Monacói koreográfustól tanulnak "lazaságot" a Bolsoj táncosai

Színpad

(MTI) Jean-Christophe Maillot majdnem húsz éve vezeti a Monte Carló-i társulatot, és ezen két évtized alatt ? egészen mostanáig ? egyetlen másik balettegyüttes számára sem készített koreográfiát. A Bolsoj társulatával való együttműködésből születő egészestés drámai balett, amelynek címét egyelőre nem hozták nyilvánosságra, várhatóan a moszkvai Nagyszínház következő évadában fog debütálni. ? Az elmúlt húsz év során egyetlen másik társulattal sem dolgoztam együtt a sajátomon kívül. Ez azonban nem azért volt, mert nem akartam, hanem mert egy előadás színpadra állításához erős kapcsolatra van szükségem azokkal a táncosokkal, akikkel együtt dolgozom ? magyarázta az 52 esztendős Maillot, hozzátéve, hogy a Bolsoj társulatával való közös munka egyedülálló élmény lesz számára, és reméli, hogy tud majd valami újat tanítani a táncosoknak. 
    

A hagyományosan A hattyúk tava és a Giselle című műveken nevelkedett orosz balett-táncosok csak nemrég kezdtek el kortárs tánccal is foglalkozni a koreográfiai akadémiákon, illetve a színházakban. A közelmúltban a szabadabb, jóval modernebb technikákba is belekóstoló Bolsoj-táncosok elmondták, hogy idegennek érezték az új mozdulatokat. A velük dolgozó koreográfusok szerint gyakran a táncosok mozgásának akadémikussága jelenti az akadályt. 
    
A kortárs táncművészet iránti elköteleződésének jeleként a Bolsoj tavaly Szergej Filint kérte fel, hogy legyen a balett-társulat művészeti vezetője. A korábban az orosz főváros második legnagyobb balett-társulatában, a Sztanyiszlavszkij Színházban táncoló Filin három évig győzködte Maillotot, hogy dolgozzon együtt az orosz táncosokkal. 
   
A monacói koreográfus számára az egyik legizgalmasabb kihívást az jelenti, hogy némi lazaságot csempésszen az orosz balettművészek színpadi mozdulataiba. ? A nagyon "akadémiai stílusú táncosokkal" való együttműködésben rejlő igazi kihívás az, hogy ezek a táncosok nem értik igazán a színészi játék finomságát ? vélekedett Maillot, aki számára akkor igazán sikeres egy koreográfia, ha az képes eltűnni a táncból, lehetőséget adva az előadóknak a kibontakozásra. ? Éppen ez az, amiben az orosz táncosoknak még fejlődniük kell ? tette hozzá.