Talált tárgy, avagy boldog ready-made - VISSZAVERŐDÉSEK
A koncepciózus és látványos díszlet - az Élőkép előadásaiból ismert - Mindák Gergelyt dícséri. A tér közepén, hátul, egy hatalmas, stilizált fűző látszik, melynek függőleges ívei párhuzamosan futó, vékony, hajlított lapokból formálódnak. A teret ez, a távolról életfára is hasonlító installáció osztja ketté: az egyik oldalon biciklibelsőket vagy csavarokat idéző tárgyegyüttes lóg a plafonról, a másikon pedig egy apró fahasábokból szerkesztett, megcsavart gúla emelkedik, levegőbe lógatott párjával.
A díszlet apró fadarabjai hasonló szögben illeszkednek, mint a Lépcsőn lemenő akt vonalai, a fűző A menyasszonyt az agglegények vetkőztetik nőalakját idézi, a biciklikerék meg az egyik korai, 1913-as Duchamp ready made tárgya volt. A Payer Zsolt tervezte, hangsúlyos árnyjátékok Duchamp árnyéktanulmányaira utal(hat)nak vissza. Juhász András középen, téglalap alakban a talajra vetített videója egyfajta köztes teret nyit meg a női és a férfi szereplő között, egy olyan "senkiföldjét", melybe mindketten beléphetnek, s mely a valódi találkozás lehetőségét is magában hordozza. (Duchamp különben nagy sakkjátékos volt, és a sakkvégjátékokról szóló könyvének címe véletlenül éppen az volt, hogy Az oppozíció, és a megfelelő mezők összebékültek.) A videóban további utalásokra bukkanunk: az első emlékezetes kép a Nagy üveg megrepedésére reflektál, de viszontlátjuk a pörgő biciklikereket és a - számtalan munkát ihlető - sakktáblát is.
A két táncos, Góbi Rita és Grecsó Zoltán nem csupán belakja ezt a furcsa, jelentésekkel (túl)terhelt teret, hanem ezeket az asszociációkat át is fordítja a tánc nyelvére. Szerencsére mindketten nagyon technikás, maximalista, de játékos táncosok, akiknek nem okoz gondot, hogy ezeket a leginkább embergépeket idéző, duchampi figurákat megjelenítsék. Kezdetben csak apró gesztusokkal kommunikálnak, a táncosnő elfoglalja "fészkét", a furcsa farakást, mely óriási szoknyaként terül végig a színpadon, és pici, ideges ujjmozgásokkal hívja a másikat. A férfi nem igazán reagál erre a játékra, apró, izolált mozgásokkal tördeli szögletekbe a hátát, vállát.
Sőrés Zsolt experimentális zajzenéje uralja az előadást. Iszonyatos erősségű fémes hanghatások káosza keveredik némi sivító hegedűszóval, összemixelt emberi sóhajokkal és beszédhangokkal. Kifejezetten izgalmasak a permutációk, a késleltetve, átalakítva lejátszott hanghatások vagy a szokatlan kontextusba kerülő testhangok. Hadi Júlia - aki a női szerepet eredetileg táncolta volna, de lesérült - most egy fura anyakönyvvezető/szertartásmester szerepbe került: ő az, aki a menyasszonynak tejet, a vőlegénynek bort szervíroz, és alkalomadtán besegít Sőrés Zsoltnak is egy kis hangutánzásokból, pihegésekből álló koncerttel, feltehetően a Gyönyörű lélegzet előtt téve egy tiszteletkört. Sőrés nem csupán a zenéért felelős, hanem moderálja is az előadást, felvezeti, és a végén meglepetésszerűen lefújja. Kis csalódottságot kelt ez a csonkolásnak ható zárás, bár az, ahogy az utolsó képpel (a ketreccel és a kockacukrokkal) a Miért ne tüsszentsünk című munkát is beemelik az alkotók, kifejezetten szellemes.