Táp Színház: TÁP TRAVI VARI (Minden Rossz Varieté) / színház

Egyéb

Táp Színház: TÁP TRAVI VARI (Minden Rossz Varieté) / színház
 
2008. május 5. (H) 22.30h
 
Jegyár elővételben 700 Ft, előadás napján 1000 Ft!
 
 
"Értelem és cél nélkül nemet váltunk (vagy nem) vagy igent nemre vagy persze ha nemet akkor igenre" - mondta férfias hangon a lány.
Vagy persze NEM lesz és csak kínosan ragaszkodunk. Valami(?) csak lesz!
 
 

kamaras+vili.jpg
 Fotó: Lehotka Judit Zolka
A TÁP Színház 2005 novemberében indította el a TÁP VARIETÉ, Színház és Performance elnevezésű előadássorozatát Minden Rossz Varieté címmel a fővárosi Süss Fel Nap klubban. Az előadások a méltatlanul elfeledett századfordulós varieték világát idézik. A 25-30 ismert vagy kevésbé ismert színészt felvonultató varieté állandó telt házak előtt kelti életre (a legkülönbözőbb helyszíneken) a méltatlanul elfeledett műfajt, amelyben egyszerre jelenik meg a magas művészet és az alternatív kultúra.
 

ujjak.jpg
  Fotó: Lehotka Judit Zolka
 
A "rossz színház" - melynek megvalósítására ezen előadások kísérletet tesznek - alapvető lényege, hogy szembeszáll az aktuális trendekkel és formabontó színházi megoldásokkal kísérletezik. Egyik legfontosabb törekvése a "jónak lenni" szorongásának feloldása, amit leginkább felszabadult, ihletett, improvizatív játékkal tud elérni, mely egyúttal mélyíti a színészek mesterségbeli tudását, gazdagítja művészi kifejező-eszközeiket.  A szereplők - színészek, táncosok, zenészek - mindig az adott, egyszeri produkcióhoz csatlakoznak, ugyanakkor sokan közülük rendszeres visszatérők.
 

csanyi+kocsisg.jpg
Fotó: Lehotka Judit Zolka
A TÁP Színház előadásai a technikára épülnek - számítógépek, video-kivetítők, diavetítők és a hangtechnika adják meg a formai keretet. Ezzel párhuzamosan a társulat kísérletet tesz az új zenei műfajok felemelésére, a komputerizált világ mint a modern művészet szerves eszközének népszerűsítésére is.
 
"Nem másokon gúnyolódnak. Önmagukat teszik (virtuózan) nevetségessé. Vállalják komolykodásuk, előadói fontoskodásuk kínosságát. Megmutatják, mennyi alanyi nekifohászkodást igényel a rossz színház. Milyen mélyről fakad a tehetségtelenség és az alkalmatlanok szerepvállalása. Bölcseleti alapon hülyülnek. Elvből tiszteletlenek. Rendes, fölkészült anarchisták." (Molnár Gál Péter)
 
A Minden Rossz Varieté 2006-ban elnyerte Szegeden a XII. Alternatív Színházi Szemlén a legjobb előadásnak járó fődíjat.
 
Rendező / Directed by: Vajdai Vilmos
Közreműködnek: a Táp Színház régi és új tagjai.
With the contribution of the members of TÁP Theatre.
 
Támogató / With the support of: szinhaz.hu
 
 
 
"A TÁP gyakorlatilag mindent felhasznál, ami a keze ügyébe kerül. Éppen ez a nyitottság, fiatalosság teszi élővé, elevenné az előadásaikat. Sokan beszélnek mostanában arról, hogy le kellene bontani a színész és a néző közötti falat, közvetlenné, kommunikatívvá tenni a két fél viszonyát - de a gyakorlat azt mutatja, az ilyen kísérletek általában kínosra sikerednek, és feszengést keltenek a közönség soraiban. A színpad és a publikum közti határ felszámolásának szempontjából is nagy teljesítmény a TÁP "repertoárdarabja", a címében is említett műfaj hagyományait felelevenítő Minden Rossz Varieté. (...) Ami pedig Vajdai társulatát illeti, talán az a legfontosabb, hogy jó látni: létezik ma Magyarországon (nem is) egy kritikus szemléletű, színházi-értelmiségi szabadcsapat, amely következetes, megalkuvást nem ismerő munkáival láthatóan megtalálta lelkes, értő, saját közönségét, s amely ráadásul igazi közösséget tud teremteni publikumával. (Természetesen és szerencsére nem a TÁP az egyetlen ilyen csapat hazánkban, bár azt is meg kell említeni, hogy nincs túl sok ehhez hasonló.) Márpedig, hogy egy nagy közhellyel zárjam soraimat, a kreatív együttgondolkodás és a közösségteremtés az egyik legnagyobb érték, amit színház létrehozhat."
(Darvasi Ferenc, Criticai Lapok, 2007. március)
 

keresztes+vinnai.jpg
 Fotó: Lehotka Judit Zolka
"Ha nem tudnám, milyen a magyar színház, őket nézve fogalmat alkothatnék róla. Minthogy a TÁP Színház: ellenkultúra. Nem tekintélyes, drága színházépületekben, hanem kis helyeken, kocsmákban, foglalt házakban 'nyilvánul meg'. Nem az úgynevezett színházba járó közönségnek, hanem isten és a színház elkódorgott bárányainak, akit valahogy vissza kéne (lehetne és kellene) terelni a nagyszínházakba is, ha azok olyanok lennének. (...) Több mint három órányi varieté. És megint tudom, hogy miért járunk színházba: jó színészeket nézni és nevetni. A színház cirkusz és vásári komédia. Visszatért ősi önmagához. Félkörben ülnek, a mutatványos belép a tér közepére, lejátssza a számát, lemegy. Olykor a színészek is dőlnek a nevetéstől, nyilván most látják egymást először. Aztán átverik a játékmestert, Vajdait is: az est visszatérő jelenetébe, egy szappanopera-paródiába egyszerűen nem állnak be. Mi ebben a vicces? Az eleven, megunhatatlan (színházi) élet."
(Tompa Andrea, 2007. március, Színház)
 
 
TÁP Theatre is held together by their sense of commitment to low-grade theatre. There are too many good theatres in the world. Too many brilliant actors and directors, too many fantastic plays and frenetic performances. Who needs fascinating stage-lighting, superb stage design and breathtaking costumes? Duff theatre is a rare pleasure these days. We have to appreciate this treasure and maintain the precious tradition! The actors are all really grateful to see if the audience does not give attention and never applauds.