hirtelen visszariadunk. A művek tükröt tartanak elénk, és kíméletlenül rádöbbentenek arra, hogy a fenyegetettség, amelyet érzünk, sokszor saját cselekedeteinkből fakad. Mi szegezünk fegyvert egymásra – és önmagunkra. A képeken felvillanó részletek tovább erősítik ezt a baljós tónust.

Az egymással szembeforduló pisztolypár, a zsebbe simuló kéz vagy a függöny előtt álló, hajzuhatag mögé rejtett nőalak mind valamilyen borzongató misztikumot hordoz.

A jelenetek épp megfoghatatlanságuk által válnak nyugtalanítóvá. Végletekig feszített pillanatok ezek, az akció előtti lélegzetvételnyi csendek, amikor még nem tudni, mi bukkan elő a zsebből, és hogy a haj mögött megbúvó figura angyali vagy démoni szándékot rejt.

A képek izgalmát tovább fokozza, hogy a felismerhető formák finoman absztrakcióba csúsznak át: olykor digitális képhibákra emlékeztető elmozdulásokként jelennek meg, máskor festői gesztusok oldják fel a figurativitást. Ezek a rétegek úgy működnek, mintha maguk radíroznák ki a valóság és a fikció közötti határt.

A digitális jel sérülésére utaló elcsúszások, az RGB-színek kifordultsága azt a törékeny pillanatot idézi, amikor a kép világa megbicsaklik – a „glitch” így válik egyszerre esztétikai jelenséggé és gondolati motívummá. Úgy hatnak, mintha a festmények egy meghibásodott, széthulló világ vizuális bizonyítékai lennének. Szűcs számára ez a rendellenesség régóta formateremtő elv: nála a hiba nem zavaró mellékhatás, hanem a képiség működését meghatározó szervezőerő, amely folyamatosan emlékeztet a festészet eredendően analóg, emberi természetére.

A kiállítás legelementárisabb darabja, az Escape, egy lassan kibomló víziót tár elénk egy meghatározhatatlan helyszínen és időben.

Nem tudjuk, honnan futnak az alakok, és azt sem, hová tartanak. Drámai képsor ez: a menekülő csoport új helyét keresi a látómező peremén, ám úgy tűnik, már nincs számukra olyan nyugvópont, ahol megpihenhetnének. Kifutnak a világból, menekülnek a valóságból is, de nem találnak többé helyet, amely menedéket kínálna. A kép szélén megjelenő festékcsúszás egy újabb réteget von a jelenetre: egyszerre fokozza a drámaiságot és távolítja el tőlünk a történést, mintha maga a kép is menekülni próbálna.

Szűcs Attila, Escape, 2025, olaj, vászon, 240 x 190 cm
Szűcs Attila, Escape, 2025, olaj, vászon, 240 x 190 cm

Különösen izgalmas az a festmény, ahol a női haj aranyló zuhataga mögött ezüstös függöny ereszkedik alá – vagy talán sűrű erdő, hiszen a formák és a színek annyira széthúzott spektrumban jelennek meg, hogy a tér bizonytalanná, szinte irreálissá válik. Szűcs ebben a műben két erős illuzionisztikus réteget ütköztet, miközben a kép szélein visszahúzódó, elsötétedő tónusok őszintén felvillantják a festészet fizikai, analóg természetét.

A néző itt is folyamatosan bizonytalan helyzetben marad: a jelenet egyszerre idézi meg az angyali ragyogás éteri tisztaságát és a horrorfilmekből ismert sejtelmes megjelenéseket. A képből áradó ragyogás egyszerre ünnepi, mégis fenyegető. Ez a festmény tökéletes sűrítménye annak a kettős játéknak, amely az egész kiállítást meghatározza.

Szűcs Attila rendkívüli érzékenységgel játszik a fényviszonyokkal is. A festményeken mindig megjelenik egy erős, teátrális fókuszpont, amely egyszerre húzza be a néző tekintetét és emeli színpadszerűvé a jelenetet. A felületeken szétszóródó reflexiók azonban nem a világot tükrözik vissza, hanem meghasítják: a torzult fénynyomok lebegő, bizonytalan rétegeket hoznak létre, amelyek tovább fokozzák a kísértetiességet. A festmény egyszerre válik jelenlétté és hiánnyá: olyan képi térré, ahol minden ismerős elem egy pillanat alatt idegenné csúszik.

Ebből a gondolatiságból nő ki a kiállítás címadó műve, a Complementary Love. A festmény alapötletét Vincent van Gogh egyik híres levele inspirálta, amelyben arról ír: „Mindig abban reménykedem, hogy két szerelmes szerelmét két komplementer szín összepárosításán keresztül is kifejezhetem – színekkel, amelyek egymással házasságot kötnek.” A vibráló feszültséget keltő komplementer színek kettőssége áthatja a kiállítás egész anyagát.

Szűcs számára ez a dualizmus nem pusztán esztétikai kérdés: a párhuzamos létezések, a szinkronjelenségek, a harmónia – vagy épp a harmónia lehetetlenségének – vizsgálata képi gondolkodásának alaprétege.

A Complementary Love egy intim csókjelenetet rögzít, amelyet azonban digitális zajokra emlékeztető zöld és piros sávok torzítanak el. A békés, idilli pillanat úgy hat, mintha sérült adatfájlból vagy egy közvetítő médium torzított képén keresztül jutna el hozzánk: a szerelem képe instabil, percek alatt széteshet. Több új festmény is hasonló logikával működik: a képhiba Szűcsnél nem vizuális effektus, hanem az identitás, az emlékezet és a jelenlét mulandóságának lenyomata, amely egyúttal a mozi világára – különösen David Lynch és Ingmar Bergman szürreális, lebegő atmoszféráira – is reflektál.

Szűcs legújabb festményei így egy koherens, erőteljes festői világot tárnak elénk. A festészet klasszikus nyelvén szólaltatják meg kortárs valóságunk legégetőbb dilemmáit: az analóg és a digitális, a jelenlét és az eltűnés, az emberi és a technológiai közvetítés közötti ingatag viszonyokat. Ezek a művek olyan világot jelenítenek meg, ahol a fény nem vezet ki a sötétből, hanem rávilágít arra, hogy a hiba – a széthullás, a feloldódás – már maga a rendszer része.

Fotó: Csiki Vivien / Kultúra.hu

Ez is érdekelheti

Ők az idei Prima díjazottak és Prima Primissima-esélyesek

Idén a korábbiaknál is nehezebb dolga volt a Prima Primissima Alapítvány kuratóriumának, mert rekordszámú jelölés érkezett hozzájuk a rangos, mostanra harmadik évtizedébe lépő elismerésre. A több mint kilencszáz jelölést mérlegelve kiválasztották azt a harminc művészt, sportolót, újságírót, oktatót és tudóst, akik közül tízen vehetik majd át a Prima Primissimákat és húszan a Primákat megillető kisplasztikát és a vele járó, ettől az évtől jelentősen megemelt pénzdíjat december 6-án a Művészetek Palotájában tartandó gálán.

Létezni, teremteni, élni – a HAB kiállítása az élet nagy kérdéseiről

A Hungarian Art and Business Teremtés. A létezés ereje című kiállítása kortárs alkotók és régi nagy mesterek művein keresztül az élet nagy kérdéseiről, a születés és a halál mibenlétéről, az alkotásról, a világ létezésének misztériumáról.

Műteremlátogatás Szűcs Attila festőművésznél

Azóta vágyom Szűcs Attila műtermébe, mióta Játszótér éjjel című festményét ismerem, amely erős félelemérzetet kelt, pedig semmilyen hátborzongató elem nincs rajta. Azért megyek hozzá, hogy kiderítsem: mitől olyan lidércesek a képei, és miért vonzanak mégis akkora erővel.

Melankolikus finom rajzok – Szűcs Attila tárlata a szentendrei ÚjMűhely Galériában

A kortárs képzőművészet egyik legjelentősebb, nemzetközileg is figyelemmel kísért alkotójának, Szűcs Attilának a festészete jól ismert a hazai közönség előtt. Ezúttal a vele koherens egységet mutató rajzaiból nyílt tematikus tárlat a szentendrei ÚjMűhely Galériában Vakfoltok és árnyékok címen.