A Budapesti Őszi Fesztivál és a Műhely Alapítvány az NKA "A jövő művészei - művészek a jövőnek" keretében bemutatja
Passzázzs
Kortárs zeneszerző és koreográfus estek a MU Színházban
2005. október 15 - 16. 20h
Talán még a különböző művészeti akciókat, trendeket, folyamatokat követőknek is furcsán hangozhat a tény, hogy ma Magyarországon a kortárs tánccal és zeneszerzéssel foglalkozó fiatal alkotók (szinte egyáltalán) nem ismerik egymást, egymás munkáit.
A 2005. januárjában elindított program célja, hogy fiatal zeneszerzőket és koreográfusokat inspiráljon közös munkára, valamint lehetőséget biztosítson arra, hogy a különböző művészeti műhelyek alkotói belelássanak egymás munkájába.
Az együttműködés kezdeteként az év elején heti rendszerességgel került sor informális, bemutatkozó - zenehallgatással, videó-vetítéssel kiegészített - beszélgetésekre az együttműködésre nyitott zeneszerzők és koreográfusok között.
A tavasszal kiírt pályázatra nem egy már meglévő koreográfiához írt új zenét, vagy egy már rendelkezésre álló zeneműre készített új koreográfiát kellett benyújtani. A szakmai zsűri - Kovalik Balázs (Budapesti Őszi Fesztivál), Lőrinc Katalin (táncos, pedagógus), Tallér Zsófia (zeneszerző), Talló Gergely (Műhely Alapítvány) és Zsótér Sándor (rendező) - , olyan terveket, ötleteket várt, melyekben az alkotók egyenrangú felek, a koncepció is és a megvalósítás is közös munka.
A benyújtott munkatervek alapján a zsűri az októberi estekre három produkciót hívott meg:
MARÓTI EMESE - NAGY ANDREA: TEST-PÁR-BESZÉD
BEDE PÉTER- KATONA GÁBOR: SZELLŐRÓZSA
BOLCSÓ BÁLINT UMNIAKOV NINA: 5
MARÓTI EMESE - NAGY ANDREA: TEST-PÁR-BESZÉD
Zeneszerző: Maróti Emese
Koreográfus: Nagy Andrea
Előadók: Kiss Viktória (ének), Nagy Andrea (tánc)
Hangmérnők: Pápai István
Fénytervező: Bánki Gabriella
Jelmeztervező: Rostás Zoltán, Vígh Krisztina
Fotó: Gyurján Eszter
Támogatók: Orkesztika Alapítvány, MMS Mozdulatművészeti Stúdió, Új Előadóművészeti Alapítvány
"Duett énekhang és mozdulatok által keltett hangzásokból. Négy rövid Catullus vers latin nyelven. Mikrofonok, melyek kierősítik a mozgás által kiváltott hangzásokat. A koreográfiában nincs előre felvett hang, nincs aláfestő zene. Csak a két szereplő jelenléte teremti a hangélményt."
Maróti Emese 1978-ban született, Budapesten. Általános iskolában kezdett zongorát és zeneszerzést tanulni. 1996-ban elvégezte a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskola zeneszerzés szakát, majd az ELTE TFK ének-zene, karvezetés és szolfézs szakán szerzett diplomát. Vokális zene iránti szeretete erre az időszakra vezethető vissza. Jelenleg harmadik diplomájának megszerzése előtt áll, a Zeneakadémia zeneszerzés szakán.
Nagy Andrea 2001 óta készíti saját koreográfiáit. A Magyar Táncművészeti Főiskola elvégzése után, kiemelkedő európai kortárs táncközpontokban (Centre National de Danse Contamporaine, European Dance Development Center) és hazai kurzusokon folytatta tanulmányait. A Honvéd Együttes, majd a Phobos Táncegyüttes után, az elmúlt évadig az Artus Táncszínház tagja dolgozott, jelenleg független alkotóként folytatja pályáját.
BOLCSÓ BÁLINT - UMNIAKOV NINA: 5
Zeneszerző: Bolcsó Bálint
Koreográfus: Umniakov Nina
Előadók: Kopeczny Kata, Nagy Csilla, Umniakov Nina
Fény: Payer Ferenc
Támogatók: Orkesztika Alapítvány, MMS Mozdulatművészeti Stúdió
"5 táncos, 5 hangfal.
Hol van az a pont, ahol a mozdulat tánccá, a hang zenévé válik?
Már a darab tervezésének elején kiderült, hogy - bár eltérő "médiummal" dolgozunk - hasonlóak azok a fogalmak, amelyekből kiindulunk, azok a problémák, amelyek foglalkoztatnak bennünket.
Úgy döntöttünk, hogy a darabban végig analóg módszerekkel, eljárásokkal fogunk élni a zene és a tánc terén, a két síkot állandó kölcsönhatásban tarva. Az egyik ilyen alapvető eljárással, olyan új rendszereket hozunk létre - eredeti, megszokott kontextusából kiemelt, különböző, "hétköznapi" motívumokból - , melyek az előadás folyamán dinamikusan változnak, súrlódnak, formálják egymást.
A munka során lassan kristályosodtak ki azok a kulcsszavak, amelyek köré az előadás épül: absztrakció, kölcsönhatás, morphing."
Bolcsó Bálint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen zeneszerzést és elektronikus zenét tanult, majd felvételt nyert a bécsi Zene- és Előadóművészeti Egyetem Zeneszerzés Szakára. A Bartók-szeminárium állandó részvevője, Kodály Zoltán ösztöndíjas. Darabjai Ausztriában, Szlovákiában és Magyarországon (többek között az Őszi Fesztiválon és a Making New Waves Fesztiválon) is hallhatók. Szerepelt már olyan speciális programokon is, mint a Trafó Kortárs Művészetek Háza és a Dunaújvárosi Kortárs Művészeti Intézet által szervezett hangkiállítás.
Umniakov Nina a Cannes-i Konzervatórium és az Cannes-i Táncművészeti Főiskola kortárs tánc szakán végzett tanulmányokat. 2001-től a Goda Gábor vezette Artus Társulat állandó táncosa, emellett önálló darabokat is készít. Rendszeressen dolgozik zenészekkel, zeneszerzőkkel - többek között Márkos Alberttel, Hajnóczy Csabával.
BEDE PÉTER- KATONA GÁBOR: SZELLŐRÓZSA
Zeneszerző: Bede Péter
Koreográfus: Katona Gábor
Előadók: Bartányi Flóra, Bede Péter, Fejes Kitty, Katona Gábor
Fényterv: Fésüs Zsolt
Hangmérnök: Kondás Zoltán
Támogatók: Orkesztika Alapítvány, MMS Mozdulatművészeti Stúdió
A darab a 2005-ös Szóló Tánc és Duó Tánc Nemzetközi Fesztiválon bemutatott, azonos című duett tovább-gondolása.
"Arra keressük a választ, hogy a zene és a tánc közti ősi kapcsolatból milyen asszociációs helyzeteket, viszonyokat alakíthatunk ki a színpadon, és hogy azt a nagyon erős kölcsönhatást, ami ezt a két külön-külön is kifejező erővel rendelkező formanyelvet összeköti, hogyan változtathatjuk egy előadás dramaturgiai mozgatórugójává. A táncban, a mozdulatokban rejlő muzikalitásra és a színpadon élőben játszott zene vizuális erejére építjük a darabot."
Bede Péter jazz és népzene iránti érdeklődését Dresch Mihálynak és Kerényi Róbertnek köszönheti. 2004 óta a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszakán, Szaxofon Szakon tanul. Játszott többek között a Besho Drom és a Bede Trió zenekarral, jelenleg a Fanfara Complexa tagja. Rendszeresen részt vesz hazai és nemzetközi improvizációs workshopokon.
Katona Gáborral 2002-ben találkozott a "Hold halotti rétje" c. darab készítésekor.
Katona Gábor a Magyar Táncművészeti Főiskola Néptánc Koreográfus Szakán végzett, majd a Budapest Táncegyüttes táncosa, koreográfus-asszisztense lett. A modern tánc területén elsőként a Phobos Táncegyüttessel dolgozott, 2001 óta a Közép-Európa Táncszínház tagja. 2003-tól a Színház- és Filmművészeti Egyetem vendégtanára.