Batarita Holddal varázsol

Színpad

Az árnyas fák mögül, ezüst hajlékából előbújó hold óriási erejét, energiát adó hatását, szépségét nehéz lenne kétségbe vonni. Éjszakáról éjszakára, ahogy változik, változik a nő is, s válik öregasszonnyá, szépséggé, szeretővé, anyává, leánnyá, vagy akár démonná. Batarita legújabb koreográfiájában ezt a metamorfózist mutatja be március 26-án, 19 órától a Szépművészeti Múzeumban.

 
A koreográfus számára a 2008/2009-es évad szakmailag nagyon mozgalmasan indult. Szélcsend című darabjával 2008. augusztus elején a Dance ga Mitai (nemzetközi butoh fesztivál) meghívására lépett fel Tokióban, majd augusztus végén Bangkokban. Ezt követően a szeptemberi és októberi hónapot, a Japán Alapítvány Uchida ösztöndíjprogramjának keretében a Kazuo Ohno Dance Studiónál töltötte, amelyet Kazuo Ohno, a butoh tánc egyik alapítója hozott létre. Talán ez volt számára az elmúlt év legfontosabb eseménye, amely alatt a művésznőnek alkalma volt fellépni a mester fiával, Yoshito Ohnóval és tanítványaival Tokióban, majd Yokohamában a Kazuo Ohno 102. születésnapjára rendezett fesztiválon. Yoshito Ohno, aki az első bemutatott butoh előadás táncosa volt, jelenleg a stúdió tanára, aktív alkotó- és előadóművész.
 
A koreográfusnak mindemellett lehetősége nyílt a legnagyobb Kagura együttes egyik vezetője, Tadashi Ishikava mester és az Amerikából származó, Franciaországban dolgozó Susan Buirge koreográfus segítségével a Kagura - a sintó vallás spirituális szertartása és tánca - mélyebb tanulmányozására Masuda város és környékén. Susan Buirge módszerében és munkáiban a spirituális és tradicionális táncokat elegyíti a kortárs tánccal.
 
Batarita a Japánban eltöltött három hónap alatt a japán tradicionális fuvolák művésze, Hideo Sekino közreműködésével saját darabot is készített Error címmel, amelynek bemutatója Tokióban volt.
 
A 2009-es évet már Magyarországon kezdte a koreográfus. Kovalik Balázs rendezővel együttműködve, a Zeneművészeti Egyetem Opera szakos hallgatóinak vizsgaelőadására koreografált, majd februárban Megumi Oba japán táncos-koreográfussal mutatott be egy, a ao, a butoh és a kortárs tánc találkoztatására tett kísérleti előadást.
 
Ezt követte egy újabb thaiföldi munka, ahol Sonoko Prow thai táncos-koreográfussal a 2002-ben készült Tiéd?! című darab felújított változatát adta elő februárban a legnagyobb thai kortárs színház, a Patravadi Színház által szervezett Fringe Fesztiválon Ratchaburiban, valamint egy közös darabon is elkezdtek dolgozni, amelynek bemutatójára később kerül sor Bangkokban.