Kérdezni szabad

Színpad


trishabev-from-henry-art-ga.jpg
Trisha Brown

A sort Klaniczay Gábor történész nyitja meg a hetvenes-nyolcvanas évek avantgárd művészeti és rockzenei szubkultúráiról szóló előadásával, majd Bán Zsófia irodalomtörténész beszél az amerikai posztmodernről. Kékesi Kun Árpád színháztörténész a zenés színház kortárs tradícióival foglalkozik, Madarász Iván zeneszerző-zenetörténész a hagyomány szerepét vizsgálja a zenében, Vályi Gábor kultúrakutató és DJ a "remixelt hagyomány" kérdéskörét boncolgatja. Müllner Ákos művészettörténész 1968-at, a happeningek virágkorát hozza közelebb a hallgatókhoz, Andrási Gábor, a Műértő főszerkesztője a "lúzer esztétikáról" tart előadást a művészetben lezajlott paradigmaváltás kapcsán, végül Rényi András esztéta-művészettörténész tesz pontot az előadássorozat végére a "kortárs" fogalomkör körbejárásával, tisztázásával. A rendezvényt záró kerekasztal-beszélgetésre olyan emblematikus figurák kaptak meghívást - Farkas Zoltán Batyu, Horváth Csaba és Kovács Gerzson Péter -, akik pályájuk során valamennyien a néptánctól indultak a kortárs tánc felé.

 
- A Szabadegyetem tematikája azt is tükrözi, hogy rövidesen az amerikai posztmodern tánc nagyasszonya, Trisha Brown érkezik hozzánk a korai, legendás, hetvenes évek elején készült munkáival, majd a 20. évfordulóját ünneplő TranzDanz mutatja be a felújított Ideiglenes címet a Trafóban. Ezek az előadások szinte ugyanazokat a kérdéseket vetik fel, mint amiket a Szabadegyetemen is fókuszba állítottunk - mondja Juhász Dóra, a Trafó szakmai referense. - Azaz, hogy vannak-e tradíciók a kortárs művészetben, kortárs táncban. Ki milyen előképeket, irányzatokat, mestereket követ, illetve utasít el? Milyen érzés egy kortárs alkotónak visszanézni pályája korábbi, akár már klasszikussá vált szakaszára? Kanonizálódásával egyidejűleg nem válik-e "tankönyvszagúvá", muzeális értékűvé egy-egy előadás? Mi a viszonya az egyes generációknak a klasszicizálódott kortárs művekhez? Reméljük, a hallgatók kedvet kapnak ahhoz, hogy rendszeresen visszajárjanak hozzánk, és leteszteljék élesben is mindazt, amit a kortárs művészetről hallottak a Szabadegyetemen.