Kurtág György és Tandori Dezső a második világháború utáni magyar művészet és szellemi élet meghatározó alakjai, akiknek hatása messze túlterjed szűken vett szakterületük – a zene és az irodalom – hagyományosnak tekintett határain. A két művész nevét azonban nemcsak a korszak, a részben párhuzamos pálya állíthatja egymás mellé, hanem az a különleges barátság, amely a két alkotó életében az 1970-es évek elejétől fontos szerepet játszott.
Találkozás nélküli barátságról van szó, olyan megszakít(hat)atlan, a távolság minden formáját legyűrő együttlétről, amely bizonyos intenzív szakaszokban rendkívüli „közös” művekkel örvendeztette meg befogadóikat.
A Kokas Nikolett művészettörténész és Rajk Judit énekművész által létrehozott kiállítás – amely a FUGA Budapesti Építészeti Központ tavalyi, azonos címmel megrendezett tárlatának anyagaiból nyújt válogatást – a két művész kései, 2018 és 2022 közötti üzenetváltásaira összpontosít.
A címadó Tandori-versciklus a költő utolsó – 2019-ben bekövetkezett halála után –, a Tiszatáj Kiadó gondozásában megjelent Felplusztulás, leplusztulás című kötetében fogalmaz meg egyszerre abszurd és megható művésztársi örökhagyást a zeneszerző számára. Kurtág György pedig, aki mindig különösen élénken rezonált a költészet és azon belül Tandori Dezső lírájának hívásaira, a költő halála után hasonlóan abszurd és megható gesztusokból építi barátságuk láthatatlan zenei emlékművét.
A kiállításon Tandori Dezső és Kurtág György műveinek kéziratai, művészi kapcsolattartásuk írásos dokumentumai láthatók.
A tárlat pénteki megnyitóján Rajk Judit énekművész, Csonka Gábor hegedűművész és Zétényi Tamás csellóművész Kurtág György, Ligeti György és Jeney Zoltán szóló- és kamaraműveiből, Tandori Dezső inspirálta kompozícióiból hallhatunk válogatást.
Nyitókép: Kurtág György a Fugában. Forrás: Tiszatáj