A tavasz ébredése - fizikai színház Debrecenben

Színpad

atavaszebredesed__ob20070405011.jpg
Debrecen, 2007. április 5. Krisztik Csaba (elöl) Melchior és Tőke László, a tánckar tagja F. Wedekind A tavasz ébredése /fizikai színház/ című darabjában, amelyet a Csokonai Színház társulata mutat be április 6-án Horváth Csaba koreográfus rendezésében. MTI Fotó: Oláh Tibor
A Csokonai Színház weboldaláról idézve a rendező-koreográfust, Horváth Csabát:
"A Tavasz ébredésében szerepelő fiatal gárda egy olyan csapatot alkot, amelynek tagjai - úgy tűnik (legalábbis az elmúlt két hét tapasztalatából okulva, vagy a konzekvenciákat levonva), hogy az első perctől kezdve maximálisan értik, hogy ez - sok szempontból - egy más nyelv, más kifejezési forma. Nem kellett eltelnie egy-két napnak ahhoz, hogy mindenkinek evidens legyen, hogy nem realista, hanem absztrakt színházat csinálunk minden egyes pillanatában az elejétől végéig."
 
 
 
Frank Robert Wedekind (1864-1918), A tavasz ébredése című darab szerzője, kalandos sorsú német drámaíró élete során volt kabarészerző, színész, reklámszövegíró, titkárkodott vándorcirkusznál, sőt alapított egy szatírikus lapot is (Simplicissimus), ami azzal járt, hogy várfogságba zárták felségsértésért.  Ötven éves kora körül kezdte volna elérni a siker, de hirtelen jött népszerűségét nem sokáig élvezhette, mert rövidesen elvitte a spanyoljárvány.
Előlről Andrássy Máté Georg szerepében és Iuga Anca a tánckar tagja, Mészáros Tibor Otto szerepében és Czaltik Ildikó, a tánckar tagja  
Ha zaklatott életében nem is, halála után méltányolták életművét, melyről kiderült, hogy jóval megelőzte korát, így művei - melyekben az ösztönök felszabadítását hirdeti a polgári erkölcs álszenteskedő intézményeivel szemben - több mint egy évszázaddal később sem avultak el.
A  tavasz ébredésében, 1891-ben írt első darabjában Wedekind kikel a család, az iskola és az egyház kontrolláló, szexualitást tagadó szabályrendszere ellen, és bemutatja, hogyan torkollhat gyerektragédiába az ösztönök elfojtására irányuló szorongató ellenőrzés. A darab a kor erkölcsi sivárságának, hazugságának leleplezésével, a serdülőkori szexualitás nyílt ábrázolásával meglehetős botrányt váltott ki.
atavaszebredesed__ob20070405008.jpg
Varga Gabi Martha, Földeáki Nóra Wendla és Egres Katinka Thes szerepében
Ismét Horváth Csabát idézve:
"Sok célom van ezzel az előadással, sok mindent szeretnék elmondani vele, de az egyik, s talán legfontosabb célom, hogy minden egyes pillanata - a szó jó értelmében véve - elvont legyen. A másik pedig az, hogy túl tudjon lépni a mű történetén, és a műből kiolvasható mélyrétegeket is próbálja meg ábrázolni. Erre szigorúan és csakis az a megoldás, ha az ember az absztrakció útján ábrázol."
 
A vágy ősi szembekötősdije
Bizarr, átkosan buja színdarab, amely kibontja gyászos, mérgesen-édes illatú virágát, - Kosztolányi Dezső ekképp jellemezte Frank Wedekind A tavasz ébredése című, 1891-ben írt drámáját. A gyermektragédiát, amelyet 1905-ig hevesen elutasított minden német színház, mert ocsmány trágárságnak, pornográfiának találták. Berlinben, Kammerspiele nevű színházában Max Reinhardt vállalta a kockázatot, és megnyerte a csatát. A prüdériaháborúban Wedekind azonban csak részgyőzelmeket aratott.
Magyarul 1923. augusztus 20-án mutatták be a darabot a városligeti Télikertben a tűzoltónap keretében. Az előadás rendezője Hegedüs Tibor úgy emlékezett, hogy a szervezők felkérése valami pikáns dologra vonatkozott. A színpadi pikantériáról nem szól a fáma, azt viszont tudjuk, hogy az ötszáz fős teremben ezren szorongtak. A közönség sokat és szívesen tapsolt minden felvonás után - írták a produkcióról, amelyet a nagy sikerre való tekintettel Beöthy László leszerződtetett a Belvárosi Színházba.
Ács János saját bevallása szerint kamaszkorában olvasta a színművet, amelyet főiskolásként fiatal színészekkel rendezett meg 1979-ben a Budapesti Kamaraszínházban. A kritikák szerint a színjátszásra alkalmatlan tér és a kevés rendelkezésre álló reflektor ellenére is nagyszerű volt az előadás. Az ember azt hihetné, harminc évvel ezelőtt nem kezelték már tabuként a szexualitást, a testiséget, hiszen 7. osztályban tantervi követelmény volt az ember szaporító szervrendszerének ismerete, a 8. osztályosok pedig az Iskolatelevízióban a családi élet biológiai vonatkozásairól láthattak műsort. Erre hivatkozott, ám mégis hevesen lebeszélt minden kollégáját az előadás megtekintéséről a Köznevelés című lap szerzője, ugyanis a színpadon egy 14 éves fiú a nyílt színen önfertőz, azután két fiúpajtás ugyancsak a szemünk láttára szájon csókolja egymást. De jóval fontosabbnak tartotta az újságíró azt kiemelni, hogy bizonyos írók bizonyos témái felett eljárt az idő. Mert szerinte, épp az iskolai felvilágosításnak köszönhetően, akkor már nem voltak olyan kamaszlányok, akik hittek a gólyamesében.
Kitört a szexuális kergekór a Pesti Színházban. A felnőtté válás magasívű drámáját koituszpartivá süllyeszti Zsótér Sándor rendező. A kamaszkor válságai helyett akrobatikus pornót mutat. A tavasz ébredése zaftos előadás azoknak, akik a klasszikusokat peepszínházban kívánják élvezni. A szaksajtót fellapozva úgy tűnik, a közéleti lap publicistája nem ugyanazt látta, mint a szakemberek. Szexuálpatológiai látleletnek gondolta az áradó, lüktető, felkavaró költészetet. Nem vette észre Benedek Mari fantáziamozgató jelmezeit, és Ambrus Mária kelmékkel határolt mesevilágát. Az irreális teret, amelynek egyetlen szilárd felületét, az utat nem használták, a játék legfontosabb eseményei a két hegyoldalt összekötő, imbolygó függőhídon játszódtak. Figyelmen kívül hagyta a szexuális elfojtás léleknyomorító aktusainak megjelenítését, a naturalitással határozottan szembenálló, hangsúlyozott artisztikumot, az arabeszkszerűen kidolgozott meztelen jeleneteket. Érdekes, hogy a meztelenség és a nehézkes tornamutatványok az egyik szakembernek rendezői érettség, kidolgozottság és stiláris egységesülés, a másiknak viszont egyre kiszámíthatóbb és formálisabb rendezői ötlet. Az előadás hibáiként a kritikusok nem a ruhátlanságot rótták fel, hanem a megoldatlan zárlatot, az 1923-ban készült fordításban az e-mailezés emlegetését, a neonkereszteket és a hordozható tévékészüléket, a genitáliák vulgáris köznyelvi megnevezését, valamint a női nem hátrányos megkülönböztetését. A lánytestek meg nem mutatását, mivel ez arra utalhat, hogy az igazán fontos dolgok a fiúk között, a fiúkkal történnek, a lányok csak jobb híján vannak ebben a világban.
Ugyanebben az évben Marosvásárhelyen is bemutatták a Wedekind-drámát. Anca Bradu és dramaturgja, Király Kinga Júlia alig húztak a szövegből; a sokféle hatáselemből (stilizált tér, realisztikus megjelenítés, szürreális és expresszív víziók) kreált vállaltan eklektikus stílusú előadást hoztak létre. Itt több a felnőtt állt a színen, mint a kamasz, ám ezek a felnőttek, különösen a tanári kar, egyénítés nélküliek voltak és az általános idiotizmust képviselték. Kivételt csupán Wendla anyja jelentett, akit groteszk színekkel jelenített meg B. Fülöp Erzsébet. Csakúgy, mint Zsótér, aki főiskolásokkal (Hámori Gabriella, Lengyel Tamás, Szabó Zoltán, Gula Péter) és nemrég végzett színészekkel (Kolovratnik Krisztián, Liptai Claudia) dolgozott, Bradu is pályakezdőket választott. Ám ebben a produkcióban nem a fiúk játszották a főszerepet, hanem az értelmetlenül elpusztuló Wendla (Tompa Klára), az erős egyéniségű, határozott lány, akinek vibráló érzékisége, feltörő vágyai feloldhatatlan konfliktusba kerülnek azzal a szereppel, amelyet a korabeli társadalom a nők számára kijelöl. Vibrált a színpadon az érzékiség: a rendezőnő a fiúk és lányok találkozásainál megérzékítődtek az ösztönös, akár szadomazochisztikus vágyak és erotikus víziók. Így Rilow (Bocskor Salló Lóránt) monológja alatt a sejtelmes sötétben egyre több meztelen, igéző, de bizarr módon kopasz nőalak jelent meg a színen és kezdett el vonaglani. Az előadásban a pestinél számszerűen talán több volt a ruhátlan test és pillanat, ám a lányokon egy testszínű bugyi mindig maradt, ami némi világítási zavar következtében sajnos, többnyire túl jól látszott, s meglehetősen furcsán hatott a kritikusok számára. Az értékelésekben kihangsúlyozódik a vállalt színházszerűség, a színpadi hatásnak alárendelt szöveghasználat, a zárt jelenetekből történő építkezés, azonban ezek következményeként a textus egyes jelentésrétegei értelmezetlenek maradtak, és ahelyett, hogy előttünk torzultak volna el a karakterek, eleve adott a jellemeket láthattunk.
Wedekind saját korának képmutató, fojtó atmoszféráját a nemi kérdések körüli hazugságszövevényben látta sűrűsödni. Úgy tűnik, ez nem nagyon foszlott fel azóta sem.

Papp Tímea