Ez a szemle abban is különbözik a fesztiválok többségétől, hogy nincs fáradt érkezés és gyors távozás, minden résztvevő végig marad. Ez a vonzerő bizonyítéka, vagy elvárás?
Remélem, hogy most már mindkettő. De a kezdetektől csak olyan egyetemeket hívunk meg, amelyek végig itt tudnak maradni a fesztiválon. Ugyanis két kiindulópontja volt a SZEM-nek, amikor három évvel ezelőtt kitaláltuk. Az egyik, hogy a szemle öt napja alatt végig vendégül lássuk Miskolcon az egyetemeket. Ehhez érdemes tudni, hogy ez A-kategóriás fesztivál, ami azt jelenti, hogy ? elsősorban pályázati támogatásból ? a szervezők, azaz mi fedezzük a résztvevők költségeit, ők viszont cserébe nem kérnek honoráriumot. A másik fix pontja az elképzelésnek, hogy az előadások mellé egy workshop-sorozatot is társítsunk. Nagyon fontos számunkra, hogy valódi munkakapcsolat alakuljon ki közöttük, tehát legyen lehetőségük megnézni egymás előadását, és együtt dolgozhassanak a különböző workshopokon. Ezek egyébként csatlakoznak a budapesti egyetemi képzéshez, annak keretében felvehető órák.
Ez utóbbi tény leginkább csak a fővárosi hallgatóknak jelenthet vonzerőt.
Becslésem szerint annak a több mint száz (közel hetven hazai és ötven külföldi) fiatal színésznek, aki idén hozzánk érkezik, körülbelül a fele a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanul, így talán nem túlzó ez a gesztus. Ugyanakkor olyan mozgásórákat, karpróbákat, zenei kurzusokat, ritmusgyakorlatokat végeznek együtt a jelenlévők, amelyek az egyébként is minőségi hazai oktatás szakmai erősségét képviselik. Hadd tegyem rögtön hozzá, ez a szemle is épp attól izgalmas, hogy különböző szemléletmódok, kísérletek találkoznak össze. Ezért is tervezzük, hogy visszahívjuk workshopot tartani Raúl ?Nene? Vargas Torrest, aki a Dimitri bohóc által alapított, így egészen speciális ?nyelvet beszélő?, a közönséggel való kapcsolatteremtés sajátos és hatásos formáit használó svájci Scuola Teatro Dimitri hallgatójaként aratott itt két évvel ezelőtt hatalmas sikert.
Ha már ennyi szó esett a képzési vonalról: bármilyen tematikájú fesztivált olyan helyen jó rendezni, ahol van valami gyökere. Miskolcon 1823 óta működik színház ? de felsőfokú színházművészeti oktatás nincs.
Épp ez az egyik jellemzője a SZEM-nek, amitől európai különlegességnek számít. Rajtunk kívül öt ilyen fesztivál létezik, Szentpéterváron, Szarajevóban, Varsóban, Londonban és Amszterdamban. Ezeket mind egyetemek szervezik egyetemi közegben, egyetemista közönségnek. A miénk az egyetlen, ami kőszínházban zajlik, valódi közönség előtt. Ez a fiatalok számára az élettel való találkozás lehetősége. Nem az egyetemi burokban, kollégáknak, drukkereknek mutatják meg magukat, hanem az érzékeny, az újra fogékony miskolci közönségnek. Évről évre nő a város kíváncsisága a SZEM iránt, ezért is feliratozzuk az előadásokat két nyelven, angolul és magyarul. Kialakult az a réteg, ami figyeli, várja az elődadásokat, amikre bizonya már nehéz bejutni. A színház iránt érdeklődő közönség is tudja, óriási lehetőség bepillantani a most induló színházi trendekbe, látni azokat 3-4. éves hallgatóként, akik 5-10 év múlva meghatározzák saját színházuk színjátszását. Tavaly például nem egy olyan operaénekest hallhattunk, aki tíz év múlva megfizethetetlen lesz a számomra?
Fordítva is érvényesül a hatás, tehát tesznek azért, hogy a vendégek is sokáig emlékezzenek Miskolcra?
Egyrészt egészen egyedi szakmai ?kirándulást? szerveztünk, elvisszük őket az egykori vasgyár, azaz a kohászat és a gépgyár kiürült csarnokaiba. Ez a döbbenetes tér beleég az ember szemébe, agyába, biztosan hatással lesz nemcsak a rendezőkre és tervezőkre, de a színészekre is. A lazítás sem lesz mindennapos, részt vehetnek egy éjszakai fürdőzésen a Barlangfürdőben. Az idén pedig még az élet is a kezünkre játszik: összeér a SZEM és a Kocsonyafarsang. Ezért vállaltuk, a megnyitón megismertetjük ezt a sajátos ételt mindenkivel, a külföldi vendégekkel is, hogy amikor elárasztja a hömpölygő tömeg a sétálóutcát, tudják, mi van az egész hátterében. Szerintem így vagy úgy, de a kocsonyakóstoló is feledhetetlen lesz!
És a program?
Olyan fesztiválprogramot állítottunk össze, ami szerintem nagyon izgalmassá teszi a SZEM-et. Amszterdam, Budapest, Bukarest, Kaposvár, Varsó, Verscio ? öt ország hat városának színészhallgatói képviseltetik magukat az idei szemlén. Az első kettőnek is volt tematikája, a fizikai, illetve a zenés színház. Ezen most lazítottunk egy kicsit, mert a születése 450. évfordulója alkalmából rendezett Shakespeare-évadunkban nem tudtam elképzelni más tematikát ? ugyanakkor be kellett látnom, hogy ez aránytalanul beszűkítené a válogatás lehetőségeit. Így a drámaíró előtt tisztelegve két különleges Shakespeare-előadás érkezik a SZEM-re Lengyelországból, illetve Romániából, utóbbi kifejezetten ide készült. A nagyon erős táncképzésről ismert Hollandiát egyedi hangvételű Kafka-előadás, A kastély képviseli. Míg a svájci Lopott arcok könyve egy ott tanuló magyar diák, Várnai Balázs munkája. A budapesti egyetem két zenés darabbal, A brémai muzsikusokkal, illetve a Karnyóné musicalváltozatával érkezik, de hoznak egy különleges prózai előadást is, Borbély Szilárd Nincstelenek című művének szabálytalan adaptációját. Kaposvárról pedig Molnár Ferenc Fehér felhője érkezik, egyedi változatban.
Egyedi, különleges, szabálytalan? Van esetleg a SZEM-nek hatása a miskolci kőszínház életére?
Közvetlen hatása nincs, de a bátorság mindig jólesik az embernek, felszabadít. Én például minden fesztivál után azt mondom, hogy bátrabban fogok dolgozni, merészebben nyúlok hozzá dolgokhoz. Viszont a SZEM-mel kapcsolatban már 2016-ra is nagy terveink vannak, komoly előrelépés lesz, ha meg tudjuk csinálni, hogy magyar szerzőket állítsunk a középpontba. De ez még csak elképzelés. Most előttünk áll öt nap, ami a valószínű színházi jövőt tárja majd elénk.
CS.M.